Grotere kantoren groeien vaker, kleinere kantoren groeien harder

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

De positieve verwachtingen voor 2019 zijn uitgekomen, zo blijkt uit de Adfiz Nieuwjaarspeiling. Opnieuw groeien zowel de zakelijke als de particuliere omzet en klantenaantallen. Innovatie en risicomanagement winnen terrein op de prioriteiten kalender, waar actief klantbeheer opnieuw ruim bovenaan staat.

Bedrijfsvergelijkend kerncijferonderzoek

Adfiz werkt sinds 2016 samen met bureau DFO voor de nieuwjaarspeiling om daarmee weer te beschikken over een betrouwbare thermometer als het gaat om de economische ontwikkelingen in de bedrijfstak. De volgende stap is een set aan bedrijfsvergelijkende kerncijfers. Volgende week start bureau DFO de eerste uit een serie enquêtes om dit mogelijk te maken. Adfiz steunt dit initiatief omdat het belangrijk is voor ondernemers te kunnen beschikken over goede benchmark-informatie.

Zakelijk sterk in de lift

De omzetcijfers zijn in lijn met de positieve verwachtingen voor 2019. Hoewel de realisatie nog beter uitpakt dan de verwachtingen (minder daling, meer stijging) heeft 2019 bij de meeste Adfiz-leden geleverd wat ze vorig jaar verwachtten.

De omzet stijgt over de volle breedte van het bedrijf, waarbij met name de zakelijke markt bij de meeste kantoren (80 procent) voor (sterk) stijgende omzet zorgt (gemiddeld plus zeventien procent). De verwachting is dat dit zich ook in 2020 voortzet (79 procent verwacht stijging omzet, 76 procent verwacht stijging in aantal klanten). Het aandeel zakelijk in de totale portefeuille is gestegen van 36 naar 40 procent.

Ook schade en leven particulier, goed voor gemiddeld 36 procent van de omzet, stijgt bij twee derde van de leden. Bij hypotheek is het beeld het meest verdeeld (52 procent stijgt, 31 procent daalt).

Opvallend, aldus Adfiz, is dat "bij kantoren vanaf zes fte veel vaker groei wordt gerapporteerd, maar dat bij de groeiende kantoren tot vijf fte de groei procentueel juist groter is. Als we kijken naar kantoren met een dalende omzet is er geen groot verschil naar kantoorgrootte".

Hoewel het marktbeeld duidelijk positief is, geeft een op de tien kantoren aan dat 2019 overall in de min gaat.

Aandacht voor bestaande klanten

Aan de respondenten is gevraagd om hun prioriteiten voor 2020 aan te geven. De Top drie prioriteiten ziet er als volgt uit: 1. Actief beheer portefeuille, 2. Groei in zakelijke markt, 3. Groei binnen bestaande klanten Innovatie en risicomanagement stijgen flink qua prioriteit, groei met nieuwe en particuliere klanten verliezen prioriteit.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz blijft lobbyen voor behoud collectiviteitskorting

Adfiz blijft lobbyen voor behoud collectiviteitskorting

Adfiz zet de lobby voor het behoud van collectiviteitskorting bij zorgverzekeringen voort. De organisatie roept leden op de resultaten van de vorig jaar ingevulde...

Adfiz Ronde door het Land

Adfiz Ronde door het Land

Adfiz organiseert een Ronde door het Land. Op de middagen komen actuele ontwikkelingen aan bod. Daaronder transparantie van schadeprovisie (Adfiz: "Welke vorm krijgt...

Wet verbeterde premieregeling: verbetervoorstellen Adfiz

Wet verbeterde premieregeling: verbetervoorstellen Adfiz

Maak de variabele uitkering tot default of leg de default-keuze bij de werkgever. Dat is een van de zes verbetervoorstellen die Adfiz doet voor de Wet verbeterde...

Jolanda Bron vice-voorzitter Adfiz

Jolanda Bron vice-voorzitter Adfiz

Jolanda Bron is benoemd tot vice-voorzitter van Adfiz. Bron, managing director Aon Risk Solutions, was al sinds november 2016 bestuurslid van Adfiz. Ze gaat de...

"Beknibbelen op consumentenbescherming zeker bij hypotheekverhoging niet goed"

"Beknibbelen op consumentenbescherming zeker bij hypotheekverhoging niet goed"

Adfiz-directeur Enno Wiertsema hekelt in zijn maandcolumn het idee van de minister om de kennis- en ervaringstoets bij het verhogen van de hypotheek (tot maximaal...

Nieuw kennisdossier Adfiz: Wet arbeidsmarkt in balans

Nieuw kennisdossier Adfiz: Wet arbeidsmarkt in balans

Na eerder dit jaar het kennisdossier Transparantie in dienstverlening gepubliceerd te hebben, staat nu ook het nieuwe Adfiz-dossier Wet arbeidsmarkt in balans (WAB)...

Adfiz: klachtenafhandeling moet nog sneller

Adfiz: klachtenafhandeling moet nog sneller

Adfiz wil dat Kifid klachten nog sneller afhandelt dan in de gemiddeld negen maanden die er nu voor staan. Adfiz: "Hoewel wij het een zeer positieve ontwikkeling...

Adfiz: kennisportaal Transparantie in Dienstverlening

Adfiz: kennisportaal Transparantie in Dienstverlening

Adfiz heeft donderdag voor haar leden het nieuwe kennisportaal Transparantie in Dienstverlening geopend. Dit na afloop van een seminar voorafgaand aan de Nieuwjaarsbijeenkomst....

Adfiz: maak van advies de default

Adfiz: maak van advies de default

Maak van advies de default. Die oproep deed de nieuwe Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn speech op de nieuwjaarsbijeenkomst van de organisatie van financieel...

"Adviseur kan consument het best 'duwtje in de goede richting' geven"

"Adviseur kan consument het best 'duwtje in de goede richting' geven"

Een volledig begrip van de échte waarde van advies en verbetering van de toegang tot advies; dát is de transitie die Adfiz-directeur Enno Wiertsema...