Geldbelangen: "Kifid moet op de schop"

Rob Goedhart twitter

Kifid moet volledige op de schop. Dat stelt Stichting Geldbelangen in een maandag gepubliceerd manifest. In dit manifest geeft Geldbelangen met zeventien punten aan hoe het Kifid omgevormd kan worden. Geldbelangen wil het manifest aanbieden aan de ministers Hoekstra en Dekker en het parlement.

Volgens Geldbelangen is Kifid "verworden tot een op juristerij gebaseerde kleine rechtbank". Volgens Geldbelangen moet de focus echter eigenlijk alleen op mediation komen te liggen. Voorzitter Rob Goedhart van de stichting: "Wanneer partijen er echt niet uit komen, dan pas een uitspraak. Maar dit alles met oog voor de zwakste van de partijen, de consument.

"Financieel dienstverleners zoals banken en verzekeraars hebben een grote power en lobbykracht, bijvoorbeeld richting politiek. De consument heeft dat niet en daarom moeten instanties als Kifid en AFM veel meer vanuit de consument optreden. Natuurlijk moet Kifid fair blijven ten opzichte van de financieel dienstverleners. Maar niet – zoals het nu lijkt – zich te veel aan hen gelegen laten liggen.”

Geldbelangen meent ook dat Kifid meer mensen en middelen moet krijgen.

De zeventien punten uit het manifest:

Dienstbaarheid: bij Kifid staat dienstbaarheid ten aanzien van consumenten voorop. Kifid is immers opgericht in het kader van consumentenbescherming.

Mediation: Kifid heeft mediation als hoofdtaak. Slechts als partijen er niet uit komen zal Kifid een uitspraak doen.

Spoed: Kifid behandelt een zaak met gezwinde spoed.

Coach: de ‘secretaris’ (dossierbehandelaar) is een coach voor de consument.

Skills van de coach: de dossierbehandelaar (coach) is in eerste instantie financieel technisch en sociaal maatschappelijk onderlegd, waarbij het juridisch aspect een bijrol heeft

Samenstelling geschillencommissie: een geschillencommissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter,
iemand vanuit de branche en iemand namens consumenten.

Ronde of ovalen tafel: zittingen worden gehouden aan een ronde of ovalen tafel.

Verslagen: van zittingen worden verslagen gemaakt (schriftelijk of audio-/visueel) zodat partijen achteraf terug kunnen lezen dan wel horen/zien wat er tijdens een zitting is besproken.

Moraliteit: niet slechts de juridische merites wordt in een klachtprocedure betrokken. Ook de moraliteit.

Wisseling van vertegenwoordigers financieel dienstverlener: financieel dienstverleners groter dan 30 medewerkers wijzen per klacht een andere klachtbehandelaar aan.

Externe ondersteuning: een financieel dienstverlener kan zich alleen dan laten bijstaan door
een externe advocaat, andere deskundige of deskundigenrapport als de consument aangeeft dat ook te doen.

Gehoord weten: een dossier wordt pas gesloten nadat de consument verklaard heeft dat hij zich voldoende gehoord weet. (Ongeacht de uitkomst van het geschil.)

Groepsgewijze klachtbehandeling: indien een aantal consumenten een met elkaar vergelijkbare klacht
heeft kan deze groep die klacht gezamenlijk laten behandelen.

Openbare publicaties: Kifid zal in begrijpelijke taal op de site melden welk soort klachten zij heeft ontvangen en hoe daar mee is om gegaan.

Spiegel: Kifid zal – op grond van de klachten - de financieel dienstverleners (per branche of per bedrijf) openlijk een spiegel voor houden van zaken waarvan Kifid vindt dat die beter moeten.

In beroep consument: het grensbedrag dat voor de consument geldt om in beroep te mogen
gaan is 10.000 euro. Indien de voorzitter van de Geschillencommissie daarin mee werkt kan hij voor de consument ook beroep open stellen zonder grensbedrag.

In beroep financieel dienstverlener: na een – voor de consument voordelige - uitspraak kan een financieel dienstverlener alleen in beroep gaan indien deze duidelijk maakt dat die uitspraak naar waarschijnlijkheid gaat leiden tot meer dan vijf miljoen euro aan claims.

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...