Geen reden tot ingrijpen

Sander Dekker

Minister Dekker ziet geen reden om in te grijpen bij rechtsbijstandsverzekeringen. Dat is op te maken uit zijn antwoorden op Kamervragen over de regulering in dit marktsegment.

Dekker: "Uit de evaluatie van de verhoging van de competentiegrens in 2016 bleek dat – op basis van het kwaliteitsoordeel van professionals en de tevredenheid van klanten – de rechtshulp die wordt geleverd in het kader van een rechtsbijstandverzekering als beste werd beoordeeld. Ook gaven verzekerden aan meer tevreden te zijn wanneer procedures door eigen juristen van verzekeraars worden verricht, dan wanneer dat door een externe advocaat wordt gedaan. Deze uitkomsten geven mij dan ook geen aanleiding tot zorg over de systematiek van zelfregulering door het Verbond van Verzekeraars."

Verder: "Van zowel juristen van rechtsbijstandsverzekeraars als advocaten mag worden verwacht dat zij rechtsbijstand van voldoende kwaliteit leveren. Dit betekent niet dat juristen van rechtsbijstandsverzekeraars aan eenzelfde kwaliteits- en opleidingsregime als advocaten onderworpen dienen te zijn, nu zij niet in alle gevallen dezelfde werkzaamheden verrichten. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het feit dat in bepaalde gevallen verplichte procesvertegenwoordiging door een advocaat voorgeschreven is. Het staat de branche vrij haar eigen instrumentarium te kiezen om te waarborgen dat de kwaliteit van de dienstverlening voldoende is."

Vrije advocaatkeuze

Dekker noemt het "aan de rechter om te beoordelen of er zodanige beperkingen zijn gesteld dat de vrije keuze van een rechtshulpverlener illusoir is geworden. Bij het Verbond van Verzekeraars zijn overigens geen signalen bekend dat het gestelde kostenmaximum onvoldoende zou zijn.

"Het Verbond van Verzekeraars heeft laten weten dat rechtsbijstandsverzekeraars hun verzekerden via diverse kanalen voorlichten over de vrije keuze van rechtshulpverlener, hoe dit werkt en wat de verzekerde kan verwachten. Dit gebeurt via diverse kanalen zoals de website, de polisvoorwaarden en de verzekeringskaart. Bij veel verzekeraars kan de verzekerde bij het aanschaffen van een verzekering een keuze maken tussen verschillende bedragen voor externe rechtshulp. Voor het voeren van een gerechtelijke of administratieve procedure door een eigen jurist of advocaat in dienstbetrekking geldt geen kostenmaximum omdat dit vergoeding in natura betreft. Dit duale karakter is kenmerkend voor (op dit moment alle) Nederlandse rechtsbijstandverzekeringen."



 

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Eric Horssius - Krantz @ Polak RESOLVE 22 augustus 2018

Zeven jaar geleden werd in dit medium een brief van mij gepubliceerd waarbij ik reageerde op de misstanden in de schadeverzekeringssector. Naar aanleiding van het bericht “Minister Dekker ziet geen reden om in te grijpen bij rechtsbijstandsverzekeringen”, las ik deze brief nog eens door. Er is, zoals ik ook toen al vreesde, helemaal niets veranderd. Schadeverzekeraars gaan gewoon hun gang, beschermt willens en wetens zijn eigen rendement, blijft algemene voorwaarden redigeren die niet door de beugel kunnen en houdt iedereen structureel aan het lijntje. De omgeving, waaronder economische zaken en justitie, kijkt eerbiedig weg, om dan, na jaren, vast te kunnen stellen dat “er geen reden tot ingrijpen is omdat WC-Eend dat zegt”. De aangehaalde gevallen van misbruik van de polisvoorwaarden zijn “uitzonderingen” en, helaas waar maar, incidenten. Probleem opgelost! Nou ja, opgelost voor de schadeverzekeringssector dan. Voor de gedupeerde slachtoffers is dit alles een extreem uitzichtloze en bittere realiteit. Om moedeloos van te worden. Wanneer grijpt justitie in om deze voortslepende ellende een halt toe te roepen? Wanneer gaat justitie de schadeverzekeringssector eens beschouwen als een verdachte organisatie, om vervolgens tijdig binnen te kunnen vallen, de administratie in beslag te nemen en deze, aan de hand van getuigenverklaringen en forensisch onderzoek, grondig door te lichten, medewerkers te ondervragen en zo nodig te vervolgen en aan te sturen op ontbinding van de hele organisatie? Net zoals bijvoorbeeld met een motorclub gebeurt?

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Werkzaamheden advocaat waren buitengerechtelijk

Werkzaamheden advocaat waren buitengerechtelijk

(Kifid-uitspraak GC 2023-0604) De advocaat van de consumenten heeft werkzaamheden verricht ter nakoming van een gesloten vaststellingsovereenkomst. De uitvoerder...

DAS: minder servicezaken en claimmeldingen

DAS: minder servicezaken en claimmeldingen

Bij DAS kwamen er in het tweede kwartaal 2023 ruim 31.500 servicezaken en claimmeldingen binnen. Een duidelijke daling ten opzichte van het eerste kwartaal in 2023....

In strijd met het burenrecht

In strijd met het burenrecht

(Kifid-uitspraak GC 2023-0457) Na de aankoop van hun woning hebben de consumenten ontdekt dat de schutting niet op de erfgrens staat maar op hun eigen perceel. Voor...

Klant wil premie terug maar onderbouwt eis onvoldoende

Klant wil premie terug maar onderbouwt eis onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2023-0169) De consument vindt dat hij voor zijn rechtsbijstandverzekering te veel premie betaalt, omdat hij geen gebruik kan maken van een verzekerde...

DAS en Alicia maken juridische hulp ‘embedded’ toegankelijk voor zzp’ers

DAS en Alicia maken juridische hulp ‘embedded’ toegankelijk voor zzp’ers

Via insurtech Alicia zet DAS de eerste stappen op het gebied van ‘embedded insurance’. Via embedded insurance is het aanbod van DAS beschikbaar voor...

ARAG viert jubileumjaar met nieuwe verzekeringsproducten

ARAG viert jubileumjaar met nieuwe verzekeringsproducten

ARAG, dat dit jaar 60 jaar is geworden, heeft drie nieuwe particuliere rechtsbijstandverzekeringen geïntroduceerd, te sluiten vanaf 7 juni. Deze producten vervangen...

Buren en aannemers zorgden voor veel geschillen

Buren en aannemers zorgden voor veel geschillen

In het eerste kwartaal hebben klanten in totaal ruim 31.500 zaken bij DAS gemeld. Belangrijke thema’s waren arbeid, wonen en consumenten. Bijna 30 procent...

Onjuist advies kost Klaverblad 38 mille

Onjuist advies kost Klaverblad 38 mille

(Kifid-uitspraak GC 2022-0309) De consument klaagt terecht dat de uitvoerder in de verlening van de rechtsbijstand in het geschil met de aannemer toerekenbaar is...

Komst fastfoodrestaurant is één gebeurtenis

Komst fastfoodrestaurant is één gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2022-0228) De VvE klaagt erover dat de uitvoerder van de rechtsbijstandverzekering één kostenmaximum ter beschikking stelt voor...