Goede claimafhandeling belangrijk voor oordeel over verzekeraar

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

Een goede afhandeling van claims zorgt voor een positieve(re) mening over verzekeraars. Premieverhogingen blijven de voornaamste reden voor een verslechterde mening. Dit blijkt uit Consumentenmonitor 2019, een onderzoek naar het oordeel van Nederlanders over de verzekeringssector.

Verschillende aspecten van de claimafhandeling worden in 2019 door consumenten beter beoordeeld dan in het voorgaande jaar. Een duidelijke meerderheid (83 procent) van alle consumenten vindt het gemakkelijk om een claim in te dienen. De tevredenheid over het medeleven van de verzekeraar is bij de consumenten verhoudingsgewijs minder groot (64 procent geeft aan daarover tevreden te zijn).

Duidelijkheid over wat wel en niet gedekt is op de polis wordt als belangrijkste verbeterpunt genoemd. De mate waarin consumenten zeggen goed op de hoogte te zijn van de polisvoorwaarden neemt af. De bekendheid met de verzekeringskaarten, waarop de belangrijkste voorwaarden zijn vermeld, is wel toegenomen.

Het imago van verzekeraars is al twee jaar vrij stabiel. Ruim de helft van de ondervraagde consumenten geeft aan een positief gevoel bij verzekeraars te hebben, 27 procent weet het niet en twintig procent heeft een negatief gevoel.

Het onderzoek De Consumentenmonitor is een hulpmiddel bij het bepalen en evalueren van beleid in het kader van het programma Klantbelang en Reputatie. Het is de zeventiende keer dat dit rapport wordt uitgebracht. Voor het onderzoek zijn ruim duizend consumenten ondervraagd. Het rapport is opgesteld door het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS). Naast bovenstaande onderwerpen komen in het rapport loyaliteit, communicatie, informatieverstrekking en veranderingen in de sector aan bod.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verbond publiceert handreiking bij betalingsproblemen

Verbond publiceert handreiking bij betalingsproblemen

Het Verbond van Verzekeraars en Wijzer in geldzaken hebben een handreiking ontwikkeld om tijdens de coronacrisis klanten met geldproblemen te helpen. Het Verbond...

COR daalt in volmachtmarkt onder honderd procent

COR daalt in volmachtmarkt onder honderd procent

De  Combined Operating Ratio (COR) in de volmachtmarkt voor schadeverzekeringen is voor het eerst sinds 2015 onder de 100 procent uitgekomen, een daling in...

Verbond doneert 2,5 miljoen euro aan stichting Zorg na Werk in Coronazorg

Verbond doneert 2,5 miljoen euro aan stichting Zorg na Werk in Coronazorg

Het Verbond van Verzekeraars doneert 2,5 miljoen euro aan de Stichting Zorg na Werk in Coronazorg (ZWiC). Ook gaat het Verbond een partnership aan met de Stichting. Met...

Verbond: zorgen om stilvallen economie

Verbond: zorgen om stilvallen economie

Het Verbond van Verzekeraars hoopt dat het lukt de economie meet beleid snel weer op te starten. Algemeen directeur Richard Weurding in een video op de Verbondssite:...

Aspirant-lidmaatschap Verbond voor Lemonade en Rhion

Aspirant-lidmaatschap Verbond voor Lemonade en Rhion

Het bestuur van het Verbond van Verzekeraars heeft het aspirant-lidmaatschap toegekend aan Lemonade Insurance NV en Rhion Versicherung AG. Op 2 april 2020 is Lemonade...

Verbond verbindt leden en partners via Serviceplatform Corona

Verbond verbindt leden en partners via Serviceplatform Corona

Met het nieuwe Serviceplatform Corona biedt het Verbond van Verzekeraars zijn leden toegang tot een groot netwerk van specialisten om samen te werken aan oplossingen...

Tulp Assist Insurance lid Verbond

Tulp Assist Insurance lid Verbond

Het Verbondsbestuur heeft in zijn laatste vergadering het lidmaatschap toegekend aan Tulip Assist Insurance Limited. Tulip Assist Insurance Limited wordt in Nederland...

Coronavirus: verzekeraars helpen bij ophalen gestrande reizigers

Coronavirus: verzekeraars helpen bij ophalen gestrande reizigers

Nederlandse reizigers in het buitenland die door de coronacrisis niet in staat zijn om zelf hun terugkeer te regelen, worden daarbij gesteund door het ministerie...

Coronavirus: Adfiz en Verbond pakken nieuwe vraagstukken op

Coronavirus: Adfiz en Verbond pakken nieuwe vraagstukken op

Adfiz gaat nieuwe vraagstukken over verzekeren en financiën die ontstaan door de maatregelen naar aanleiding van het coronavirus verzamelen en voorleggen aan...

Verbond verzoekt Noord-Brabant niet aan bijeenkomsten deel te nemen

Verbond verzoekt Noord-Brabant niet aan bijeenkomsten deel te nemen

Het Verbond van Verzekeraars verzoekt bezoekers uit Noord-Brabant om niet aan bijeenkomsten deel te nemen. In verband met het coronavirus heeft het Verbond een aantal...