Goede claimafhandeling belangrijk voor oordeel over verzekeraar

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

Een goede afhandeling van claims zorgt voor een positieve(re) mening over verzekeraars. Premieverhogingen blijven de voornaamste reden voor een verslechterde mening. Dit blijkt uit Consumentenmonitor 2019, een onderzoek naar het oordeel van Nederlanders over de verzekeringssector.

Verschillende aspecten van de claimafhandeling worden in 2019 door consumenten beter beoordeeld dan in het voorgaande jaar. Een duidelijke meerderheid (83 procent) van alle consumenten vindt het gemakkelijk om een claim in te dienen. De tevredenheid over het medeleven van de verzekeraar is bij de consumenten verhoudingsgewijs minder groot (64 procent geeft aan daarover tevreden te zijn).

Duidelijkheid over wat wel en niet gedekt is op de polis wordt als belangrijkste verbeterpunt genoemd. De mate waarin consumenten zeggen goed op de hoogte te zijn van de polisvoorwaarden neemt af. De bekendheid met de verzekeringskaarten, waarop de belangrijkste voorwaarden zijn vermeld, is wel toegenomen.

Het imago van verzekeraars is al twee jaar vrij stabiel. Ruim de helft van de ondervraagde consumenten geeft aan een positief gevoel bij verzekeraars te hebben, 27 procent weet het niet en twintig procent heeft een negatief gevoel.

Het onderzoek De Consumentenmonitor is een hulpmiddel bij het bepalen en evalueren van beleid in het kader van het programma Klantbelang en Reputatie. Het is de zeventiende keer dat dit rapport wordt uitgebracht. Voor het onderzoek zijn ruim duizend consumenten ondervraagd. Het rapport is opgesteld door het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS). Naast bovenstaande onderwerpen komen in het rapport loyaliteit, communicatie, informatieverstrekking en veranderingen in de sector aan bod.

Reactie toevoegen

 
Verbond waarschuwt voor partijen die uit naam van verzekeraars brandveiligheid in huis willen 'controleren'

Verbond waarschuwt voor partijen die uit naam van verzekeraars brandveiligheid in huis willen 'controleren'

Het Verbond van Verzekeraars waarschuwt voor babbeltrucs van criminelen die beweren te komen controleren of je huis voldoende brandveilig is, voldoet aan ‘nieuwe’...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 8)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 8)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 7)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 7)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 6)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 6)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Verbond steunt voorstel tot wettelijk tuchtrecht

Verbond steunt voorstel tot wettelijk tuchtrecht

Het Verbond van Verzekeraars steunt het voorstel om tuchtrecht binnen de verzekeringsbranche wettelijk te verankeren. Het Verbond: "Naast zelfregulering, afspraken...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 5)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 5)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Verbond organiseert opnieuw jaarlijkse Schademiddag

Verbond organiseert opnieuw jaarlijkse Schademiddag

Het Verbond van Verzekeraars organiseert op 16 juni de jaarlijkse Schademiddag. Schadeprofessionals worden in één middag bijgepraat over actuele marktvraagstukken. De...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 3)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 3)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Uitnodiging VIP Innovatie Congres - Be the Change!

Uitnodiging VIP Innovatie Congres - Be the Change!

Michael Mackaaij, voorzitter van de Contactgroep Automatisering, nodigt de financiële sector in een videoboodschap uit voor het VIP Innovatie Congres Be the...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 2)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 2)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...