Geldzaken: jongeren steken kop in zand

Struisvogels via Pixabay

Jongeren houden niet van het regelen van geldzaken. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Aegon. Die ‘geldregelhekel’ is het sterkst toegenomen onder 25- tot en met 34-jarigen. Geldregelhekel is één van de vijf factoren die financieel bewustzijn bepalen. Het financieel bewustzijn is in deze leeftijdscategorie óók het sterkste afgenomen. 65-plussers hebben de minste hekel aan het regelen van hun geldzaken en het hoogste financieel bewustzijn.

Ageon: "Jongeren lijken niet geconfronteerd te willen worden met hun geldzaken en steken hun kop in het zand. Als redenen worden vaak genoemd 'dan zie je meteen wat er over is van je inkomsten en daar krijg ik stress van” 'het is zelden goed nieuws', 'je wordt met de neus op de feiten gedrukt'. Dit is een opvallende ontwikkeling omdat juist de groep 25- tot 34-jarigen met grote life-events bezig is - zoals trouwen, een gezin en een hypotheek - en de opbouw van pensioen aandacht zou moeten hebben. Daarnaast worden als redenen genoemd 'ik heb er geen tijd voor', 'ik kan wel leukere dingen doen in die tijd' en 'ik vind het een rotklus'.

Elisabeth Bruggen, hoogleraar financial services, Universiteit Maastricht: “De resultaten van dit onderzoek laten zien dat financieel bewustzijn en vaardigheden meer bevorderd dienen te worden, vooral onder jongeren. We hebben als maatschappij nog een lange weg voor ons.”

Ingrid de Graaf, directeur Aegon Particulier: “Wij zien dat er een duidelijke relatie bestaat tussen financieel bewustzijn en of je je gelukkig voelt. Het feit dat jongeren een steeds grotere geldregelhekel hebben vind ik opvallend, omdat er veel hulpmiddelen beschikbaar zijn, zoals apps. Daarom blijven wij ook doorgaan met onze campagne Goed met Geld om mensen financieel bewuster te maken.”

Minder gelukkig bij grotere geldregelhekel

Uit het Aegon-onderzoek blijkt bovendien dat Nederlanders die een grote geldregelhekel hebben, minder financieel bewust zijn en daardoor minder gelukkig zijn. Financieel bewustzijn blijkt een betere voorspeller voor gevoel van gelukkig zijn dan andere eigenschappen, zoals opleiding of inkomen of waar je woont, aldus Motivaction. Nederlanders met een hoog financieel bewustzijn voelen zich gelukkiger in de liefde én voelen zich gezonder en fitter. Daarnaast hebben zij meer sociale contacten. Uit het onderzoek blijkt verder dat klanten van Aegon een hoger financieel bewustzijn hebben dan gemiddeld.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Raymond Endenburg directeur Verzekerd Pensioen bij Aegon

Raymond Endenburg directeur Verzekerd Pensioen bij Aegon

Raymond Endenburg wordt de opvolger van Paul Everloo als directeur Verzekerd Pensioen bij Aegon Nederland. Everloo wordt volgend jaar de nieuwe CEO van TKP Pensioen....

Podcast lage rekenrente en de gevolgen voor pensioenen

Podcast lage rekenrente en de gevolgen voor pensioenen

Het effect van de lage rente op pensioenen, is het onderwerp van een nieuwe editie van Kennisdelers. In de podcast worden adviseurs bijgepraat door Frits Bart (directeur...

Keurmerk MKB Verzuim-ontzorg-verzekering voor Aegon

Keurmerk MKB Verzuim-ontzorg-verzekering voor Aegon

Aegon heeft het keurmerk MKB Verzuim-ontzorg-verzekering ontvangen voor het Aegon MKB Verzuimplan. Het keurmerk wordt uitgegeven door MKB-Nederland, VNO-NCW, LTO...

Kifid: Aegon moet nieuwwaarde bril vergoeden

Kifid: Aegon moet nieuwwaarde bril vergoeden

De Geschillencommissie Kifid stelt in bindende uitspraak 419-439 dat Aegon een consument die een beroep op zijn reisverzekering had gedaan vanwege schade aan zijn...

Kifid: schade die geleidelijk ontstaat van dekking uitgesloten

Kifid: schade die geleidelijk ontstaat van dekking uitgesloten

Schade die geleidelijk ontstaat is terecht van dekking uitgesloten, zo concludeert de Geschillencommissie Kifid naar aanleiding van een klacht van een consument....

Aegon verwerft kwart service provider RISK

Aegon verwerft kwart service provider RISK

Het Aegon Growth Capital Fund heeft 25 procent van de aandelen van service provider RISK Verzekeringen gekocht. “We zijn in de zoektocht naar een strategische...

Aegon opnieuw hoofdsponsor Special Olympics

Aegon opnieuw hoofdsponsor Special Olympics

Aegon wordt opnieuw hoofdsponsor van de Special Olympics Den Haag voor mensen met een verstandelijke beperking. Maarten Edixhoven, ceo Aegon Nederland: “Aegon...

Marga Hoek commissaris Aegon Nederland

Marga Hoek commissaris Aegon Nederland

Marga Hoek is benoemd tot commissaris van Aegon Nederland. Zij is Doekle Terpstra opgevolgd. Hoek is internationaal boegbeeld duurzaam ondernemen en investeren,...

Jongeren betalen twee keer zo veel voor hun autoverzekering

Jongeren betalen twee keer zo veel voor hun autoverzekering

Jongeren onder de 25 jaar oud betalen twee keer meer voor hun autoverzekering dan volwassenen. Dit blijkt uit onderzoek van goedkoopsteautoverzekering.net. In het...

Winstdaling Aegon door ongunstige marktomstandigheden

Winstdaling Aegon door ongunstige marktomstandigheden

Aegon zag in de tweede helft van 2018 de winst dalen van 1,5 miljard euro naar 253 miljoen euro. Dit vanwege ongunstige marktomstandigheden, een juridische schikking...