Gewoon... Doen! centraal in wintereditie New Financial Magazine

NFM cover winter 2019

Gewoon... Doen! Dat is het thema van de wintereditie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. De wintereditie bevat volop inspiratie en praktijkvoorbeelden voor een ander - economisch - verhaal, gebaseerd op delen, samen, compassie en respect voor alles wat leeft en bloeit.

Als er één ding is wat de stichting New Financial Forum wil uitdragen, is dat iedereen een  een stem heeft, dat iedereen ertoe doet. Dat is waar de stichting New Financial Forum voor staat. Als iedereen zijn verantwoordelijk neemt op zijn eigen vierkante millimeter, centimeter of kilometer dan verandert de wereld.

Het Forum laat zien hoe het ook kan, is dé verzamelplek van mensen die vooruit willen en gewoon goed willen doen. Gewoon… Doen! Dat was het thema van de vierde Positive Finance Day en is tevens het thema van de wintereditie van het New Financial Magazine. "Doe gewoon goed, omdat goed doen voor ons mensen in wezen het enige gewone is", aldus het voorwoord.

In deze editie zegt Carla Muters van NHG: “Ontdek je talenten, zie mogelijkheden, beperk je niet, daag jezelf uit, wees aardig en behulpzaam en besef hoe goed we het hier in Nederland hebben.Iedere keer als wij een bijdrage kunnen leveren om kwetsbare groepen te helpen of om verduurzaming te versnellen, heeft dat een grote maatschappelijke impact.”

Een nieuw geldsysteem voor een betere wereld is ontwikkeld door Eddy van Hemelrijck en Stef Kuypers. Zij zeggen: "De economie zou een middel moeten zijn om onze levenskwaliteit, waarin ook ons sociaal welzijn en een leefbaar milieu vervat zijn, te verzekeren. Het lijkt er echter op dat wij, mensen, het middel zijn om de levenskwaliteit van onze economie te waarborgen. Wij moeten immers aan de slag in een betaalde baan om ervoor te zorgen dat de economie gezond blijft, wij moeten consumeren zodat de boel blijft draaien. Het moet en kan anders."

En wat te denken van Wilma de Bruijn, die als general manager van Eurapco beschikt over een ‘proeftuin’ met meer dan 43 miljoen klanten, ruim 60.000 medewerkers en een bruto premie volume van ongeveer 55 miljard. “In plaats van onderlinge concurrentie, groeien we met elkaar zonder onze autonomie te verliezen Er is zoveel mogelijk als je niet met elkaar in competitie bent. En als onderlinge vriendschap groeit, dan beweegt echte innovatie zo veel sneller.”

Het magazine biedt veel en veel meer. Heel bijzonder is de laatste bijdrage van Paul de Blot, die 15 december 2019 op 95-jarige leeftijd overleed. Deze hele bijzondere man is altijd zeer betrokken geweest bij het Forum. Een aantal jaren geleden verzorgde hij een betekenisvolle sessie voor de Ambassadeurs van het Forum. Altijd gaf hij zijn studenten altijd een exemplaar van het magazine cadeau, juist omdat hij dat andere geluid zo belangrijk vond. Jarenlang verzorgde hij in iedere uitgave van het magazine een column. Vaak werden deze midden in de nacht aangereikt, zo ook deze laatste column, getiteld: 'De boodschap van Kerstmis'. Hij schrijft hierin onder meer: "Ik lag in een Japanse dodencel, uitzichtloos en met de dood voor ogen. Het was er altijd nacht en ik dacht dat het nooit meer licht zou worden. Opeens drong er een vage melodie in mijn cel door. Op het dieptepunt van mijn wanhoop hoorde ik een vertrouwde melodie. Eerst heel vaag en dan steeds duidelijker. Ik begon de melodie te herkennen. Het Stille Nacht drong diep in mijn wezen door. In de diepste duisternis van mijn cel werd het licht. Een rijkdom van vrede en rust overweldigde me. Op dat moment beleefde ik een Kerstmis die ik nog nooit zo rijk heb kunnen ervaren. In mijn diepste wanhoop voelde ik mij gedragen door een rijkdom waar ik geen woorden voor heb."

Dat tekent Paul de Blot. We zullen zijn wijsheid, liefde en inspiratie ongelooflijk missen....

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Gezonde samenleving centraal in zomereditie New Financial Magazine

Gezonde samenleving centraal in zomereditie New Financial Magazine

Gezonde samenleving. Dat is het thema van de zomereditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van het New Financial Forum. Een themanummer boordevol...

Onderzoek NHG en SVn: weinig oog voor startersoplossingen woningmarkt

Onderzoek NHG en SVn: weinig oog voor startersoplossingen woningmarkt

Er zijn 31 oplossingen ontwikkeld om starters aan een koopwoning te helpen waarvan er op dit moment 18 beschikbaar zijn, maar deze oplossingen worden tot op heden...

Schrijf je in voor toptraining communicatie én steun sitchting ALS Nederland

Schrijf je in voor toptraining communicatie én steun sitchting ALS Nederland

Communiceren is de belangrijkste vaardigheid, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Je kunt nog zo’n goede vakman- of vrouw zijn, wanneer je niet in staat...

Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden

Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden

We moeten om te beginnen onszelf redden. Want de aarde, die blijft wel bestaan. Dat was de boodschap van de Afrikaanse natuurgids Alan McSmith op de bijeenkomst...

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Dick-Jan Abbringh van Maatschappelijk Adviesbureau Purpose trapt met zijn blog 'Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?' de...

Jack Cox: "Ontwikkelingshulp voor het rijke Westen"

Jack Cox: "Ontwikkelingshulp voor het rijke Westen"

"Steeds vaker proberen organisaties de waarde van de natuur in geld uit te drukken om op deze manier een betere afweging te kunnen maken tussen economie en ecologie....

"Hypotheek is meer dan een zak geld"

"Hypotheek is meer dan een zak geld"

"Een goed hypotheekadvies is niet alleen maar financieel. Wij kwamen tot de ontdekking dat duurzaamheid niet alleen maar gaat over klimaatverandering, energie of...

"Met ALPA krijgen we een herkansing"

"Met ALPA krijgen we een herkansing"

"Het allermooiste werk aller tijden ligt recht voor onze voeten. Voor het oprapen. Durven we te kijken? Bukken we? Pakken we het op? Hoeveel extra speeltijd krijgen...

Jules Brader: "Je invloed is enorm"

Jules Brader: "Je invloed is enorm"

"Ieder van ons beschikt over het vermogen om de wereld te beïnvloeden, ten goede of ten kwade. Als je je dat eenmaal beseft, is de vraag hoe je je invloed wilt...

Fotograaf Jimmy Nelson in New Financial Magazine

Fotograaf Jimmy Nelson in New Financial Magazine

"Wie naar de foto’s van Jimmy Nelson (55) kijkt, ziet hoe mooi diversiteit en inclusie is. Vanaf zijn zeventiende reist hij de wereld rond om verschillende...