Geldbelangen: haal artikel 65 uit Kifid-reglement
Stichting Geldbelangen vraagt de minister artikel 65 uit het Kifid-reglement te halen. Voorzitter Rob Goedhart: "Indien u – onverhoopt - het Kifid het recht wil laten behouden om vertegenwoordigers te schorsen, dan vragen wij u te regelen dat dit alleen kan indien daarover een onafhankelijk rechter daartoe opdracht geeft, waarbij de vertegenwoordiger de gelegenheid moet hebben gehad om zich te verweren en in beroep te gaan."
Geldbelangen "wil dat de minister van Justitie kijkt naar de rechtmatigheid van artikel 65. Met name omdat hierin slechts het subjectieve recht van Kifid wordt geregeld en de vertegenwoordiger van consumenten geen rechten heeft".
Goedhart: "Een consument moet vrij zijn in wie hij kiest als zijn vertegenwoordiger. Stel dat jij als consument bij een rechter komt en de rechter zegt je advocaat niet te accepteren. Dat kan toch niet? Verder sta je als vertegenwoordiger machteloos en je kunt niet in beroep binnen Kifid. (...) Als we al zouden accepteren dat het Kifid een vertegenwoordiger zou mogen uitsluiten (op zeer zwaarwegende gronden!), dan zou het zo moeten zijn dat Kifid dat door een rechter laat uitspreken."
Volgens Geldbelangen heeft Kifid twee vertegenwoordigers van consumenten geschorst.
Reactie Kifid
Kifid reageert: "Het is in het belang van consumenten dat het reglement de uiterste mogelijkheid biedt een ‘vertegenwoordiger consument’ die het belang van consumenten schaadt of dreigt te schaden voor bepaalde tijd uit te sluiten.
"Anders dan een advocaat is ‘vertegenwoordiger consument’ geen beschermd beroep; wanneer een vertegenwoordiger de belangen van consumenten schaadt of dreigt te schenden dan biedt deze uiterste maatregel bescherming voor de consument.
"Een beslissing tot uitsluiting is een uiterste maatregel die Kifid bij hoge uitzondering zorgvuldig en weloverwogen neemt.
"Deze mogelijkheid laten vervallen zou ertoe leiden dat consumenten niet kunnen worden beschermd tegen ‘vertegenwoordigers consument’ die de belangen van betrokken consumenten schaden of dreigen te schaden."
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo 1 april 2025
Dat is nou precies waar het omdraait. Consumentenbescherming. Dat is nogal eens twijfelachtig bij het Kifid. Dus Rob heeft gelijk. De slager keurt hier zijn eigen vlees.
Meer over
Verzekeraar mocht premie woning met rieten dak fors verhogen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0353) De verzekeraar heeft de jaarpremie van de woonhuis-verzekering van de consument per de verlengingsdatum verhoogd. De consument acht...
Adviseur mag taxatie niet beïnvloeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0343) De klacht gaat over het advies van de adviseur over de vrijstelling voor overdrachtsbelasting en de bejegening van de consumenten....
Vordering van bijna 70 mille afgewezen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0344) De consument stelt dat de adviseur bij het afsluiten van de overlijdensrisicoverzekering hem ervan had verzekerd dat in geval van...
Uitvoerder rechtsbijstand niet verantwoordelijk voor handelen externe advocaat
(Kifid-uitspraak GC 2025-0335) De Geschillencommissie oordeelt "dat de uitvoerder niet verantwoordelijk is voor de wijze waarop de door de uitvoerder ingeschakelde...
Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0328) De adviseur heeft de stellingen van de consument onvoldoende gemotiveerd betwist. De Geschillencommissie volgt daarom de stelling...
Consument schakelde terecht zelf advocaat in
(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De Geschillencommissie oordeelt dat de uitvoerder toerekenbaar tekort is geschoten in de uitvoering van de rechtsbijstand en de advocaatkosten...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0318) De consument heeft schade geleden door diefstal van zijn auto. De zoon van de consument had de auto onder zich toen hij vrijdagavond...
Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'
(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...
Adviseur moet vragen naar studieschuld
(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...
Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...