Gestrand...

Cari Bonaire via Pixabay blauwe zee

(Kifid-uitspraak GC 2020-590) Consument heeft een beroep op zijn reisverzekering gedaan nadat op vakantie tijdens een dag aan het strand zijn tas is gestolen. Consument was op dat moment aan het zwemmen in zee. Consument heeft Centraal Beheer verzocht om de diefstalschade te vergoeden. Verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat consument onvoldoende op zijn persoonlijke bezittingen heeft gelet.

De Geschillencommissie: "In de procedure is komen vast te staan dat de tas van Consument is gestolen, terwijl hij in zee aan het zwemmen was. Niet is vast komen te staan dat er op dat moment iemand bij de tas is gebleven. De tas werd dus onbeheerd achtergelaten. Dat de tas gewikkeld was in een handdoek en daarbovenop nog een handdoek lag en de tas vervolgens onder het strandbedje is gelegd, doet daaraan niets af. In het telefonisch contact met Verzekeraar heeft Consument aangegeven dat het ‘best wel een druk strand’ was.

"De Commissie is van oordeel dat Consument, zoals door Verzekeraar is aangevoerd, zijn bezittingen ook had kunnen achterlaten in de hotelkamer of aan een reisgenoot had kunnen vragen om bij de tas te blijven. Daarbij komt dat het van Consument verwacht had mogen worden dat hij extra oplettend was nu zich in de tas waardevolle spullen, waaronder een zonnebril van het merk Prada, een horloge van het merk Festina en een gouden armband, bevonden. De Commissie is gelet op het bovenstaande van oordeel dat Consument niet goed op zijn spullen heeft gelet. Dat brengt mee dat de diefstal niet onder de Verzekering is gedekt."

Reactie toevoegen

 
25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...