Gewoon... Doen! centraal in wintereditie New Financial Magazine
Gewoon... Doen! Dat is het thema van de wintereditie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. De wintereditie bevat volop inspiratie en praktijkvoorbeelden voor een ander - economisch - verhaal, gebaseerd op delen, samen, compassie en respect voor alles wat leeft en bloeit.
Als er één ding is wat de stichting New Financial Forum wil uitdragen, is dat iedereen een een stem heeft, dat iedereen ertoe doet. Dat is waar de stichting New Financial Forum voor staat. Als iedereen zijn verantwoordelijk neemt op zijn eigen vierkante millimeter, centimeter of kilometer dan verandert de wereld.
Het Forum laat zien hoe het ook kan, is dé verzamelplek van mensen die vooruit willen en gewoon goed willen doen. Gewoon… Doen! Dat was het thema van de vierde Positive Finance Day en is tevens het thema van de wintereditie van het New Financial Magazine. "Doe gewoon goed, omdat goed doen voor ons mensen in wezen het enige gewone is", aldus het voorwoord.
In deze editie zegt Carla Muters van NHG: “Ontdek je talenten, zie mogelijkheden, beperk je niet, daag jezelf uit, wees aardig en behulpzaam en besef hoe goed we het hier in Nederland hebben.Iedere keer als wij een bijdrage kunnen leveren om kwetsbare groepen te helpen of om verduurzaming te versnellen, heeft dat een grote maatschappelijke impact.”
Een nieuw geldsysteem voor een betere wereld is ontwikkeld door Eddy van Hemelrijck en Stef Kuypers. Zij zeggen: "De economie zou een middel moeten zijn om onze levenskwaliteit, waarin ook ons sociaal welzijn en een leefbaar milieu vervat zijn, te verzekeren. Het lijkt er echter op dat wij, mensen, het middel zijn om de levenskwaliteit van onze economie te waarborgen. Wij moeten immers aan de slag in een betaalde baan om ervoor te zorgen dat de economie gezond blijft, wij moeten consumeren zodat de boel blijft draaien. Het moet en kan anders."
En wat te denken van Wilma de Bruijn, die als general manager van Eurapco beschikt over een ‘proeftuin’ met meer dan 43 miljoen klanten, ruim 60.000 medewerkers en een bruto premie volume van ongeveer 55 miljard. “In plaats van onderlinge concurrentie, groeien we met elkaar zonder onze autonomie te verliezen Er is zoveel mogelijk als je niet met elkaar in competitie bent. En als onderlinge vriendschap groeit, dan beweegt echte innovatie zo veel sneller.”
Het magazine biedt veel en veel meer. Heel bijzonder is de laatste bijdrage van Paul de Blot, die 15 december 2019 op 95-jarige leeftijd overleed. Deze hele bijzondere man is altijd zeer betrokken geweest bij het Forum. Een aantal jaren geleden verzorgde hij een betekenisvolle sessie voor de Ambassadeurs van het Forum. Altijd gaf hij zijn studenten altijd een exemplaar van het magazine cadeau, juist omdat hij dat andere geluid zo belangrijk vond. Jarenlang verzorgde hij in iedere uitgave van het magazine een column. Vaak werden deze midden in de nacht aangereikt, zo ook deze laatste column, getiteld: 'De boodschap van Kerstmis'. Hij schrijft hierin onder meer: "Ik lag in een Japanse dodencel, uitzichtloos en met de dood voor ogen. Het was er altijd nacht en ik dacht dat het nooit meer licht zou worden. Opeens drong er een vage melodie in mijn cel door. Op het dieptepunt van mijn wanhoop hoorde ik een vertrouwde melodie. Eerst heel vaag en dan steeds duidelijker. Ik begon de melodie te herkennen. Het Stille Nacht drong diep in mijn wezen door. In de diepste duisternis van mijn cel werd het licht. Een rijkdom van vrede en rust overweldigde me. Op dat moment beleefde ik een Kerstmis die ik nog nooit zo rijk heb kunnen ervaren. In mijn diepste wanhoop voelde ik mij gedragen door een rijkdom waar ik geen woorden voor heb."
Dat tekent Paul de Blot. We zullen zijn wijsheid, liefde en inspiratie ongelooflijk missen....
Reactie toevoegen
Meer over
Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"
"Stel je voor dat er door heel Nederland een mozaïek patroon zou liggen van akkertjes, zo tussen de 2,5 en 5 hectare waar ‘gezondheid per hectare’...
Diep kijkje in de keuken van Extincion Rebellion
De herfsteditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van de stichting New Financial Forum, geeft een heel bijzonder inkijkje in de keuken van Extincton...
Re-Generatie thema herfsteditie New Financial Magazine
Re-Generatie. Dat is het thema van de herfsteditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van de stichting New Financial Forum. Een themanummer...
Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"
"Luisteren naar de echo van wat je zelf denkt of weet, is comfortabel en voelt heel veilig, maar maakt je doof en blind voor wat er om je heen aan het gebeuren is...
Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?
"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...
Karin Polman: show, don’t tell
"Dat ik niet de enige ben die meer gelooft in feiten dan in woorden, zag ik laatst bevestigd in een onderzoek van de universiteiten van Loughborough University,...
Lessen over vrouwvriendelijkheid
"Inclusiviteit is een belangrijk en actueel thema in onze samenleving. Minister Kaag heeft een inclusieve financiële sector als één van de vier...
How Company, Alpina en NFF doneren 4000 euro aan stichting ALS Nederland
How Company, Alpina Group en de stichting New Financial Forum hebben dankzij de deelnemers aan de communicatietraining ‘Communicatie Stijlen Analyse’...
Save the Date: Positive Finance Day 2023
Welke bedrijven hebben we als samenleving nodig passend bij de uitdagingen van deze tijd? Welk ondernemerschap brengt oplossingen dichterbij, welke bedrijfsstructuur...
Steward-ownership als bedrijfsmodel van de toekomst
September vorig jaar maakte outdoor kledingmerk Patagonia bekend dat oprichter en eigenaar Yvon Chouinard al zijn aandelen in het bedrijf aan twee goede doelen...