Goede claimafhandeling belangrijk voor oordeel over verzekeraar

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

Een goede afhandeling van claims zorgt voor een positieve(re) mening over verzekeraars. Premieverhogingen blijven de voornaamste reden voor een verslechterde mening. Dit blijkt uit Consumentenmonitor 2019, een onderzoek naar het oordeel van Nederlanders over de verzekeringssector.

Verschillende aspecten van de claimafhandeling worden in 2019 door consumenten beter beoordeeld dan in het voorgaande jaar. Een duidelijke meerderheid (83 procent) van alle consumenten vindt het gemakkelijk om een claim in te dienen. De tevredenheid over het medeleven van de verzekeraar is bij de consumenten verhoudingsgewijs minder groot (64 procent geeft aan daarover tevreden te zijn).

Duidelijkheid over wat wel en niet gedekt is op de polis wordt als belangrijkste verbeterpunt genoemd. De mate waarin consumenten zeggen goed op de hoogte te zijn van de polisvoorwaarden neemt af. De bekendheid met de verzekeringskaarten, waarop de belangrijkste voorwaarden zijn vermeld, is wel toegenomen.

Het imago van verzekeraars is al twee jaar vrij stabiel. Ruim de helft van de ondervraagde consumenten geeft aan een positief gevoel bij verzekeraars te hebben, 27 procent weet het niet en twintig procent heeft een negatief gevoel.

Het onderzoek De Consumentenmonitor is een hulpmiddel bij het bepalen en evalueren van beleid in het kader van het programma Klantbelang en Reputatie. Het is de zeventiende keer dat dit rapport wordt uitgebracht. Voor het onderzoek zijn ruim duizend consumenten ondervraagd. Het rapport is opgesteld door het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS). Naast bovenstaande onderwerpen komen in het rapport loyaliteit, communicatie, informatieverstrekking en veranderingen in de sector aan bod.

Reactie toevoegen

 
Verbond: duurzaamheid, digitalisering en verzekerbaarheid belangrijkste thema's

Verbond: duurzaamheid, digitalisering en verzekerbaarheid belangrijkste thema's

"Komend jaar gaat het erom welke rol verzekeraars willen pakken op de thema’s duurzaamheid, digitalisering en verzekerbaarheid." Aldus algemeen directeur Richard...

Verbond gaat tanden zetten in klimaat, cyber en letselschade

Verbond gaat tanden zetten in klimaat, cyber en letselschade

“We ambiëren nog nadrukkelijker een actieve maatschappelijke voortrekkersrol en zullen onze tanden zetten in de thema’s klimaat, cyberveiligheid...

Aanjagen

Aanjagen

Het mag duidelijk zijn dat de urgentie voor een brede klimaataanpak breed wordt gedragen. Een van de meest opmerkelijke statements was de brief van 91 CEO’s...

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

In een Tour d’Horizon met Verbondsdirecteur Richard Weurding bespreekt VVP in VVP 6 de belangrijkste uitdagingen voor de financiële sector. Wat er nu...

Nederlandse verzekeringsgroepen kunnen tegen stootje

Nederlandse verzekeringsgroepen kunnen tegen stootje

De vijf grote Nederlandse verzekeringsgroepen zijn goed bestand tegen een extreem laag rentescenario bij een voortdurende corona-pandemie. Dit blijkt uit...

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...

FRISS Associate Partner Verbond van Verzekeraars

FRISS Associate Partner Verbond van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars en FRISS zijn een associate partnership aangegaan. Het associate partnership is onderdeel van het open platform; een nieuw initiatief...

“Klimaat moet standaard in opleidingspakket verzekeringsadviseur komen”

“Klimaat moet standaard in opleidingspakket verzekeringsadviseur komen”

Timo Brinkman, Beleidsadviseur Klimaat bij het Verbond van Verzekeraars, vindt dat er standaard aandacht moet komen voor het klimaat in opleidingen voor verzekeringsadviseurs....

Verbond luidt noodklok over klimaatschade

Verbond luidt noodklok over klimaatschade

Verzekeraars maken zich ernstige zorgen over de toekomstige verwachte klimaatschade door een stijgende zeespiegel, toename van droogte en meer extreme buien. Deze...

Verbond wil meer balans tussen energietransitie en (brand)veiligheid

Verbond wil meer balans tussen energietransitie en (brand)veiligheid

Verzekeraars juichen de energietransitie toe, maar hebben zorgen vanwege de vaak onveilige situaties die zij in de praktijk tegenkomen en de onbekendheid met nieuwe...