Geen schade ondanks onduidelijkheden in adviestraject

Document via Pixabay

Het adviestraject bevat volgens Kifid veel onduidelijkheid, is onvoldoende schriftelijk vastgelegd en daardoor slecht herleidbaar. Toch hoeft de hypotheekadviseur in kwestie geen vergoeding te betalen. Wel moet hij 932,18 euro aan advocaatkosten vergoeden. Deze kosten hadden overigens voorkomen kunnen worden als de adviseur het verzoek van consument tot inzage en afschrift van het hypotheekdossier in eerste instantie had gehonoreerd.

De Geschillencommissie in uitspraak GC 2019-930: "Consument vordert 1) 1.350 euro per jaar aan rente doordat Consument in 2018 geen 55.000 euro heeft kunnen aflossen, 2) 15.000 euro aan boeterente als Consument in 2019 toch de gehele hypotheeksom vervroegd zou aflossen en 3) 41.069,83 euro aan hogere rente doordat Consument tien jaar aan deze geldverstrekker vast zit. De schadepost onder 1) wordt afgewezen op de gronden als vermeld in overweging 4.10 (een aantal zaken is niet meer te herleiden, red.)

"De schadeposten onder 2) en 3) veronderstellen dat Consument de verhoging niet had doorgezet indien de Adviseur hem op adequate wijze had voorgelicht over de aflossingen en daarmee samenhangende boeterentes. Consument heeft ter zitting toegelicht dat hij de verhoging hoe dan ook doorgezet zou hebben, althans hij heeft op geen enkele manier toegelicht welke beslissing hij dan wel zou hebben genomen. Hij moest de geldleningen aan zijn vader én schoonmoeder immers vóór kerst terugbetalen. De beperkte tijd tot het einde van 2017 maakte dat Consument geen andere keuze had dan akkoord te gaan met de voorgestelde verhoging. Dit was niet anders geweest indien de Adviseur jegens Consument de zorg had betracht die van een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur mocht worden verwacht. Ook al zou Consument geïnformeerd zijn over de met de aflossingen samenhangende boeterentes (door een wijziging van de hypotheekvoorwaarden), dan was de verhoging geëffectueerd. De vaststelling dat het adviestraject niet geheel naar behoren is verlopen kan daarom niet resulteren in de toewijzing van deze schadeposten."

Reactie toevoegen

 
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...