Gert Vasse likes & unlikes

Gert Vasse 2018

"De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan." Dat zegt Gert Vasse (director bij Yellowtail) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

Het is inmiddels behoorlijk geaccepteerd dat de consument voor producten en diensten kan kiezen tussen de distributiekanalen ‘doe-het-zelf’ of via het intermediair. Enkele jaren geleden was er vaak nog onbegrip in de markt als een productaanbieder die tot die tijd enkel intermediaire distributie ondersteunde ineens ook de klanten direct ging bedienen. Discussies kwamen op gang van ‘Het is mijn klant’ tot ‘Jullie zijn door ons groot geworden en nu passeer je ons’. Ik vind het gaaf om te zien dat deze discussies nagenoeg niet meer spelen. Drie dingen hebben volgens mij bijgedragen aan de acceptatie van multidistributie:

- goede communicatie aan de markt: waarom mag de consument ook rechtstreeks zaken doen en voor welke situaties? En hoe verhoudt zich dat tot het intermediaire kanaal? Ga tijdig de dialoog aan en verras geen partijen;

- brancheonafhankelijke ontwikkeling voor doe-het-zelf: in steeds meer branches is het alom geaccepteerd dat de consument kan kiezen uit diverse distributiemogelijkheden. De consument verlangt dit van steeds meer partijen en is inmiddels behoorlijk in staat die keuzes weloverwogen te maken, met name als het gaat om eenvoudige producten en diensten;

- de klant is van de klant: het is niet meer van deze tijd om een klant te claimen. De klant bepaalt zelf hoe hij geholpen wil worden. Dus zorg vooral dat je in beeld bent en blijft; en focus op toegevoegde waarde met meer dan in het verleden aandacht voor deeldiensten."

Wat kan er beter in de financiële sector?

De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan. Het komt bijvoorbeeld nog regelmatig voor dat een consument zelf een product online kan afsluiten doch dat dat product nog niet helemaal geschikt is voor execution only. Het gaat te ver om aan te nemen dat de consument alle voorwaarden goed leest en ook de impact van die voorwaarden goed begrijpt. Ik spreek regelmatig intermediairs die geconfronteerd worden met consumenten die zelf online transacties gedaan hebben doch dan toch achteraf gezien enkele verkeerde beslissingen hebben genomen.

In het verleden zijn producten vaak afgestemd op intermediaire distributie zodat een professional de consument kan begeleiden in het maken van de juiste keuzes. Als diezelfde producten direct aan de consument worden aangeboden, ondanks dat er via online toelichtingen en disclaimers specifieke aandachtspunten worden belicht, kan er een mismatch ontstaan. Dit onderwerp verdient wat mij betreft extra aandacht. Graag doe ik een oproep aan de markt om dit op twee manieren te organiseren:

- enquête onder consumenten die enige tijd geleden zelfstandig een product hebben afgesloten;

- georganiseerde dialoog tussen productaanbieders en het intermediair; zou bijvoorbeeld een mooi (sub)thema kunnen zijn voor een congres.

Wie pakt de handschoen op?"

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bart de Nie likes & unlikes

Bart de Nie likes & unlikes

"Al te zeer wordt vakbekwaamheid als een pure kostenpost gezien en niet als een investering in de klant." Aldus Bart de Nie (directeur SEH) in de rubriek Like &...

Christian Bouter likes & unlikes

Christian Bouter likes & unlikes

Veel adviseurs zijn online slecht vindbaar. Een gemiste kans, meent Christian Bouter (Advieskeuze.nl) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van...

Fred de Jong likes & unlikes

Fred de Jong likes & unlikes

"Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies." Aldus onderzoeker/consultant...

Ruud van der Wal likes & unlikes

Ruud van der Wal likes & unlikes

"Er waait inmiddels weer een positieve en optimistische sfeer door de branche." Dat zegt Ruud van der Wal, manager intermediaire distributie bij Monuta, in de rubriek...

Marieke van Zuien likes & unlikes

Marieke van Zuien likes & unlikes

"In mijn ogen is er een frisse, vooruitkijkende mindset nodig om weer lucht in het systeem te krijgen en ruimte te maken." Dat zegt Marieke van Zuien (Chief Commercial...

Karin Jakobsen likes & unlikes

Karin Jakobsen likes & unlikes

"Transparantie is op veel fronten nog ver te zoeken", zegt Karin Jakobsen (financieel directeur en mede-oprichter van BrightPensioen) in de rubriek Like & Unlike...

Annemieke Postema likes & unlikes

Annemieke Postema likes & unlikes

Deze keer in de VVP-rubriek Like & Unlike Annemieke Postema van Maan Financieel Advies uit Utrecht. "Helaas hebben veel verzekeraars besloten de levensverzekeringsproducten...

Indra Frishert likes & unlikes

Indra Frishert likes & unlikes

"Het kan echt anders, en dat is zo gaaf om te zien!" Dat schrijft Indra Frishert (Dazure) in de rubriek Like & Unlike. In deze nieuwe rubriek in de woensdageditie...

Jeroen Wolfsen likes & unlikes

Jeroen Wolfsen likes & unlikes

Deze keer in de rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP: directeur en oprichter Jeroen Wolfsen van MoneyWise. "Goed dat klanten kritischer worden en...

Jan van de Veen likes & unlikes

Jan van de Veen likes & unlikes

In de nieuwe rubriek Like & Unlike in de VVP-nieuwsbrief dit keer volmachtconsultant Jan van de Veen (JV Impuls). "Het vertrouwen tussen volmachtgevers en volmachten...