Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro
Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele rente. Geldbelangen, die uit naam van Rob Goedhart, al jaren opkomt voor de belangen van de gedupeerden eist nu betrokken te willen zijn bij de 'onderhandelingen' met ABN Amro over een betere compensatieregeling.
Geldbelangen heeft eind 2020 gevraagd aan Consumentenbond Claimservice om het stokje qua belangenbehartiging over te nemen. Maar de Consumentenbond heeft vervolgens bij ABN Amro (en ook bij ING) ingestemd met een ‘flut-compensatieregeling’, zoals Geldbelangen dat kwalificeert. Er zou door de bank – met ondersteuning van de Consumentenbond - geen rente vergoed worden over de teveel betaalde rente. Dat tot grote verbijstering van Geldbelangen. Kifid besliste vervolgens dat ABN Amro wel degelijk met rente-op-rente moet rekenen. Dat levert gemiddeld zo’n 50 procent meer aan compensatie op, aldus Geldbelangen.
De Kifid-uitspraak dateert van 11 augustus 2022 en ABN Amro zegt nog steeds die uitspraak te bestuderen. Om meer vaart te maken, wil Geldbelangen nu ook direct betrokken worden bij de gesprekken met ABN Amro. Dit naast de Consumentenbond waar Geldbelangen in deze stevige kritiek op heeft. "Er hoeft niet veel ‘onderhandeld’ te worden. ABN Amro moet gewoon de rente-op-rente toepassen. De eis om mee te onderhandelen komt ook omdat er nog andere fouten in de compensatieregeling zijn aan te wijzen. Wanneer ABN Amro de compensatieregeling niet aan zou passen dan kunnen mensen vrij eenvoudig hun recht halen via het Kifid. Geldbelangen is bereid deze mensen erbij te begeleiden. Na vele Kifid-zaken kent Geldbelangen het klappen van de zweep", zegt Goedhart.
Reactie toevoegen
Niet zomaar recht op smartengeld
(Kifid-uitspraak GC 2023-0686) De consumenten hebben aangevoerd dat zij door het handelen van de adviseur veel stress hebben ervaren en het voor onrust heeft gezorgd...
Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld
(Kifid-uitspraak GC 2023-0671) Gelet op de vele fouten die de adviseur heeft gemaakt, dienthij de advies- en bemiddelingskosten ad 1.894 euro volledig aan de consumenten...
Kifid kan leed niet verzachten
(Kifid-uitspraak GC 2023-0666) De consument heeft een claim bij de verzekeraar ingediend omdat schade aan de vinylvloer van zijn recreatiewoning is ontstaan doordat...
Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door
(Kifid-uitspraak GC 2023-0663) De adviseur heeft nagelaten het ondertekende renteaanbod (tijdig) naar de bank te sturen, waardoor dit renteaanbod is komen te vervallen....
Adviseur was te optimistisch over maximale financiering
(Kifid-uitspraak GC 2023-0659) De adviseur heeft de consumenten in het vooruitzicht gesteld dat zij een hypothecaire geldlening konden verkrijgen van 300.000 euro....
Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2023-0651) Een adviseur moet ruim 2.000 stormschade aan cliënten vergoeden omdat hij te afwachtend was bij het regelen van de opstalverzekering. De...
ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches
Het aantal Financiële zorgcoaches van ABN Amro is inmiddels de grens van 100 gepasseerd. Gudy van der Wal, Directeur Financiële zorgcoaches: “Het...
(Kifid-uitspraak GC 2023-0644) De echtgenote van de consument heeft zich verstapt tijdens hun rondreis in Thailand en daardoor rugpijn gekregen. In overleg met de...
(Kifid-uitspraak GC 2023-0640) De adviseur heeft de consumenten in zijn definitieve standpunt van 1 februari 2022 niet gewezen op de mogelijkheid een procedure te...
Kifid: klagen alleen mogelijk als werkelijk financiële dienst is afgenomen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0621) De consumenten klagen over het aanvraagproces voor een hypothecaire geldlening. Deze aanvraag is uiteindelijk afgewezen, waardoor...