GeldXpert eventueel naar rechter in nazorgkwestie

Rechtershamer via Pixabay

GeldXpert stapt eventueel naar de rechter om duidelijkheid te verkrijgen over de reikwijdte van nazorg. Dat schrijft de keten in een reactie aan Kassa. De reactie betreft een klant die premierestitutie op zijn ORV wenst na Kifid-uitspraak 2018-339. De klant is inmiddels naar Kifid gestapt.

GedXpert: "De door ons bijgevoegde (al dan niet eerdere) reactie van de AFM over dit onderwerp die wij hangende onze gesprekken met de heer xxx (klant GeldXpert, red.) via een collega mochten ontvangen, lijkt te stellen dat er geen wettelijke nazorgeisen op dit vlak zijn. Dit lijkt haaks op een eerdere uitspraak van Kifid te staan. Naar ons idee dwaalt Kifid dus in deze eerdere uitspraak, of spelen er omstandigheden die wij niet kennen en wordt deze uitspraak onterecht gegeneraliseerd.

"U vertelde ons dat er partijen zijn (de Rabobank?) die bedragen uit coulance overmaakt in deze. Nu is de Rabobank in deze zelf de aanbieder en wellicht betalen cliënten daar voor het onderhoud aan hun verzekering, maar als zaken wettelijk verplicht zijn, kan er van coulance niet eens sprake zijn. Nog meer onduidelijkheid dus.

"Als na de uitspraak van Kifid wat ons betreft nog steeds onduidelijkheid bestaat over de uitleg van de wet en interpretaties van die wet, dan zal inderdaad, zoals wij reeds gesteld hebben, een gang naar de rechter duidelijkheid moeten bieden. De adviezen van Kifid zijn voor ons (een keus die vele bemiddelaars in Nederland hebben gemaakt) niet bindend. Met een bindende uitspraak van de Kifid verlies je als ondernemer namelijk een groot stuk van je recht op juridisch verweer.

"Met de mogelijke gang naar de rechter willen wij ook een en ander in een breder kader plaatsen. Zo ontgaat ons bijvoorbeeld het verschil tussen deze casus overlijdensrisicoverzekering en iemand die een hypotheek heeft die op enig moment qua rente/maandlast bij een andere aanbieder mogelijk goedkoper kan. Als een bemiddelaar wéttelijk verplicht zou zijn om zodra een andere aanbieder een goedkoper product aan kan bieden (hypothecair of verzekeringstechnisch), dit onverwijld aan de consument te melden wegens voorkoming van schade, zal de prijs van financiële dienstverlening stevig moeten stijgen en/of ontstaat er een onwerkbare situatie. In essentie moet je als bemiddelaar dan immers 30 jaar lang iedere dag voor iedere cliënt controleren of er niet toevallig een adviesonderdeel is dat op dát moment - door welke aanbieder dan ook - goedkoper geleverd kan worden. Als iemand een betaald service-abonnement afneemt waarin deze nazorg wordt toegezegd, kan er ons inziens geen discussie zijn. Als echter juridisch vast komt te staan dat deze vorm van nazorg ook onbetaald geleverd dient te worden, komt hiermee eveneens de legaliteit van het service-abonnement ter discussie te staan. Je laat dan immers iemand betalen voor iets dat je gratis dient te leveren."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Harlaar - Digisurance 20 mei 2019

Wat houdt GeldXpert tegen om deze stap te maken? Laat de man/vrouw in het zwart maar uitspraak doen, dan heeft zowel het intermediair als de consument duidelijkheid.

Meer over
CvB Kifid bevestigt: geen te lage ORV-dekking geadviseerd

CvB Kifid bevestigt: geen te lage ORV-dekking geadviseerd

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0018) Adviseur Bert Verbrugge (Van Bruggen Adviesgroep Haarlem) heeft in 2006 geen te lage ORV-dekking geadviseerd. De Kifid-commissie...

Koersdaling geen wezenlijke wijziging beleggingspolis

Koersdaling geen wezenlijke wijziging beleggingspolis

De nazorgverplichting van een adviseur reikt bij beleggingsverzekeringen niet zover dat hij contact met consument diende op te nemen omdat de koersen van de aandelen...

Laksheid kost adviseur klant en geld

Laksheid kost adviseur klant en geld

(Kifid-uitspraak GC 2021-0075) De consument heeft een service-abonnement overeenkomst gesloten bij de tussenpersoon waarin is opgenomen dat de tussenpersoon voor...

Forse claims vermeende schending nazorgplicht

Forse claims vermeende schending nazorgplicht

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Sinds de uitspraak van de Kifid Commissie van Beroep dat er geen premienazorgplicht is bij...

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Ter beoordeling lag de vraag voor of Vanbreda Risk & Benefits tekort is geschoten in zijn...

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

De nazorgplicht van tussenpersonen strekt niet zo ver dat zij hun klanten regelmatig dienen te bezoeken en/of regelmatig dienen uit te nodigen voor een gesprek op...

Ontwikkelingen die dekking niet raken, vallen buiten nazorgplicht

Ontwikkelingen die dekking niet raken, vallen buiten nazorgplicht

Algemene ontwikkelingen, zoals het ingestelde provisieverbod, hebben geen gevolgen voor de dekking van de AOV en vallen daarmee niet onder de nazorgplicht. De Wft...

Geen plicht tot premienazorg

Geen plicht tot premienazorg

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN NAZORG – Anders dan de Geschillencommissie vindt de Commissie van Beroep van Kifid dat de adviseur niet gehouden is om de consument...

Adfiz: "Dienstverlening expliciet blijven communiceren"

Adfiz: "Dienstverlening expliciet blijven communiceren"

"De duidelijkheid die met deze uitspraak ontstaat is zeer welkom." Aldus Adfiz over de uitspraak vorige week van de Kifid-commissie van Beroep 'Adviseur hoeft niet...

Wiertsema (Adfiz): financiering nazorg hoger op de agenda

Wiertsema (Adfiz): financiering nazorg hoger op de agenda

"Ik vind het een goede zaak dat de AFM onlangs heeft aangekondigd onderzoek te willen doen naar de beheerfase. Maar dan moet de AFM wel de financiering in haar probleemanalyse...