Goede claimafhandeling belangrijk voor oordeel over verzekeraar

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

Een goede afhandeling van claims zorgt voor een positieve(re) mening over verzekeraars. Premieverhogingen blijven de voornaamste reden voor een verslechterde mening. Dit blijkt uit Consumentenmonitor 2019, een onderzoek naar het oordeel van Nederlanders over de verzekeringssector.

Verschillende aspecten van de claimafhandeling worden in 2019 door consumenten beter beoordeeld dan in het voorgaande jaar. Een duidelijke meerderheid (83 procent) van alle consumenten vindt het gemakkelijk om een claim in te dienen. De tevredenheid over het medeleven van de verzekeraar is bij de consumenten verhoudingsgewijs minder groot (64 procent geeft aan daarover tevreden te zijn).

Duidelijkheid over wat wel en niet gedekt is op de polis wordt als belangrijkste verbeterpunt genoemd. De mate waarin consumenten zeggen goed op de hoogte te zijn van de polisvoorwaarden neemt af. De bekendheid met de verzekeringskaarten, waarop de belangrijkste voorwaarden zijn vermeld, is wel toegenomen.

Het imago van verzekeraars is al twee jaar vrij stabiel. Ruim de helft van de ondervraagde consumenten geeft aan een positief gevoel bij verzekeraars te hebben, 27 procent weet het niet en twintig procent heeft een negatief gevoel.

Het onderzoek De Consumentenmonitor is een hulpmiddel bij het bepalen en evalueren van beleid in het kader van het programma Klantbelang en Reputatie. Het is de zeventiende keer dat dit rapport wordt uitgebracht. Voor het onderzoek zijn ruim duizend consumenten ondervraagd. Het rapport is opgesteld door het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS). Naast bovenstaande onderwerpen komen in het rapport loyaliteit, communicatie, informatieverstrekking en veranderingen in de sector aan bod.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verbond: themapagina Brexit

Verbond: themapagina Brexit

Het Verbond van Verzekeraars heeft een themapagina Brexit gelanceerd. De pagina bestaat uit twee onderdelen: relevante informatie voor verzekeraars én voor...

Steeds vaker beroep op zoekservice Verloren Polissen

Steeds vaker beroep op zoekservice Verloren Polissen

De zoekservice Verloren Polissen van het Verbond heeft in tien jaar tijd bijna 20.000 aanvragen verwerkt. Het aantal aanvragen laat een duidelijk stijgende lijn...

Mijnverzekeringenopeenrij.nl gaat op slot

Mijnverzekeringenopeenrij.nl gaat op slot

Vanaf 1 mei is de website Mijnverzekeringenopeenrij.nl, een initiatief van stichting De Poliskluis, niet meer te bereiken zijn en zullen de aanwezige account verwijderd...

Banken en verzekeraars helpen werknemers overstappen naar het onderwijs

Banken en verzekeraars helpen werknemers overstappen naar het onderwijs

Werknemers van banken en verzekeraars die een (gedeeltelijke) overstap naar het onderwijs overwegen, kunnen rekenen op hulp van hun werkgevers en het onderwijs....

Werknemers gestimuleerd zelf regie te nemen over loopbaan

Werknemers gestimuleerd zelf regie te nemen over loopbaan

Bijna 60 procent van de verzekeraars investeert in de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers, een toename van 20 procent ten opzichte van 2016. Dit blijkt uit...

Twintig jaar geëist voor verzekeringsmoord

Twintig jaar geëist voor verzekeringsmoord

Een 37-jarige man uit Amsterdam hoorde twintig jaar gevangenisstraf tegen zich eisen, omdat hij zijn vriendin zou hebben omgebracht voor drie ton verzekeringsgeld.De...

Verbond schaalt volmachtdossier op

Verbond schaalt volmachtdossier op

Robert van der Schaaf neemt het voorzitterschap van het platform Volmachtgevende verzekeraars over van Jaap de Louw (Achmea). De wisseling van de wacht vindt plaats...

Roep om pensioenplan bij scheiding

Roep om pensioenplan bij scheiding

Het Verbond van Verzekeraars en de Pensioenfederatie pleiten bij de overheid voor een pensioenplan (vergelijkbaar met een ouderschapsplan) bij scheiding. De koepels...

Weurding één dag algemeen directeur af

Weurding één dag algemeen directeur af

Richard Weurding staat donderdag zijn rol als algemeen directeur voor één dag af. Het is aan de 15-jarige Marouane om, als ‘Baas van Morgen’,...

Meer overvallen op juweliers

Meer overvallen op juweliers

Na een jarenlange daling is het aantal overvallen op juweliers fors gestegen in het afgelopen jaar. Uit cijfers van verzekeraar Juwon, die het Verbond van Verzekeraars...