Gen Z heeft weinig vertrouwen in adviseurs en vergelijkers
"Nederlandse Gen Z’s hechten veel waarde aan advies van familie (34%) en vrienden (25%) bij het kiezen van verzekeringen en vertrouwen minder dan oudere generaties op traditionele adviseurs of vergelijkingswebsites. Ze zijn nieuwsgierig en willen goed geïnformeerd keuzes maken", zo blijkt uit het rapport 'How does European Generation Z buy insurance?’ van Deloitte, een onderzoek dat de houding, interesse en voorkeuren duidt van Generatie Z ten aanzien van verzekeringen.
Verder blijkt uit het rapport onder meer dat Nederlandse Gen Z’s opvallend meer interesse in mentale gezondheidsverzekeringen (18%) tonen dan oudere generaties (Gen X: 9%, Millennials: 11%). Deze trend lijkt generatiespecifiek; vergelijkbare cijfers worden in heel Europa gezien. Het meest populaire verzekeringsproduct onder Gen Z’s is de reisverzekering (38%). Ten opzichte van oudere generaties zijn Nederlandse Gen Z’s ook meer geïnteresseerd om in de toekomst een huisdierverzekering af te sluiten (19%).
Een op de vijf Nederlandse Gen Z’s (22%) is bereid data uit persoonlijke monitoring te delen met hun verzekeraar als dat extra voordelen oplevert. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om monitoring van gedrag en risico’s. Oudere generaties zijn hiertoe minder bereid (Gen X: 13%, Millennials: 16%).
Verder blijkt duurzaamheid een belangrijk criterium voor Nederlandse Gen Z’s te zijn, zowel bij levens- als zorgverzekeringen. Opvallend is volgens Deloitte dat 17% van Gen Z duurzaamheid aanmerkt als belangrijke factor bij zorgverzekeringen, vergeleken met slechts 9% van Gen X en 12% van de Millennials. Bij levensverzekeringen merkt maar liefst 25% van Gen Z duurzaamheid aan als een belangrijke factor, ten opzichte van 12% van de Millennials en 11% van Gen X.
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo 28 oktober 2024
Wat al decennia speelt is dat de adviseur pas wordt opgezocht als het serieus wordt. Huiskopen. Gezinstichten. Geboortes. Etc. Veelal na hun 30ste.
Meer over
"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...
Ruim helft huishoudens is financieel kwetsbaar of ongezond
In 2023 is de financiële gezondheid van Nederlandse huishoudens verbeterd, mede onder invloed van loonstijgingen, steunmaatregelen en verminderde inflatie,...
WIFS en Deloitte lanceren Accelerate 50/50
WIFS en Deloitte lanceren op 1 maart Accelerate 50/50. "Met Accelerate 50/50 dagen wij de financiële wereld uit om de masculiene focus op de kortetermijnwinst...
Ruimte voor verdere consolidatie onder adviseurs
De eerste consolidatiegolf van intermediairs is mogelijk geëindigd met de opkomst van een aantal middelgrote tot grote gevestigde kantoren. Er blijft echter...
Chronische patiënten soms beter verzekerbaar dan aangenomen
“Met deze op alle Nederlanders gebaseerde analyses willen wij laten zien dat meer in de verzekerbaarheid van chronische patiënten mogelijk kan zijn.”...
Deloitte en Verbond sluiten partnership met focus op duurzame verzekeringsoplossingen
Deloitte is toegetreden tot de kennispartners van het Verbond. Met het partnership wil Deloitte "een belangrijke bijdrage leveren aan sustainability binnen het verzekeringsbedrijf,...
Deloitte Insurance Outlook: financieel adviseur blijft
Op sommige onderdelen houdt het traditionele model stand, met name als het gaat om het gebruik van volmachten en intermediairs. Aldus verzekeraars en stakeholders...
Van der Noordaa aan de slag bij Deloitte
Hans van der Noordaa, voormalig ceo Delta Lloyd, werkt sinds kort in de Financial Services praktijk (FSI) van Deloitte als Senior Advisor. Hans Honig, managing...
Onderzoek deloitte: verzekeraars moeten zichzelf opnieuw uitvinden
De Nederlandse verzekeringsbranche staat onder zware druk. Het doorvoeren van bezuinigingen is niet genoeg. Verzekeraars moeten zichzelf opnieuw uitvinden om hun...
Verzekeringsconsument staat open voor digitale diensten
Nederlandse consumenten hebben grote interesse voor digitaal gedreven verzekeringsproducten en –diensten. Dit blijkt uit het onderzoek Insurance in a...