Geldbelangen: haal artikel 65 uit Kifid-reglement

Kifid NIEUW 2

Stichting Geldbelangen vraagt de minister artikel 65 uit het Kifid-reglement te halen. Voorzitter Rob Goedhart: "Indien u – onverhoopt - het Kifid het recht wil laten behouden om vertegenwoordigers te schorsen, dan vragen wij u te regelen dat dit alleen kan indien daarover een onafhankelijk rechter daartoe opdracht geeft, waarbij de vertegenwoordiger de gelegenheid moet hebben gehad om zich te verweren en in beroep te gaan."

Geldbelangen "wil dat de minister van Justitie kijkt naar de rechtmatigheid van artikel 65. Met name omdat hierin slechts het subjectieve recht van Kifid wordt geregeld en de vertegenwoordiger van consumenten geen rechten heeft".

Goedhart: "Een consument moet vrij zijn in wie hij kiest als zijn vertegenwoordiger. Stel dat jij als consument bij een rechter komt en de rechter zegt je advocaat niet te accepteren. Dat kan toch niet? Verder sta je als vertegenwoordiger machteloos en je kunt niet in beroep binnen Kifid. (...) Als we al zouden accepteren dat het Kifid een vertegenwoordiger zou mogen uitsluiten (op zeer zwaarwegende gronden!), dan zou het zo moeten zijn dat Kifid dat door een rechter laat uitspreken."

Volgens Geldbelangen heeft Kifid twee vertegenwoordigers van consumenten geschorst.

Reactie Kifid

Kifid reageert: "Het is in het belang van consumenten dat het reglement de uiterste mogelijkheid biedt een ‘vertegenwoordiger consument’ die het belang van consumenten schaadt of dreigt te schaden voor bepaalde tijd uit te sluiten.

"Anders dan een advocaat is ‘vertegenwoordiger consument’ geen beschermd beroep; wanneer een vertegenwoordiger de belangen van consumenten schaadt of dreigt te schenden dan biedt deze uiterste maatregel bescherming voor de consument.

"Een beslissing tot uitsluiting is een uiterste maatregel die Kifid bij hoge uitzondering zorgvuldig en weloverwogen neemt.

"Deze mogelijkheid laten vervallen zou ertoe leiden dat consumenten niet kunnen worden beschermd tegen ‘vertegenwoordigers consument’ die de belangen van betrokken consumenten schaden of dreigen te schaden."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 1 april 2025

Dat is nou precies waar het omdraait. Consumentenbescherming. Dat is nogal eens twijfelachtig bij het Kifid. Dus Rob heeft gelijk. De slager keurt hier zijn eigen vlees.

Meer over
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...

Klant kon weten van polisvoorwaarden

Klant kon weten van polisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

(Kifid-uitspraak GC 2025-0786) Waterschade aan taxushaag na periode van neerslag. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden...