Gert Vasse likes & unlikes

Gert Vasse 2018

"De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan." Dat zegt Gert Vasse (director bij Yellowtail) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

Het is inmiddels behoorlijk geaccepteerd dat de consument voor producten en diensten kan kiezen tussen de distributiekanalen ‘doe-het-zelf’ of via het intermediair. Enkele jaren geleden was er vaak nog onbegrip in de markt als een productaanbieder die tot die tijd enkel intermediaire distributie ondersteunde ineens ook de klanten direct ging bedienen. Discussies kwamen op gang van ‘Het is mijn klant’ tot ‘Jullie zijn door ons groot geworden en nu passeer je ons’. Ik vind het gaaf om te zien dat deze discussies nagenoeg niet meer spelen. Drie dingen hebben volgens mij bijgedragen aan de acceptatie van multidistributie:

- goede communicatie aan de markt: waarom mag de consument ook rechtstreeks zaken doen en voor welke situaties? En hoe verhoudt zich dat tot het intermediaire kanaal? Ga tijdig de dialoog aan en verras geen partijen;

- brancheonafhankelijke ontwikkeling voor doe-het-zelf: in steeds meer branches is het alom geaccepteerd dat de consument kan kiezen uit diverse distributiemogelijkheden. De consument verlangt dit van steeds meer partijen en is inmiddels behoorlijk in staat die keuzes weloverwogen te maken, met name als het gaat om eenvoudige producten en diensten;

- de klant is van de klant: het is niet meer van deze tijd om een klant te claimen. De klant bepaalt zelf hoe hij geholpen wil worden. Dus zorg vooral dat je in beeld bent en blijft; en focus op toegevoegde waarde met meer dan in het verleden aandacht voor deeldiensten."

Wat kan er beter in de financiële sector?

De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan. Het komt bijvoorbeeld nog regelmatig voor dat een consument zelf een product online kan afsluiten doch dat dat product nog niet helemaal geschikt is voor execution only. Het gaat te ver om aan te nemen dat de consument alle voorwaarden goed leest en ook de impact van die voorwaarden goed begrijpt. Ik spreek regelmatig intermediairs die geconfronteerd worden met consumenten die zelf online transacties gedaan hebben doch dan toch achteraf gezien enkele verkeerde beslissingen hebben genomen.

In het verleden zijn producten vaak afgestemd op intermediaire distributie zodat een professional de consument kan begeleiden in het maken van de juiste keuzes. Als diezelfde producten direct aan de consument worden aangeboden, ondanks dat er via online toelichtingen en disclaimers specifieke aandachtspunten worden belicht, kan er een mismatch ontstaan. Dit onderwerp verdient wat mij betreft extra aandacht. Graag doe ik een oproep aan de markt om dit op twee manieren te organiseren:

- enquête onder consumenten die enige tijd geleden zelfstandig een product hebben afgesloten;

- georganiseerde dialoog tussen productaanbieders en het intermediair; zou bijvoorbeeld een mooi (sub)thema kunnen zijn voor een congres.

Wie pakt de handschoen op?"

Reactie toevoegen

 
Meer over
Leo de Boer likes & unlikes

Leo de Boer likes & unlikes

"De wereld wordt niet digitaal, de wereld ís digitaal." Aldus Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Ewald Bary likes & unlikes

Ewald Bary likes & unlikes

"Goed nieuws, geen boetes”, zegt Ewald Bary (Lindenhaeghe) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP. Wat gaat er momenteel goed in...

Bert Sonneveld likes & unlikes

Bert Sonneveld likes & unlikes

"Wij zien de kwaliteit van de dienstverlening door assurantieadviseurs omhoog gaan", zegt Bert Sonneveld (de Vereende) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Ron van Kesteren likes & unlikes

Ron van Kesteren likes & unlikes

"Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht." Dat stelt Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars)...

Antoinette Kalkman likes & unlikes

Antoinette Kalkman likes & unlikes

"We moeten blijven oppassen dat automatisering niet leidend wordt, maar echt ondersteunend blijft aan de klantbenadering." Aldus Antoinette Kalkman (FlexFront) in...

Jos Baeten likes & unlikes

Jos Baeten likes & unlikes

Het besef dat de financiële sector uit moet gaan van de behoeften van de klant in plaats van alleen het aanbieden van producten is echt ingedaald. Dat zegt...

Michel Schaft likes & unlikes

Michel Schaft likes & unlikes

"Er gaat een moment komen dat de consument zelf de overregulering in de financiële sector afstraft." Dat stelt Michel Schaft (mede-oprichter we are sure) in...

Björn Jalving likes & unlikes

Björn Jalving likes & unlikes

"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving...

Richard Meinders likes & unlikes

Richard Meinders likes & unlikes

"Ik zou graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan...

Iris Brik likes & unlikes

Iris Brik likes & unlikes

De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur...