Geldzaken: jongeren steken kop in zand

Struisvogels via Pixabay

Jongeren houden niet van het regelen van geldzaken. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Aegon. Die ‘geldregelhekel’ is het sterkst toegenomen onder 25- tot en met 34-jarigen. Geldregelhekel is één van de vijf factoren die financieel bewustzijn bepalen. Het financieel bewustzijn is in deze leeftijdscategorie óók het sterkste afgenomen. 65-plussers hebben de minste hekel aan het regelen van hun geldzaken en het hoogste financieel bewustzijn.

Ageon: "Jongeren lijken niet geconfronteerd te willen worden met hun geldzaken en steken hun kop in het zand. Als redenen worden vaak genoemd 'dan zie je meteen wat er over is van je inkomsten en daar krijg ik stress van” 'het is zelden goed nieuws', 'je wordt met de neus op de feiten gedrukt'. Dit is een opvallende ontwikkeling omdat juist de groep 25- tot 34-jarigen met grote life-events bezig is - zoals trouwen, een gezin en een hypotheek - en de opbouw van pensioen aandacht zou moeten hebben. Daarnaast worden als redenen genoemd 'ik heb er geen tijd voor', 'ik kan wel leukere dingen doen in die tijd' en 'ik vind het een rotklus'.

Elisabeth Bruggen, hoogleraar financial services, Universiteit Maastricht: “De resultaten van dit onderzoek laten zien dat financieel bewustzijn en vaardigheden meer bevorderd dienen te worden, vooral onder jongeren. We hebben als maatschappij nog een lange weg voor ons.”

Ingrid de Graaf, directeur Aegon Particulier: “Wij zien dat er een duidelijke relatie bestaat tussen financieel bewustzijn en of je je gelukkig voelt. Het feit dat jongeren een steeds grotere geldregelhekel hebben vind ik opvallend, omdat er veel hulpmiddelen beschikbaar zijn, zoals apps. Daarom blijven wij ook doorgaan met onze campagne Goed met Geld om mensen financieel bewuster te maken.”

Minder gelukkig bij grotere geldregelhekel

Uit het Aegon-onderzoek blijkt bovendien dat Nederlanders die een grote geldregelhekel hebben, minder financieel bewust zijn en daardoor minder gelukkig zijn. Financieel bewustzijn blijkt een betere voorspeller voor gevoel van gelukkig zijn dan andere eigenschappen, zoals opleiding of inkomen of waar je woont, aldus Motivaction. Nederlanders met een hoog financieel bewustzijn voelen zich gelukkiger in de liefde én voelen zich gezonder en fitter. Daarnaast hebben zij meer sociale contacten. Uit het onderzoek blijkt verder dat klanten van Aegon een hoger financieel bewustzijn hebben dan gemiddeld.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Medewerkers Aegon en TKP in actie tijdens 'Force for Good Day'

Medewerkers Aegon en TKP in actie tijdens 'Force for Good Day'

Honderden medewerkers van Aegon en TKP Pensioen komen 12 mei in actie tijdens de ‘Force for Good day’ in Leeuwarden, Den Haag en Groningen. In de steden...

Noventas:  nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

Noventas: nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

"Wij zijn erg blij en trots te zijn erkend als een van de meest klantgerichte financiële advieskantoren van Nederland", zegt Gabri Hessels, oprichter van...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Nadat eerder het team van Buro Philip van den Hurk vestiging Eindhoven de redactie van VVP liet weten blij te zijn met de nominatie voor de Advies Award 2023 in...

Aegon verlaagt AOV-premie voor nieuwe verzekerden

Aegon verlaagt AOV-premie voor nieuwe verzekerden

Aegon heeft de premie voor ondernemers verlaagd die een nieuwe AOV afsluiten. De verlaging komt gemiddeld uit op zo’n 16 procent. De premieverlaging geldt...

Veldhuis Advies trakteert op taart na nominatie VVP Advies Award

Veldhuis Advies trakteert op taart na nominatie VVP Advies Award

Veldhuis Advies trakteert op taart nadat ze - samen met twee andere kantoren - zijn genomineerd in de categorie Zakelijk Advies van de VVP Advies Award 2023. Het...

Thomas verzekert genomineerd in categorie Starters VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert genomineerd in categorie Starters VVP Advies Award 2023

Thomas van Uunen van Thomas verzekert, één van de drie genomineerden in de categorie Starters, is verheugd met zijn nominatie voor de VVP Advies...

T&W Tilburg viert nominatie Advies Award 2023

T&W Tilburg viert nominatie Advies Award 2023

T&W Tilburg, één van de drie genomineerden in de categorie Zakelijk Advies, is blij met de nominatie voor de VVP Advies Award 2023. Het adviesbedrijf...

Buro Philip van den Hurk viert nominatie VVP Advies Award 2023

Buro Philip van den Hurk viert nominatie VVP Advies Award 2023

Het team van Buro Philip van den Hurk viert de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Particulier Advies. Het advieskantoor is een van de drie genomineerden...

Marcel van Dijk van Aegon naar MarshBerry

Marcel van Dijk van Aegon naar MarshBerry

Marcel van Dijk (49) is als Director Strategic in dienst getreden van MarshBerry International in Amsterdam. Hij is afkomstig van Aegon waar hij Head of Sales was. “Jarenlang...