Grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen

Rood kruis

De grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt en de Nederlandse Zorgautoriteit.

Het onderzoek kijkt naar de ruimte die zorgverzekeraars hebben om zich meer van elkaar te onderscheiden. Meer onderscheid tussen zorgverzekeraars geeft patiënten en verzekerden meer mogelijkheden om te kiezen voor wat zij belangrijk vinden, zowel bij hun keuze van een polis als bij het selecteren van een zorgaanbieder.

Zorgverzekeraars kunnen de dienstverlening onder andere verbeteren door actiever hun verzekerden te benaderen voor zorgbemiddeling of zorgadvies. Zorgverzekeraars ervaren van verzekerden of de maatschappij weinig prikkels om hierin te investeren. Veel verzekerden weten ook niet dat zorgverzekeraars deze diensten aanbieden. Aan de andere kant, als verzekerden gebruik maken van de adviezen van hun verzekeraar, zijn zij hier over het algemeen tevreden over. Verzekeraars kunnen hier meer doen. Met een goed zorgadvies of door zorgbemiddeling kunnen verzekerden betere keuzes maken tussen zorgaanbieders. Dat komt ook de kwaliteit van het zorgaanbod ten goede.
Het werkt ook andersom: meer aandacht van verzekerden voor advies en ondersteuning van de zorgverzekeraar stimuleert verzekeraars om hier meer mee te doen.

 

Collectieve verzekeringen met aandacht voor zorgkwaliteit en preventie
Verzekeraars kunnen zich meer van elkaar onderscheiden door in collectieve verzekeringen gericht aandacht te hebben voor zorgkwaliteit en/of preventie. Hiervoor is veel minder ruimte bij de individuele verzekeringen; zorgverzekeraars profileren zich daar vooral op premie en keuzevrijheid, omdat verzekerden ook vooral op deze aspecten letten bij het kiezen van hun polis.
Bijna zeventig procent van de verzekerden is aangesloten bij een collectief, bijvoorbeeld via de werkgever of gemeente. ACM en NZa: "Het doel van collectieve zorgverzekeringen is om voor een bepaalde groep mensen een op maat gesneden verzekeringspakket aan te bieden. Dat kunnen bijvoorbeeld mensen zijn met soortgelijke gezondheidsrisico’s of sociale problematiek. Voorbeelden zijn collectieve verzekeringen van gemeenten voor mensen met een minimum inkomen en werkgevers met veel kantoorpersoneel. De werkgevers kunnen bijvoorbeeld afspraken maken met zorgverzekeraars over preventie voor RSI of lage rugpijn. Veel van de bestaande collectieve verzekeringen bieden nu geen op maat gesneden zorg, maar slechts een prijsvoordeel."

 

Dit is het tweede onderzoek (in een reeks van drie) naar de werking van de zorgverzekeringsmarkt en de wijze waarop de concurrentie op deze markt kan worden verbeterd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nederlanders verknocht aan zorgpolis van de baas

Nederlanders verknocht aan zorgpolis van de baas

Meer dan de helft van de verzekerden die zich heeft aangesloten bij een collectieve zorgverzekering, vaak via de werkgever, maakt daar al langer dan tien jaar gebruik...

Zorgverzekeraars pakken dure geneesmiddelen aan

Zorgverzekeraars pakken dure geneesmiddelen aan

De brancheorganisaties van universitair medische centra, ziekenhuizen en zorgverzekeraars hebben een akkoord bereikt over een gezamenlijke aanpak van dure geneesmiddelen. Het...

Sterke toename aansluitingen internet of things

Sterke toename aansluitingen internet of things

Op de mobiele markt is het aantal aansluitingen voor apparaten die communiceren via internet sterk aan het toenemen.   Het gaat dan om simkaarten met een 097-nummer...

Lagere compensatie voor gezonde verzekerden

Lagere compensatie voor gezonde verzekerden

Vanaf 2018 zullen verzekeraars gemiddeld circa 200 euro minder compensatie ontvangen voor verzekerden die in de drie voorgaande jaren telkens lage zorgkosten hadden....

Stijging zorgkosten neemt af in Nederland

Stijging zorgkosten neemt af in Nederland

Wereldwijd blijven de zorgkosten af, maar in Nederland stijgen de zorgkosten minder hard, aldus onderzoek van Willis Towers Watson. Volgens het onderzoek verwachten...

ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

Gezien het toenemende belang van online reviews pleit de ACM voor meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren...

Consumenten zoeken zekerheid bij keuze zorgpolis

Consumenten zoeken zekerheid bij keuze zorgpolis

Consumenten zoeken zekerheid bij de keuze van hun zorgverzekering. Dit geldt met name voor consumenten die al lange tijd bij dezelfde zorgverzekeraar zitten. De...

Marktaandeel kleine zorgverzekeraars groeit

Marktaandeel kleine zorgverzekeraars groeit

"Kijkend naar de gehele periode 2006 tot 2017, maar vooral ook naar de laatste jaren, valt op dat de meeste kleinere concerns een (soms forse) toename van het...

Kamermeerderheid voor verbod op winstuitkering zorgverzekeraars

Kamermeerderheid voor verbod op winstuitkering zorgverzekeraars

Een meerderheid van de Tweede Kamer is voor handhaven van het verbod op winstuitkering door zorgverzekeraars. Zorgverzekeraars Nederland heeft grote bedenkingen...

Zorgverzekeraars mogen niet op stoel arts plaatsnemen

Zorgverzekeraars mogen niet op stoel arts plaatsnemen

De rechter heeft zorgverzekeraars CZ en Zorg en Zekerheid teruggefloten om het weigeren van revalidatie.     In 2016 weigerden CZ en Zorg en Zekerheid...