Goede claimafhandeling belangrijk voor oordeel over verzekeraar

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

Een goede afhandeling van claims zorgt voor een positieve(re) mening over verzekeraars. Premieverhogingen blijven de voornaamste reden voor een verslechterde mening. Dit blijkt uit Consumentenmonitor 2019, een onderzoek naar het oordeel van Nederlanders over de verzekeringssector.

Verschillende aspecten van de claimafhandeling worden in 2019 door consumenten beter beoordeeld dan in het voorgaande jaar. Een duidelijke meerderheid (83 procent) van alle consumenten vindt het gemakkelijk om een claim in te dienen. De tevredenheid over het medeleven van de verzekeraar is bij de consumenten verhoudingsgewijs minder groot (64 procent geeft aan daarover tevreden te zijn).

Duidelijkheid over wat wel en niet gedekt is op de polis wordt als belangrijkste verbeterpunt genoemd. De mate waarin consumenten zeggen goed op de hoogte te zijn van de polisvoorwaarden neemt af. De bekendheid met de verzekeringskaarten, waarop de belangrijkste voorwaarden zijn vermeld, is wel toegenomen.

Het imago van verzekeraars is al twee jaar vrij stabiel. Ruim de helft van de ondervraagde consumenten geeft aan een positief gevoel bij verzekeraars te hebben, 27 procent weet het niet en twintig procent heeft een negatief gevoel.

Het onderzoek De Consumentenmonitor is een hulpmiddel bij het bepalen en evalueren van beleid in het kader van het programma Klantbelang en Reputatie. Het is de zeventiende keer dat dit rapport wordt uitgebracht. Voor het onderzoek zijn ruim duizend consumenten ondervraagd. Het rapport is opgesteld door het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS). Naast bovenstaande onderwerpen komen in het rapport loyaliteit, communicatie, informatieverstrekking en veranderingen in de sector aan bod.

Reactie toevoegen

 
Verbond: “Niet doen alsof markt cyberverzekeringen al volwassen is”

Verbond: “Niet doen alsof markt cyberverzekeringen al volwassen is”

Verzekeraars zetten al stappen om cyberpolissen voor iedereen begrijpelijker en beter vergelijkbaar te maken. Aldus reageert het Verbond van Verzekeraars op de AFM-verkenning...

Nieuwe leden en associate partners Verbond

Nieuwe leden en associate partners Verbond

Op de eerste bestuursvergadering in 2023 heeft het bestuur van het Verbond van Verzekeraars twee nieuwe leden verwelkomd: QBE Europe SA en Allianz Direct Versicherungs-AG. QBE...

Samen optrekken bij verzekeren overstromingsrisico

Samen optrekken bij verzekeren overstromingsrisico

(Geeke Feiter-Van Heuvelen, Verbond van Verzekeraars, in VVP 1-2023) Een veranderend klimaat vraagt om bewustzijn, preventie én verzekeringsoplossingen....

Verbond: "EVR robuust en zorgvuldig systeem"

Verbond: "EVR robuust en zorgvuldig systeem"

Van de 12.000 vastgestelde fraudegevallen per jaar wordt momenteel een kleine 5.000 geregistreerd in het externe verwijzingsregister (EVR). Het aantal klanten dat...

Weurding: "Cumulatie van grote vraagstukken ongekend"

Weurding: "Cumulatie van grote vraagstukken ongekend"

"Ik hoop dat Vrede en Verbinding de buzzwords voor 2023 worden." Aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars in zijn nieuwjaarstoespraak....

Nieuwe innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Nieuwe innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 27 januari 2023 van 14.00 uur tot 16.00 uur bij het Verbond in Den Haag een verkennende bijeenkomst over...

Dekking overstromingsrisico grote rivieren in maak voor particulieren

Dekking overstromingsrisico grote rivieren in maak voor particulieren

Verzekeraars werken aan een oplossing voor compensatie van schade als een grote rivier zoals de Maas buiten de dijken treedt. Of in een nog erger scenario: als de...

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 15 december 2022 van 15.00 uur tot 17.00 uur bij het Verbond in Den Haag een sectoroverstijgende bijeenkomst...

Verbond positief over rapport DNB ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’

Verbond positief over rapport DNB ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’

Het Verbond van Verzekeraars is positief over het rapport ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’ dat DNB heeft gepubliceerd. Het Verbond: "Nederlandse...

Datagebruik weinig tot geen invloed op premiedifferentiatie

Datagebruik weinig tot geen invloed op premiedifferentiatie

Het gebruik van data om de premies af te stemmen op de individuele klant, heeft weinig tot geen invloed op de premies die verzekeraars in rekening brengen bij hun...