Geen moeite mee mijn provisie als bedrag te tonen

Discussie

Veertig procent van 101 stemmers sluit met de klant een nazorgovereenkomst in aanvulling op de wettelijk voorgeschreven nazorg. Dat is de uitkomst van de VVP-poll van afgelopen week. Er zijn dus redelijk wat adviseurs die zo'n overeenkomst hebben. Maar minstens zo interessant is de conclusie dat een meerderheid zo'n overeenkomst niet heeft. Niet iedereen lijkt (al) overtuigd van nazorg als verdienmodel.

De nieuwe stelling dan: 'Ik heb er geen moeite mee mijn provisie als bedrag te tonen'. Langzaam aan wennen adviseurs aan het idee dat zij op enig moment de provisie op schadeverzekeringen zullen moeten laten zien aan de consument. Maar dan wel graag als percentage, liever niet als bedrag. Hoe denkt u daarover? Doe weer mee en stem!

Stemmen kan HIER

Weer een goede week gewenst!

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 27 januari 2020

Ik kwam op een gegeven moment tot de ontdekking dat ik me drie slagen in de rondte werkte voor een - volgens mij dan- wel erg beperkte beloning. Enig onderzoek leidde tot de conclusie dat ik veel klanten had die op provisiebasis wel heel erg weinig bijdroegen, maar regelmatig wel veel werk opleverden. Hoe vervelend en on-sociaal ook, ik heb zes jaar geleden gekozen voor een abo systeem met een minimale maandbijdrage voor nieuwe relaties. Ook vanwege de verwachting dat de provisie veel eerder transparant zou worden, en dat onze grote vrienden de verzekeraars dan niet zouden nalaten te vertellen dat het directe kanaal bij hen "gratis" is. Voorzichtige niet statistische conclusie: een groot aantal mensen met een smalle beurs ziet af van onze diensten. Maar niet allemaal! Een aantal mensen wil helemaal niets betalen, die ben je altijd kwijt. De mensen met de dikke portemonnee betalen een stuk minder. Uitleg van de werkwijze kost tijd en moeite, dat moet je wel willen. Economisch gezien: dalend klanten aantal, stijgende omzet. Gratis tip: ga niet met de huidige klantenkring aan de slag. Veel tijd en resultaat vrijwel 0. Ik ben het met Van der Velden eens dat de provisie solidariteit in zich draagt, maar ik verwacht dat de klanten die "te veel" betalen, dit niet uit solidariteit zullen willen blijven doen. Je kan prima je dienstverlening uitleggen, en wie daar niets voor over heeft is geen relatiemateriaal, maar onderlinge solidariteit lijkt me op dit vlak een brug te ver. Ik troost me met de gedachte dat wijziging van het systeem dit niet mijn wens is, maar is aangejaagd door consumentenbonden, TV programma's, politieke nitwits en toezichthouders.

W van der Velden - Van der velden Assurantie, Hypotheek en Pensioen adviseurs 24 januari 2020

Ik heb er wel problemen mee, Het provisie systeem en verzekeren is vooral sociaal, Sterkere klant, betalen mee aan de klanten met een smallere beurs, Daar is niets mis mee. Prettig weekend,

Frank Postel - Heuven Advies 20 januari 2020

Waarom iets veranderen als het goed werkt. Dont fix it, if it isn't broken. De simple risk schade markt werkt goed, geen perverse prikels, dus waarom..??

Enzo van der Velde - Van der Velde & Planners van Waarde 20 januari 2020

Geen enkel probleem om € 0,00 door te geven. Ik heb geen producten met provisie en als ik overneem als intermediair dan alleen onder de voorwaarde dat het product wordt omgezet in provisie vrij.

Meer over
VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

Alle leden van de NVGA zijn gedurende een jaar automatisch aangesloten bij INSVER, het kennisplatform over duurzaamheid in de verzekeringsbranche, aldus een bericht...

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

"Daar waar digitalisering en de data die daaruit voortvloeit de belofte in zich hadden dat het zou leiden tot meer transparantie en een beter (over)zicht, lijkt...

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

Volgens onderzoek van Ingage zijn adviseurs tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen door geldverstrekkers. We leggen deze week daarom onze lezers graag...

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

"Voor klanten is de scheidslijn tussen producten die rechtstreeks of via een adviseur afgesloten kunnen worden, steeds minder duidelijk", stelt a.s.r. in een brief...

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

Er is weer sprake van optimisme in de hypotheekmarkt. Zo liet de Hypotheker weten dat het totale aantal hypotheekaanvragen in februari met 45 procent steeg in vergelijking...

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

Het is moeilijk om cyberverzekeringen onderling te vergelijken, onder meer door complexiteit van het risico en de voorwaarden. Het is van belang dat de sector gezamenlijk...

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

Dat er bij verzekeraars weer meer maatwerk mogelijk is, wordt door de markt nog niet gezien en ook niet zo ervaren. Maar liefst 89 procent van de bijna 200 stemmers...

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

Veel adviseurs klaagden de afgelopen jaren over de verzekerbaarheid in Nederland. Dit omdat verzekeraars steeds meer overgingen naar standaard verzekeringen en maatwerk...

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

"Het wegvallen van de jubelton lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70 procent) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen....