Geschillencommissie blaast klacht omver
(Kifid-uitspraak GC 2024-0499) Nu de voorwaarden geen definitie geven van het begrip storm, sluit de Geschillencommissie voor de definitie van storm aan bij de definitie die de Van Dale geeft, namelijk “zeer hevige wind”. De consumenten hebben geen duidelijk bewijs kunnen overleggen waaruit blijkt dat de schade aan hun zonnescherm is ontstaan door een zeer hevige wind. Vordering afgewezen.
De commissie "begrijpt dat de consumenten een sterk vermoeden hebben dat de schade is veroorzaakt door een harde rukwind. En dat zij vinden dat een rukwind onder het begrip storm valt in de verzekeringsvoorwaarden. De verzekeraar betwist dit en stelt dat een rukwind onvoldoende aannemelijk is geworden. De enkele stelling van de consumenten dat het zonnescherm bestand zou moeten zijn tegen een wind van windkracht 6 en de schade dus wel veroorzaakt moet zijn door een wind van windkracht 7 of sterker, is daarvoor onvoldoende.
"De commissie kan zich voorstellen dat het niet eenvoudig is voor de consumenten om te bewijzen dat er sprake is geweest van storm. Dit neemt niet weg dat de consumenten de commissie niet hebben kunnen overtuigen van hun stellingen dat de schade is veroorzaakt door een zeer hevige wind. Zij hebben ook geen bewijs aangeleverd voor een andere in de verzekeringsvoorwaarden genoemde verzekerde gebeurtenis. De commissie is daarom van oordeel dat de verzekeraar de dekking voor de schade mocht afwijzen."
Reactie toevoegen
Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP
De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...
Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid
Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...
Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant
(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...
Premiestijging van negentien procent geoorloofd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1037) De verzekeraar heeft de maandelijkse premie voor de autoverzekering van de consument verhoogd met negentien procent. De consument...
Klacht van zes ton niet gehonoreerd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom...
VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken
VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken. De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Financieringsvoorbehoud Op dit moment worden...
Klant maakt schending zorgplicht niet hard
(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...
Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is
(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...
Schade door babbeltruc niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-1002) De consument is het slachtoffer geworden van een zogenoemde babbeltruc. Oplichters hebben de consument gebeld en haar verteld dat...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1005) Waterschade nadat water via de koekoeken het souterrain is binnengedrongen. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar...