Gevloerd...

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2024-0974) De consument heeft schade aan de gietvloer in de keuken door een eigen gebrek aan de vloer. Los van de herstelkosten van de gietvloer zelf, heeft de consument veel kosten moeten maken om de gietvloer te kunnen herstellen. Deze laatste kosten heeft de consument geclaimd op de opstalverzekering, omdat volgens hem sprake is van gevolgschade van een eigen gebrek. De gevolmachtigde heeft geen dekking verleend, omdat de kosten die de consument claimt herstelkosten zijn. Partijen twisten over de vraag of de bepaling over herstelkosten van toepassing is en over de uitleg van het begrip gevolgschade. Hierbij is de bepaling over herstelkosten van belang, maar de consument vindt dat deze moet worden vernietigd. De Geschillencommissie is van oordeel dat de bepaling over herstelkosten een kernbeding is en daarom tussen partijen geldt. De voorwaarden zijn duidelijk. Enkel gevolgschade is gedekt en de consument claimt hier herstelkosten. De klacht is ongegrond. De claim beliep ruim 30.000 euro.

De commissie is "met de gevolmachtigde van oordeel dat de door de consument gevorderde kostenposten allemaal betrekking hebben op kosten die gemaakt moeten worden om het eigen gebrek aan de gietvloer te kunnen herstellen. Zo gaat het om de demontage, afvoer en opslag van de keuken en de plinten en het aanbrengen van een nieuwe zandcementvoer en vloerverwarming die nodig zijn om de nieuwe gietvloer te kunnen aanbrengen; dat zijn allemaal herstelkosten als bedoeld in de voorwaarden."

 

Reactie toevoegen

 
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...

Uitgevlogen...

Uitgevlogen...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...

Kifid-factuur valt (iets) hoger uit

Kifid-factuur valt (iets) hoger uit

Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...

Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden

Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden

(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...

Ongelukje met raceauto niet gedekt op AVP

Ongelukje met raceauto niet gedekt op AVP

(Kifid-uitspraak GC 2024-1083) De consument vervoert voor zijn werk raceauto’s op een transporter. Zijn minderjarige zoon, die dit keer mee was, heeft uit...

Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd

Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1077) De consument heeft door bemiddeling van de adviseur een opstalverzekering afgesloten voor een chalet in Zwitserland. Er is schade...

Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP

Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...

Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid

Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid

Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...