Gevloerd...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0974) De consument heeft schade aan de gietvloer in de keuken door een eigen gebrek aan de vloer. Los van de herstelkosten van de gietvloer zelf, heeft de consument veel kosten moeten maken om de gietvloer te kunnen herstellen. Deze laatste kosten heeft de consument geclaimd op de opstalverzekering, omdat volgens hem sprake is van gevolgschade van een eigen gebrek. De gevolmachtigde heeft geen dekking verleend, omdat de kosten die de consument claimt herstelkosten zijn. Partijen twisten over de vraag of de bepaling over herstelkosten van toepassing is en over de uitleg van het begrip gevolgschade. Hierbij is de bepaling over herstelkosten van belang, maar de consument vindt dat deze moet worden vernietigd. De Geschillencommissie is van oordeel dat de bepaling over herstelkosten een kernbeding is en daarom tussen partijen geldt. De voorwaarden zijn duidelijk. Enkel gevolgschade is gedekt en de consument claimt hier herstelkosten. De klacht is ongegrond. De claim beliep ruim 30.000 euro.
De commissie is "met de gevolmachtigde van oordeel dat de door de consument gevorderde kostenposten allemaal betrekking hebben op kosten die gemaakt moeten worden om het eigen gebrek aan de gietvloer te kunnen herstellen. Zo gaat het om de demontage, afvoer en opslag van de keuken en de plinten en het aanbrengen van een nieuwe zandcementvoer en vloerverwarming die nodig zijn om de nieuwe gietvloer te kunnen aanbrengen; dat zijn allemaal herstelkosten als bedoeld in de voorwaarden."
Reactie toevoegen
Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0328) De adviseur heeft de stellingen van de consument onvoldoende gemotiveerd betwist. De Geschillencommissie volgt daarom de stelling...
Consument schakelde terecht zelf advocaat in
(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De Geschillencommissie oordeelt dat de uitvoerder toerekenbaar tekort is geschoten in de uitvoering van de rechtsbijstand en de advocaatkosten...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0318) De consument heeft schade geleden door diefstal van zijn auto. De zoon van de consument had de auto onder zich toen hij vrijdagavond...
Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'
(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...
Adviseur moet vragen naar studieschuld
(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...
Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners
Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...
Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling
Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...
Adviseur wekte verkeerde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...
Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid
Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...