Geschillencommissie blaast klacht omver
(Kifid-uitspraak GC 2024-0499) Nu de voorwaarden geen definitie geven van het begrip storm, sluit de Geschillencommissie voor de definitie van storm aan bij de definitie die de Van Dale geeft, namelijk “zeer hevige wind”. De consumenten hebben geen duidelijk bewijs kunnen overleggen waaruit blijkt dat de schade aan hun zonnescherm is ontstaan door een zeer hevige wind. Vordering afgewezen.
De commissie "begrijpt dat de consumenten een sterk vermoeden hebben dat de schade is veroorzaakt door een harde rukwind. En dat zij vinden dat een rukwind onder het begrip storm valt in de verzekeringsvoorwaarden. De verzekeraar betwist dit en stelt dat een rukwind onvoldoende aannemelijk is geworden. De enkele stelling van de consumenten dat het zonnescherm bestand zou moeten zijn tegen een wind van windkracht 6 en de schade dus wel veroorzaakt moet zijn door een wind van windkracht 7 of sterker, is daarvoor onvoldoende.
"De commissie kan zich voorstellen dat het niet eenvoudig is voor de consumenten om te bewijzen dat er sprake is geweest van storm. Dit neemt niet weg dat de consumenten de commissie niet hebben kunnen overtuigen van hun stellingen dat de schade is veroorzaakt door een zeer hevige wind. Zij hebben ook geen bewijs aangeleverd voor een andere in de verzekeringsvoorwaarden genoemde verzekerde gebeurtenis. De commissie is daarom van oordeel dat de verzekeraar de dekking voor de schade mocht afwijzen."
Reactie toevoegen
Schade aan voorgevel ontstond niet plotseling
(Kifid-uitspraak GC 2025-0213) De consument vordert uitkering onder de verzekering van de schade aan de voorgevel van zijn woonhuis, bestaande uit vochtplekken in...
Alleen gemiddelde tuin gedekt op opstalpolis
(Rechtspraak) Wanneer wordt gekeken naar wat in het normale spraakgebruik onder een tuin behorende bij een woning wordt verstaan, doemt daarbij naar het oordeel...
Klager met etalagebenen staat te kijk
(Kifid-uitspraken GC 2025-0204 en GC 2025-0205) De verzekeraar heeft de verzekering beëindigd en de verstrekte uitkeringen (47.467,63 euro) en de kosten gemaakt...
Verzekeraar mag premie met 40 procent verhogen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0198) De verzekeraar heeft de premie van de verzekering van de consumenten per verlengingsdatum verhoogd. De consumenten zijn het daar niet...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0193) De drie dochters van de consument hebben tijdens een vakantie in Marokko voedselvergiftiging opgelopen. Daarnaast hebben zij klachten...
Uit de bocht bij aanvraag motorverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0186) De consument heeft een motorverzekering afgesloten bij de verzekeraar. In het aanvraagformulier heeft hij aangegeven dat er geen sprake...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0183) De bewoordingen in de voorwaarden “uw kostbare spullen (…) buiten handbereik achterlaten, en/of zonder toezicht in een...
Geen geweldsinwerking van buitenaf
(Kifid-uitspraak GC 2025-0178) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument onvoldoende heeft bewezen dat de schade die hij claimt rechtstreeks en zonder...
Schending zorgplicht kost adviseur tien mille
(Kifid-einduitspraak GC 2024-0730B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden. Partijen hebben...
Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0167) Er is schade ontstaan aan de woning van de consument door binnenstromend regenwater. De consument verwijt de verzekeraar dat deze...