Gratis quickscan woekerpolis bij Odin

Logo Odin

Ondanks een enorm offensief van verzekeraars en toezichthouder om zoveel mogelijk woekerpolishouders te bereiken, is de eerste fase van het woekerpolisherstel volgens Stichting Odin "een pijnlijke mislukking". Van de woekerpolissen is 20 procent aangepast. Een belangrijk deel hiervan is beëindigd omdat de looptijd er op zat. Tijd voor een nieuw Odin-offensief in de vorm van een gratis 'quickscan woekerpolis'.

Waarom komen zoveel klanten tot nu toe niet in actie? Tja, zegt Odin-voorzitter Jeffrey Leichel. "Consumenten zijn niet van gisteren. Ze zien en lezen over de vele productfouten en verzwegen kosten in die polissen. En ze horen van de keiharde juridische tegenwerking van verzekeraars om ruimhartig te compenseren. De lobbyclub van verzekeraars laat daarnaast geen mogelijkheid onbenut om vooral naar de tussenpersoon te wijzen. Daardoor lijkt er geen enkel zelfverwijt te zijn bij de verzekeraars."

"De enkeling die zich laat verleiden tot een gratis hersteladvies krijgt een gekleurd en vaak incompleet advies van de verzekeraar zelf, of loopt bij zijn tussenpersoon - als die er nog is - tegen een muur van weerstand op. Die laatste heeft helemaal geen zin en budget om volledig voor eigen rekening de 'fabrieksfouten' van de verzekeraar te herstellen. Het simpele gevolg is dat de consument zich opnieuw belazerd voelt, want politiek, AFM en consumentenclubs beloven met gratis hersteladvies iets wat ze niet kunnen waarmaken."

 

Adviescheque en quickscan

Odin heeft verzekeraars al eerder opgeroepen hun klanten een adviescheque aan te bieden om het grootste deel van de herstelkosten af te dekken. Daarmee krijgt de klant de keuze om uit te wijken naar een onafhankelijk adviseur. Dat had veel meer opgeleverd dan de kostenverslindende en mislukte hersteloperatie van de afgelopen jaren.

Tot het zover is, kunnen consumenten met de 'quickscan woekerpolis' van Odin snel inzicht krijgen in hun polis. Geïnteresseerden hoeven alleen hun meest recente waardeoverzicht naar Odin te sturen. Experts kunnen aan de hand van dit waardeoverzicht bepalen of het een woekerpolis is en hoe bedreigend de polis is. "We hopen daarmee woekerpolishouders te stimuleren toch in actie te komen", zegt Leichel. "We weten nu uit ervaring dat wie bereid is een bedrag van 300 tot 1.200 euro - afhankelijk van de soort woekerpolis - te investeren in een professioneel hersteladvies, een tienvoud of meer van dit bedrag terugverdient."

Tevens geeft Odin inzicht in de claimmogelijkheden. Leichel: "In de hele hersteloperatie is daar totaal geen aandacht voor. En dat terwijl er vele zaken bekend zijn waarbij tot honderd keer meer schade is uitgekeerd dan volgens de landelijke compensatieregeling. Dat is toch onbegrijpelijk?"

 

 

Reactie toevoegen

 
Open brief CFD en Odin aan Dela, Monuta en Yarden

Open brief CFD en Odin aan Dela, Monuta en Yarden

"Wij denken dat de voorlichting aan consumenten veel beter kan en dat de samenwerking met het onafhankelijke intermediair een betere plek verdient op jullie...

Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

'Het boek ‘Provisie 2.0’ doet geen recht aan de vele ondernemers in deze bedrijfstak die het vak van financieel adviseur uiterst serieus nemen en al...

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst...

CFD en Odin brengen schadehulp onder één dak

CFD en Odin brengen schadehulp onder één dak

Met de oprichting van het Nationaal Schadeloket Intermediairs (NSI) brengen CFD en stichting Odin alle vormen van schadehulp onder één dak. Het loket...

Odin start met second opinion services

Odin start met second opinion services

Stichting Odin start "na aanhoudende klachten over verkeerde financiële producten en te lage letsel- en schadeuitkeringen"  een second opinion...

CFD en odin: intermediair betaalt te veel voor Kifid

CFD en odin: intermediair betaalt te veel voor Kifid

Uit onderzoek van CFD en Stichting Odin blijkt dat het intermediair te veel betaalt voor aansluiting bij Kifid. "Uitgaande van het principe 'de vervuiler betaalt...

"Hersteloperatie woekerpolis mislukt"

"Hersteloperatie woekerpolis mislukt"

De hersteloperatie woekerpolis is mislukt. Dat zegt Stichting Odin na analyse van de AFM-rapportages nazorg beleggingsverzekeringen van de afgelopen jaren. "Volgens...

Klanten met woekerpolis minst slecht af bij adviseur

Klanten met woekerpolis minst slecht af bij adviseur

Klanten die woekerpolissen kochten via grote verkooporganisaties zijn veel slechter uit dan klanten die hun woekerpolis bij een lokale tussenpersoon afsloten. Verzekeraars...

Stichting Odin lanceert ClaimPakket

Stichting Odin lanceert ClaimPakket

Stichting Odin heeft het ClaimPakket gelanceerd, waarmee adviseurs "eenvoudig zelf kunnen berekenen of un klant recht heeft op extra compensatie in zijn of...

CFD en odin: nieuwe swo komt te vroeg

CFD en odin: nieuwe swo komt te vroeg

"Als sector zijn we nog niet klaar voor een nieuwe samenwerkingsovereenkomst", zegt CFD-voorzitter Edwin Herdink op basis van de conclusies van het project...