Geldzaken: jongeren steken kop in zand

Struisvogels via Pixabay

Jongeren houden niet van het regelen van geldzaken. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Aegon. Die ‘geldregelhekel’ is het sterkst toegenomen onder 25- tot en met 34-jarigen. Geldregelhekel is één van de vijf factoren die financieel bewustzijn bepalen. Het financieel bewustzijn is in deze leeftijdscategorie óók het sterkste afgenomen. 65-plussers hebben de minste hekel aan het regelen van hun geldzaken en het hoogste financieel bewustzijn.

Ageon: "Jongeren lijken niet geconfronteerd te willen worden met hun geldzaken en steken hun kop in het zand. Als redenen worden vaak genoemd 'dan zie je meteen wat er over is van je inkomsten en daar krijg ik stress van” 'het is zelden goed nieuws', 'je wordt met de neus op de feiten gedrukt'. Dit is een opvallende ontwikkeling omdat juist de groep 25- tot 34-jarigen met grote life-events bezig is - zoals trouwen, een gezin en een hypotheek - en de opbouw van pensioen aandacht zou moeten hebben. Daarnaast worden als redenen genoemd 'ik heb er geen tijd voor', 'ik kan wel leukere dingen doen in die tijd' en 'ik vind het een rotklus'.

Elisabeth Bruggen, hoogleraar financial services, Universiteit Maastricht: “De resultaten van dit onderzoek laten zien dat financieel bewustzijn en vaardigheden meer bevorderd dienen te worden, vooral onder jongeren. We hebben als maatschappij nog een lange weg voor ons.”

Ingrid de Graaf, directeur Aegon Particulier: “Wij zien dat er een duidelijke relatie bestaat tussen financieel bewustzijn en of je je gelukkig voelt. Het feit dat jongeren een steeds grotere geldregelhekel hebben vind ik opvallend, omdat er veel hulpmiddelen beschikbaar zijn, zoals apps. Daarom blijven wij ook doorgaan met onze campagne Goed met Geld om mensen financieel bewuster te maken.”

Minder gelukkig bij grotere geldregelhekel

Uit het Aegon-onderzoek blijkt bovendien dat Nederlanders die een grote geldregelhekel hebben, minder financieel bewust zijn en daardoor minder gelukkig zijn. Financieel bewustzijn blijkt een betere voorspeller voor gevoel van gelukkig zijn dan andere eigenschappen, zoals opleiding of inkomen of waar je woont, aldus Motivaction. Nederlanders met een hoog financieel bewustzijn voelen zich gelukkiger in de liefde én voelen zich gezonder en fitter. Daarnaast hebben zij meer sociale contacten. Uit het onderzoek blijkt verder dat klanten van Aegon een hoger financieel bewustzijn hebben dan gemiddeld.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM-boete van half miljoen euro voor Aegon

AFM-boete van half miljoen euro voor Aegon

De (AFM heeft een bestuurlijke boete van 500.000 euro opgelegd aan Aegon Levensverzekering omdat bij de ontwikkeling en aanpassing van het Uitkerend Beleggingspensioen...

Pilot van start om snel hyptheekdata te delen

Pilot van start om snel hyptheekdata te delen

Aegon Hypotheken, HDN, Faster Forward en CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur) zijn een pilot gestart waardoor adviseurs hypotheekdata...

Aegon: gerecycled tasje als visitekaartje

Aegon: gerecycled tasje als visitekaartje

Aegon laat tasjes maken van materiaal dat anders zou worden weggegooid. De tasjes worden onder meer uitgedeeld aan medewerkers en studenten en worden gemaakt door...

IBM gaat 800.000 levenpolissen Aegon beheren

IBM gaat 800.000 levenpolissen Aegon beheren

IBM Services gaat 800.000 individuele levensverzekeringspolissen beheren van Aegon Nederland. Einddatum is voorzien voor 2066 als de laatste polis afloopt. De polissen...

Aegon-medewerkers krijgen training om familie te helpen bij financiële problemen

Aegon-medewerkers krijgen training om familie te helpen bij financiële problemen

Aegon-medewerkers kunnen een Nibud-training 'Hulp bij je geldzaken' volgen waarin zij leren mensen in hun omgeving te helpen bij financiële problemen. De kans...

Autoverzekering.nl: Allianz Direct beste autoverzekeraar

Autoverzekering.nl: Allianz Direct beste autoverzekeraar

Vergelijkingssite Autoverzekering.nl heeft Allianz Direct uitgeroepen tot beste autoverzekeraar. Het is de eerste 'Autoverzekeraar van het Jaar verkiezing' van de...

Jonge mannen kiezen vaker voor alleen WA-verzekering

Jonge mannen kiezen vaker voor alleen WA-verzekering

Mannen hebben vaker en eerder een eigen auto dan vrouwen. Dit blijkt uit een analyse van een groep van zo’n 30.000 mensen, tussen 18 en 24 jaar, die een autoverzekering...

Aegon Nederland steunt Access to Medicine

Aegon Nederland steunt Access to Medicine

Aegon Nederland heeft het investor statement van de Access to Medicine Foundation (ATMF) getekend. Deze stichting stimuleert farmaceutische bedrijven om medicijnen...

Rugklachten niet gemeld: geen vergoeding

Rugklachten niet gemeld: geen vergoeding

Een consument heeft bij de aanvraag van een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon een gezondheidsverklaring ingevuld en ondertekend. Daarin heeft hij geen...

Aegon Nederland stopt met individuele levensverzekeringen

Aegon Nederland stopt met individuele levensverzekeringen

Aegon Nederland stopt met de verkoop van individuele levensverzekeringen, waaronder de overlijdensrisicoverzekering. Daarvoor in de plaats gaat Aegon exclusief de...