Geen verdere maatregelen inzake onterechte BKR-registraties

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

Minister Hoekstra ziet op dit moment geen aanleiding om het BKR tot andere maatregelen op te roepen inzake op een eenvoudige wijze verwijderen van onterechte registraties. Dat schrijft hij in antwoord op Kamervragen.

Hoekstra: "Het BKR heeft een Handreiking Belangenafweging opgesteld, die in januari 2018 is uitgebracht. De handreiking is op de website van het BKR te vinden. In de handreiking is opgenomen dat deze geldt als een hulpmiddel voor de organisaties die bij het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van het BKR zijn aangesloten om verzoeken van consumenten tot (gedeeltelijke) verwijdering van gegevens uit het CKI op grond van een belangenafweging, op een zorgvuldige en vergelijkbare wijze te beoordelen. Op de website van het BKR is tevens een brochure geplaatst met een stappenplan voor consumenten die het niet eens zijn met de wijze waarop zij door de kredietverlener bij het BKR zijn geregistreerd.

"Verder is aandacht gevraagd voor de mogelijkheid van het gratis opvragen van de eigen gegevens door consumenten, het beschikbaar zijn van uitspraken van de Geschillencommissie op de website van het BKR en het plaatsen van het reglement van het BKR op de website van het BKR. Op de website van het BKR is vermeld dat consumenten de mogelijkheid hebben om kosteloos een AVG-inzage van persoons- en kredietgegevens bij het BKR op te vragen. Op de website van het BKR is het Algemeen Reglement CKI van februari 2019 te vinden, alsmede de uitspraken van de Geschillencommissie uit 2017, 2018 en 2019."

Overleg

De vragenstellers wilden ook weten of er inderdaad overleg is geweest tussen ministerie en het BKR voorafgaande aan de beantwoording van Kamervragen in 2017 over deze kwesties. De minister bevestigt

dit, maar schrijft erbij dat het niet ongebruikelijk is dat het ministerie een beroep doet op kennis van buitenaf bij de beantwoording van vragen uit de Kamer.

Hoekstra: "Het is gebruikelijk dat ten behoeve van de beantwoording van Kamervragen contact wordt gezocht met betrokken partijen van binnen en buiten de overheid. Omdat de beantwoording van de Kamervragen die in 2017 zijn gesteld een standpunt ten aanzien van de bedrijfsvoering van het BKR en wijzigingen daarin bevat, en het ministerie daar geen zeggenschap over heeft, is hierover contact geweest met het BKR. Aan het BKR zijn destijds vragen van feitelijke aard gesteld. Naar aanleiding van de reactie van het BKR is de beantwoording aangepast. Ook met andere betrokken partijen, zoals de AFM, NVB en de ministeries van Economische Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegenheid is contact geweest over de conceptbeantwoording."

Reactie toevoegen

 
Kabinet houdt BKR-registratie studieschulden tegen

Kabinet houdt BKR-registratie studieschulden tegen

Het kabinet werkt niet mee aan eventuele registratie van studieschulden door het BKR. Minister Van Engelshoven in antwoord op Kamervragen: "BKR kan niet eigenstandig...

Aantal Nederlanders met betaalproblemen daalt

Aantal Nederlanders met betaalproblemen daalt

Steeds minder Nederlanders kampen met betaalproblemen. Het BKR zag de afgelopen zeven kwartalen een continue daling onder het aantal geregistreerde kredietnemers. Halverwege...

BKR: minder betalingsproblemen bij hypotheken

BKR: minder betalingsproblemen bij hypotheken

Het aantal mensen met een langdurige betalingsachterstand op hun hypotheek daalde het afgelopen jaar met 12 procent naar 86.000. Dit blijkt uit de Hypotheekbarometer...

Handreiking BKR biedt hulp bij wijzigingsverzoeken

Handreiking BKR biedt hulp bij wijzigingsverzoeken

Het BKR heeft de ‘Handreiking Belangenafweging’ gepubliceerd. Met behulp van deze handreiking kunnen verzoeken van consumenten tot (gedeeltelijke) verwijdering...

Betalingsproblemen met hypotheek nemen verder af

Betalingsproblemen met hypotheek nemen verder af

Voor het tiende achtereenvolgende kwartaal is het aantal hypotheekbezitters met langdurige betalingsachterstanden afgenomen. Maar nog steeds is er een derde...

"Het BKR beslist niet of een consument een aangevraagd krediet krijgt"

"Het BKR beslist niet of een consument een aangevraagd krediet krijgt"

"Dat hypotheekverstrekkers in de praktijk terughoudend zijn bij het verstrekken van een hypotheek aan een consument met een negatieve registratie bij het BKR, is...

Kamervragen over BKR

Kamervragen over BKR

"Wat gaat u doen om de toepassing van het proportionaliteitsbeginsel door het BKR te garanderen en te bewerkstelligen dat het BKR en de banken naar de persoonlijke...

Rechter verwerpt aantijgingen tegen BKR

Rechter verwerpt aantijgingen tegen BKR

De beschuldiging door Dynamiet Nederland van misleiding door Stichting BKR heeft voor de rechter geen stand gehouden.   De Rechtbank Den Haag heeft de aantijgingen...

Dynamiet Nederland daagt BKR voor rechter wegens misleiding

Dynamiet Nederland daagt BKR voor rechter wegens misleiding

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) uit Tiel is door Dynamiet Nederland voor de rechter gedaagd omdat het "bij tv-programma Radar, op zijn website en in andere...

Achterstand bij hypotheek sneller geregistreerd

Achterstand bij hypotheek sneller geregistreerd

Vanaf 1 januari leiden achterstanden op de hypotheekbetaling al na drie maanden tot een negatieve notering bij het BKR. "Met een negatieve BKR-registratie zijn...