Gespreksnotities vijf jaar bewaren

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0070) De adviseur is niet aansprakelijk voor het advies van de voormalig adviseur uit 2012; van contractsovername of een andere grond voor overgang van de aansprakelijkheid is namelijk geen sprake c.q. is niet gebleken. Ten aanzien van het advies uit 2015 heeft de adviseur – door na te laten de gespreksnotities te bewaren – niet gehandeld zoals van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mocht worden verwacht. Gelet op de in dit geval verzwaarde motiveringsplicht van de adviseur en het gegeven dat de adviseur op grond van artikel 32a BGfo verplicht is gespreksnotities voor een periode van minstens vijf jaar na het moment van de advisering te bewaren en de adviseur – door dit na te laten – dan ook niet heeft gehandeld zoals van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag worden verwacht, zijn de gevolgen van het ontbreken van de gespreksnotities voor zijn rekening.

Deze tekortkoming leidt echter niet tot een schadevergoedingsverplichting aan de zijde van de adviseur (Zuid West Financiële Diensten). Reden hiervoor is dat de consument er niet in is geslaagd aannemelijk te maken dat zij en haar echtgenoot andere keuzes hadden gemaakt indien (de dekkingen van) de verzekeringen uitdrukkelijk ter sprake zouden zijn gekomen. Van enig nadeel is dan ook geen sprake. De vordering van de consument wordt afgewezen.

De Geschillencommissie verder: “De stelling van de consument – dat de adviseur zelf had moeten constateren dat de verzekeringen niet voldeden aan de wensen van haar en haar echtgenoot en hen had moeten adviseren de verzekeringen aan te passen – kan de commissie niet volgen. Hoewel de zorgplicht meebrengt dat de adviseur niet stil mag blijven zitten wanneer hij tijdens de looptijd van de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen kennis neemt van feiten of omstandigheden die meebrengen dat de door hem beheerde verzekeringen mogelijk aanpassing behoeven, is hiervoor redelijkerwijs wel van belang dat de adviseur door zijn opdrachtgevers wordt geïnformeerd over wijzigingen die in hun persoonlijke situatie plaatsvinden en die van belang kunnen zijn voor de lopende verzekeringen. Zoals reeds opgemerkt is echter gesteld noch gebleken dat de adviseur van de consument en haar echtgenoot signalen heeft ontvangen waaruit hij redelijkerwijs had kunnen en moeten opmaken dat de verzekeringen niet (meer) voldeden aan de wensen van de consument en haar echtgenoot. Van de adviseur kan gelet hierop dan ook niet worden verlangd dat hij uit eigen beweging onderzoekt of de verzekeringen (nog) passend waren. Van enig nalaten aan de zijde van de adviseur is op dit punt dan ook geen sprake.”

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...