Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Rob Goedhart twitter

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele rente. Geldbelangen, die uit naam van Rob Goedhart, al jaren opkomt voor de belangen van de gedupeerden eist nu betrokken te willen zijn bij de 'onderhandelingen' met ABN Amro over een betere compensatieregeling.

Geldbelangen heeft eind 2020 gevraagd aan Consumentenbond Claimservice om het stokje qua belangenbehartiging over te nemen. Maar de Consumentenbond heeft vervolgens bij ABN Amro (en ook bij ING) ingestemd met een ‘flut-compensatieregeling’, zoals Geldbelangen dat kwalificeert. Er zou door de bank – met ondersteuning van de Consumentenbond - geen rente vergoed worden over de teveel betaalde rente. Dat tot grote verbijstering van Geldbelangen. Kifid besliste vervolgens dat ABN Amro wel degelijk met rente-op-rente moet rekenen. Dat levert gemiddeld zo’n 50 procent meer aan compensatie op, aldus Geldbelangen.

De Kifid-uitspraak dateert van 11 augustus 2022 en ABN Amro zegt nog steeds die uitspraak te bestuderen. Om meer vaart te maken, wil Geldbelangen nu ook direct betrokken worden bij de gesprekken met ABN Amro. Dit naast de Consumentenbond waar Geldbelangen in deze stevige kritiek op heeft. "Er hoeft niet veel ‘onderhandeld’ te worden. ABN Amro moet gewoon de rente-op-rente toepassen. De eis om mee te onderhandelen komt ook omdat er nog andere fouten in de compensatieregeling zijn aan te wijzen. Wanneer ABN Amro de compensatieregeling niet aan zou passen dan kunnen mensen vrij eenvoudig hun recht halen via het Kifid. Geldbelangen is bereid deze mensen erbij te begeleiden. Na vele Kifid-zaken kent Geldbelangen het klappen van de zweep", zegt Goedhart.

Reactie toevoegen

 
NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...