"Groeiende kritiek adviseurs op dienstverlening verzekeraars"

Levent Turkmen 2017

"Vanuit financieel advieskantoren is groeiende kritiek op de dienstverlening van verzekeraars. De kritiek richt zich met name op het gebrek aan de wil en mogelijkheden om maatwerk te leveren, het dalende niveau van verzekeringstechnische kennis bij de medewerkers en de trage afhandeling van verzoeken", aldus Levent Türkmen op het jaarcongres van Surebusiness.

Surebusiness, gespecialiseerd in zakelijke schadeverzekeringen, beschikt inmiddels over twintig volmachten. Zo'n  driehonderd financieel advieskantoren maken gebruik van de diensten van deze serviceprovider. De verzekeraars die Surebusiness afgelopen jaar een volmacht hebben verstrekt zijn Liberty, Starstone, Markel, HDI, Fatum, China Taiping, Samenwerking Glas en Anker.

Volgens Türkmen ging nader in op de trage afhandeling bij verzekeraars. Hij liet de aanwezigen een standaard e-mail van een van de aanbieders zien waarin deze, op een per e-mail gestelde vraag, geautomatiseerd laat weten “er naar te streven dat er een reactie binnen 30 dagen zal volgen. Türkmen waarschuwde dat wanneer Nederlandse verzekeraars hun prestaties niet verbeteren, het te voorspellen is dat een steeds groter deel van de premie naar buitenlandse risicodragers zal gaan.

Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO, ging in op het belang van de kwaliteit van schadebehandeling. "Per dag wordt er door de sector circa 20 miljoen euro uitgekeerd. In de overgrote meerderheid van de gevallen wordt correct uitgekeerd waar de verzekerde recht op heeft. Echter er zal altijd een foutmarge zijn van een paar procent. Of er worden beslissingen genomen waar je, in alle integriteit, verschillend over kunt oordelen. Indien er vanuit de financieel advieskantoren niet goed wordt gewaakt over dit soort dossiers, tast dit het vertrouwen aan dat de consument in de sector heeft. Verzekeraars en adviseurs hebben daarom een gezamenlijk belang bij kwalitatief goed opgeleide schadebehandelaars op financieel advieskantoren."

Oosterbaan sprak vervolgens zijn verbazing uit over het feit dat op dit moment het beroep van schadebehandelaar op een financieel advieskantoor nog maar een geringe status heeft. Er is geen eigen beroepsvereniging, beperkte gespecialiseerde vakliteratuur en beperkte gerichte opleidingen. Ook het vergoedingsmodel voor werkzaamheden in het kader van schadebehandeling noemde hij als voorbeeld om voor heroverweging in aanmerking te komen, indien men ook op dit gebied tot verdere professionalisering wil komen. 

 

Reactie toevoegen

 
"Normaal blijven doen over AVG"

"Normaal blijven doen over AVG"

"De geweldige inspanningen die aanbieders nu in het kader van de AVG moeten doen, wekt bij veel financieel adviseurs de indruk dat ook zij een enorme inspanning...

Buitenlandse nieuwkomers winnen terrein bij Zakelijk Schade

Buitenlandse nieuwkomers winnen terrein bij Zakelijk Schade

"Tenzij de Nederlandse verzekeraars hun koers wijzigen denk ik dat de komende jaren een steeds groter deel van de premiestroom zakelijk schade zich zal verleggen...

De waarde van vertrouwen

De waarde van vertrouwen

"Ik denk dat veel financieel adviseurs op een tweesprong staan", aldus een blog van Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). "Er kan worden gekozen voor de weg waarbij op...

De waarde van vertrouwen

De waarde van vertrouwen

Consumenten worden gedwongen meer eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun financiële toekomst. Veel consumenten hebben dit nooit geleerd en kunnen dit...

Geef de mens de ruimte

Geef de mens de ruimte

"Verzekeringen is mensenwerk. Laat dat zo blijven. Ook in 2018!" Dit bepleit Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO in een blog op het New Financial Forum. Oosterbaan...

"Scherpe scheiding zakelijk en privé sluit niet meer aan bij belevingswereld klanten"

"Scherpe scheiding zakelijk en privé sluit niet meer aan bij belevingswereld klanten"

De scherpe scheiding zakelijk en privé sluit niet meer aan bij de belevingswereld van de klant, aldus Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) op het seminar ‘Maatwerk...

Gratis advies

Gratis advies

Ik vermoed dat een aantal lezers bij het lezen van deze titel al beginnen te hyperventileren: Advies is niet gratis! U heeft ongelijk. Wacht nog even met reageren...

Gratis advies bestaat wel!

Gratis advies bestaat wel!

"Ik vermoed dat een aantal lezers bij het lezen van deze titel al beginnen te hyperventileren: advies is niet gratis! U heeft ongelijk. Wacht nog even met reageren...

"Markt zakelijke schadeverzekeringen verschraalt"

"Markt zakelijke schadeverzekeringen verschraalt"

“De markt van zakelijke schadeverzekeringen verschraalt." Aldus Levent Türkmen, directeur van SUREbusiness bij de aankondiging van een mini-seminar. "Wij...

"Opmerking Consumentenbond was onder haar niveau"

"Opmerking Consumentenbond was onder haar niveau"

Jurjen Oosterbaan, directeur Bureau DFO, haalt op Impact-TV hard uit naar de Consumentenbond. Aanleiding vormt de recente bewering van de bond dat banken klanten...