Grotere kantoren groeien vaker, kleinere kantoren groeien harder

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

De positieve verwachtingen voor 2019 zijn uitgekomen, zo blijkt uit de Adfiz Nieuwjaarspeiling. Opnieuw groeien zowel de zakelijke als de particuliere omzet en klantenaantallen. Innovatie en risicomanagement winnen terrein op de prioriteiten kalender, waar actief klantbeheer opnieuw ruim bovenaan staat.

Bedrijfsvergelijkend kerncijferonderzoek

Adfiz werkt sinds 2016 samen met bureau DFO voor de nieuwjaarspeiling om daarmee weer te beschikken over een betrouwbare thermometer als het gaat om de economische ontwikkelingen in de bedrijfstak. De volgende stap is een set aan bedrijfsvergelijkende kerncijfers. Volgende week start bureau DFO de eerste uit een serie enquêtes om dit mogelijk te maken. Adfiz steunt dit initiatief omdat het belangrijk is voor ondernemers te kunnen beschikken over goede benchmark-informatie.

Zakelijk sterk in de lift

De omzetcijfers zijn in lijn met de positieve verwachtingen voor 2019. Hoewel de realisatie nog beter uitpakt dan de verwachtingen (minder daling, meer stijging) heeft 2019 bij de meeste Adfiz-leden geleverd wat ze vorig jaar verwachtten.

De omzet stijgt over de volle breedte van het bedrijf, waarbij met name de zakelijke markt bij de meeste kantoren (80 procent) voor (sterk) stijgende omzet zorgt (gemiddeld plus zeventien procent). De verwachting is dat dit zich ook in 2020 voortzet (79 procent verwacht stijging omzet, 76 procent verwacht stijging in aantal klanten). Het aandeel zakelijk in de totale portefeuille is gestegen van 36 naar 40 procent.

Ook schade en leven particulier, goed voor gemiddeld 36 procent van de omzet, stijgt bij twee derde van de leden. Bij hypotheek is het beeld het meest verdeeld (52 procent stijgt, 31 procent daalt).

Opvallend, aldus Adfiz, is dat "bij kantoren vanaf zes fte veel vaker groei wordt gerapporteerd, maar dat bij de groeiende kantoren tot vijf fte de groei procentueel juist groter is. Als we kijken naar kantoren met een dalende omzet is er geen groot verschil naar kantoorgrootte".

Hoewel het marktbeeld duidelijk positief is, geeft een op de tien kantoren aan dat 2019 overall in de min gaat.

Aandacht voor bestaande klanten

Aan de respondenten is gevraagd om hun prioriteiten voor 2020 aan te geven. De Top drie prioriteiten ziet er als volgt uit: 1. Actief beheer portefeuille, 2. Groei in zakelijke markt, 3. Groei binnen bestaande klanten Innovatie en risicomanagement stijgen flink qua prioriteit, groei met nieuwe en particuliere klanten verliezen prioriteit.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz stelt corona-informatie beschikbaar voor hele markt

Adfiz stelt corona-informatie beschikbaar voor hele markt

Adfiz stelt haar coronapagina beschikbaar voor de hele markt. Zo verzamelen Adfiz en het Verbond van Verzekeraars vragen over verzekeringen te verzamelen en samen...

Coronavirus: premiebetaling tijdelijk opgeschort?

Coronavirus: premiebetaling tijdelijk opgeschort?

Adfiz meldt in gesprek te zijn met het Verbond over de vraag of in verband met de coronacrisis de premiebetaling tijdelijk opgeschort kan worden zonder de dekking...

Transparant zijn over dienstverlening

Transparant zijn over dienstverlening

Voor een goed klantbegrip is het cruciaal dat de nadruk ligt op de waarde en opbrengst van de dienstverlening, betoogt Adfiz in het katern 'Ken je vak!' in VVP...

Anva en Adfiz stellen Safebay twee maanden gratis beschikbaar

Anva en Adfiz stellen Safebay twee maanden gratis beschikbaar

Anva en Adfiz stellen het communicatieplatform Safebay twee maanden lang gratis beschikbaar. Op deze manier willen Anva en Adfiz adivseurs helpen om communicatie...

Coronavirus: Adfiz en Verbond pakken nieuwe vraagstukken op

Coronavirus: Adfiz en Verbond pakken nieuwe vraagstukken op

Adfiz gaat nieuwe vraagstukken over verzekeren en financiën die ontstaan door de maatregelen naar aanleiding van het coronavirus verzamelen en voorleggen aan...

Coronavirus: Adfiz-bijeenkomsten opgeschort

Coronavirus: Adfiz-bijeenkomsten opgeschort

Alle door het Adfiz-bureau georganiseerde bijeenkomsten zijn met onmiddellijke ingang opgeschort vanwege het coronavirus. Het betreft: 19 maart - Jong Management, ...

VKG winnaar Adviescampagne 2019

VKG winnaar Adviescampagne 2019

De campagne ‘De klant vertelt’ van VKG is de winnaar van de VVP Adviescampagne 2019. Dit maakte juryvoorzitter en Adfiz-directeur Enno Wiertsema bekend...

De held van je fans

De held van je fans

(Uit VVP 01-2020) Adviseren is topsport! VVP vraagt branchegenoten naar hun sporthelden en de parallellen tussen adviseren en topsport. Dit keer Enno Wiertsema,...

Transparant zijn over dienstverlening

Transparant zijn over dienstverlening

(Adfiz in VVP 01-2020) Voor een goed klantbegrip is het cruciaal dat de nadruk ligt op de waarde en opbrengst van de dienstverlening. Het ‘transparantievraagstuk’...

Adfiz zet informatie over coronavirus bij elkaar

Adfiz zet informatie over coronavirus bij elkaar

Adfiz heeft op haar website informatie over het coronavirus bij elkaar gezet. Adfiz: "Hoewel je ongetwijfeld al via verschillende kanalen hebt gehoord hoe je jezelf...