Geldbelangen blij met herkansing Kifid in zaak over te hoge rente

Euro's via Pixabay 2018

Stichting Geldbelangen is blij dat het Kifid nog een keer naar een klacht over een te hoge rente bij Interbank wil kijken. Een klacht, die Kifid in eerste instantie afgewezen had. 

Volgens Geldbelangen maakte het Kifid een zwalkend beleid met de uitspraken over exact dezelfde klachten (‘er is te veel rente betaald’) over exact hetzelfde product (doorlopend krediet met variabele rente) van exact dezelfde aanbieder (Credit Agricole Consumer Finance; voornamelijk over Interbank.) 

Kifid wees in het voorjaar aan Gerard de Graauw een klacht toe. Deze consument had de Geschillencommissie verteld een prospectus gezien te hebben waarin stond: “Uw rente is afhankelijk van de rentestand. Zodra die rentestand verandert, verandert uw rente mee”. Dat was in zijn geval niet gebeurd en dus moest Credit Agricole Consumer Finance volgens het Kifid de rente herrekenen rekening houdend met de ontwikkelingen van de Euribor. Het leverde Gerard de Graauw zo’n 34.000 euro compensatie op.

Begin juli werd echter een klacht van een consument, die begeleid werd door Geldbelangen, afgewezen omdat de consument niet kon zeggen dat hij een prospectus had ontvangen. Geldbelangen was "verbijsterd. Want Geldbelangen had ontdekt dat een prospectus niet zomaar een reclamefolder is, maar een wezenlijk onderdeel vormt van de totale overeenkomst. De overheid heeft bij wet de banken verplicht gesteld zo’n prospectus beschikbaar te houden. De overheid heeft echter nooit de consument verplicht gesteld ervoor te tekenen dat hij het prospectus ook werkelijk gelezen heeft. Kifid heeft dit onvoldoende onderkend.

"Voor Geldbelangen bevestigt de zin in een prospectus (“zodra de rentestand verandert, verandert uw rente mee”) slechts wat een consument snapt van een lening met variabele rente. Hij moet accepteren dat zijn rente omhoog gaat als ‘de rente’ omhoog gaat, maar mag verwachten dat zijn rente omlaag gaat als ‘de rente’ omlaag gaat. Dat ‘de rente’ sterk is gedaald is zeker sinds de crisisjaren 2008 / 2009 goed merkbaar. De ECB heeft maatregelen genomen zodat banken veel minder rente hoefden te betalen als zij leenden op de geldmarkt en die banken zouden dat voordeel door hebben moeten geven aan hun klanten. In de zaken die Geldbelangen gezien heeft, heeft Credit Agricole Consumer Finance dat stelselmatig niet gedaan en veel te veel rente gerekend. Tot zelfs het maximum van 14 procent op een lening van enkele tienduizenden euro’s. Zo ook in de zaak waarin nu in beroep mag worden gegaan.

"Na verwerking van de verbijstering over de uitspraak heeft Geldbelangen namens consument een klacht ingediend omdat het Kifid gelijke monniken geen gelijke kappen gaf. Het Kifid blijkt daar nu gevoelig voor en Geldbelangen mag nog een keer in de richting van de Commissie van Beroep haar visie kenbaar maken. En hoopt natuurlijk dat die Commissie van Beroep deze visie zal willen volgen en de klacht alsnog zal willen toewijzen. Niet alleen in het belang van de betreffende consument, maar ook in het belang van de consumenten die in precies dezelfde situatie zitten. En tevens om banken te laten merken dat ze dit soort fratsen in de toekomst niet meer moeten uithalen."

Zie ook BLOG Rob Goedhart (voorzitter Stichting Geldbelangen) 'Is een rente van 14 procent op een consumptief krediet van enkele tienduizenden euro’s normaal?'.

.

Reactie toevoegen

 
Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...