Gen Z wil wel advies maar heeft drempelvrees

Drempel via Pixabay

Zeventig procent van de Generation Z heeft volgens onderzoek van SNS Bank nooit gesproken met een financieel adviseur. Bijna twee derde van de Nederlanders tussen de achttien en 24 jaar wil op zich graag persoonlijk financieel advies. 44 procent van deze groep ervaart financiële stress. Maar ruim de helft van hen weet niet hoe ze met een expert van hun bank in contact kunnen komen.

Jongvolwassenen ervaren meerdere drempels om in gesprek te gaan met hun bank, blijkt uit het onderzoek: ze weten bijvoorbeeld niet precies wat zo’n gesprek oplevert, hoe ze in contact kunnen komen met een expert, of zijn bang om niet begrepen te worden.

Xiara (24) is net begonnen aan haar eerste baan en is lid van de Raad van Toekomst van SNS. Ze heeft wel eens geldstress. Hulp van een financieel adviseur? Dat lijkt haar fijn, maar ze ervaart drempels om dit daadwerkelijk te doen. “Een bank voelt niet laagdrempelig, eerder formeel en afstandelijk. Ik heb heel erg het gevoel van: ze zien me aankomen. Ik zou graag een gesprek willen met een expert. Maar het voelt alsof ik pas terecht kan als ik veel financiële kennis heb of als concreet bezig ben met stappen, zoals een huis kopen.”
 
Het onderzoek laat zien dat deze doelgroep haar financiële informatie veelal haalt bij (mogelijk) ondeskundige bronnen (internet, familie, vrienden/kennissen).
 
 
 
 
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Patrick Betman - TMA Consultancy 7 november 2024

Mee eens Paul, laat de verzekeraar maar weer een loondienst organisatie neerzetten en generatie Z gratis van advies voorzien. De verzekeraars hebben er ook (mede) voor gezorgd dat het onafhankelijk intermediair alleen nog maar facturen mag versturen. Allemaal naar de Direct Writer, die doen toch alles al 'gratis'.

Paul Schoo - Platter-Schoo 5 november 2024

Tsja weer een effect van de adviseur in 'n hoek zetten. Het zijn toch allemaal dure kantoren. Met dank aan consumentenbond en de marketeers van verzekeraars. Je kunt het toch makkelijk allemaal zelf via internet. Toen de adviseur vroeger met dank aan de provisies nog " gratis" advies konden en mochten geven was dit probleem er niet. Ouders stuurden hun kinderen gewoon naar de vertrouwde huisadviseur. De oude verzekeringsagent, pappa mamma kantoren. Waar zo denegrerend over gedaan werd.

Meer over
Adfiz: "Iedereen financieel overzicht bieden"

Adfiz: "Iedereen financieel overzicht bieden"

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op de koe bij de hoorns te pakken en gezamenlijk mensen te stimuleren naar hun financiële toekomst...

Staat heeft 900 miljoen schadeloosstelling SNS Reaal en SNS Bank uitgekeerd

Staat heeft 900 miljoen schadeloosstelling SNS Reaal en SNS Bank uitgekeerd

De Staat heeft in totaal circa 900 euro miljoen inclusief wettelijke rente uitgekeerd aan beleggers die in 2013 onteigend zijn toen de overheid SNS Reaal nationaliseerde....

SNS stelt 'hoofdpsycholoog' aan

SNS stelt 'hoofdpsycholoog' aan

Waar andere banken een hoofdeconoom aanstellen, heeft SNS een ‘hoofdpsycholoog’ aangenomen. Dit past volgens de bank beter bij de maatschappelijke missie...

RegioBank: ondernemers betalen eerder negatieve rente

RegioBank: ondernemers betalen eerder negatieve rente

SNS, ASN Bank en RegioBank brengen vanaf 1 april 0,5 procent rente per jaar in rekening op de afzonderlijke zakelijke betaal-, spaar- en beleggingsrekeningen over...

Mark de Rijke (De Hypotheekshop) in VVP 4: dynamisch financieel advies

Mark de Rijke (De Hypotheekshop) in VVP 4: dynamisch financieel advies

(door Mark de Rijke, De Hypotheekshop, in VVP 4) Door de coronacrisis neemt implementatie van technische innovaties bij hypotheekaanvragen een vlucht. Vanaf het...

"Zes op de tien ondernemers krijgt weleens verkeerd financieel advies"

"Zes op de tien ondernemers krijgt weleens verkeerd financieel advies"

Van de Nederlandse ondernemers zegt 57 procent dat een financieel adviseur hen wel eens het verkeerde financiële product heeft geadviseerd. Aldus onderzoek...

"Verzakelijking van relatie intermediair-verzekeraar is een goede zaak"

"Verzakelijking van relatie intermediair-verzekeraar is een goede zaak"

"De verzakelijking van de relatie tussen verzekeraars en intermediairs is een goede zaak", aldus onderzoeker Fred de Jong in een blog op zijn website, "omdat het...

Adfiz: "Kamervragen onderstrepen belang financieel advies"

Adfiz: "Kamervragen onderstrepen belang financieel advies"

"Wij zien in de vragen een onderstreping van het belang van financieel advies." Aldus Adfiz over de Kamervragen die zijn gesteld over de aanpassing van de dekking...

SNS opent financiële ontmoetingsplek in Maastricht

SNS opent financiële ontmoetingsplek in Maastricht

SNS heeft een community store in Maastricht geopend. Met deze Ruimte wil SNS Nederlanders zich goed laten voelen over hun geldzaken. De store is voor en samen met...

Consument vooral en vaker voor complexe zaken naar adviseur

Consument vooral en vaker voor complexe zaken naar adviseur

Bij de oriëntatie op een complex financieel product maken mensen vooral en vaker dan in 2017 gebruik van een financieel adviseur. Dat blijkt uit de Monitor...