Hans Groenhuijsen likes & unlikes
"Tijd voor verandering, anders word je veranderd." Aldus Hans Groenhuijsen (Advies in Automotive en Mobiliteit) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online.
Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?
"n 30 jaar zijn de verhoudingen tussen de verzekeraars en de schadebedrijven geprofessionaliseerd en verbeterd. Mooi dus. Van wantrouwen naar vertrouwen. Van 'ieder voor zich' naar samenwerking, ja zelfs partnership. Kwaliteit is naar een hoog niveau getild, en de klant is een volwaardige partij in de driehoek verzekeraar-schadebedrijf-verzekerde.
"De verzekeringssector had in deze transitie een belangrijke rol (schadebedrijven en veel andere marktpartijen natuurlijk ook). Beide sectoren, verzekeraars en schadebedrijven, hadden het regelmatig zwaar, maar hielden elkaar in zekere zin overeind."
Wat kan er beter in de financiële sector?
"Ook deze markten staan sterk onder druk van digitalisering, data-dominantie, en verschuivende business modellen. Rode cijfers zijn gewoon geworden. De balans is wat zoek geraakt. Partnership is vervangen door scherpe marktverhoudingen, dominantie van de lage kosten focus van inkopers, en gebruik van marktmacht.
"De delicate balans tussen kosten, marge, technische kwaliteit en service raakt uit het zicht.
Overcapaciteit en inefficiency door de keten heen worden niet of vanuit een beperkt eigen belang geadresseerd.
"Noem het cross-sectoraal denken, vrij denken en met een open mind, partnership en
die beruchte 'win-win' : tijd voor verandering, anders word je veranderd.
"De automotive sector staat op zijn kop: technologie, connectiviteit en data, andere machtsverhoudingen, ander consumentengedrag.
"De wereld van autoverzekering gaat op de helling: Pay As You Drive en Pay How You Drive, directe verzekering, verschuivende schadelast (immaterieel/letsel, complexe technologie in auto’s), dalende
frequentie met een hoger gemiddelde.
"Wie denkt dat je de huidige business overeind kan houden met wat cosmetische ingrepen, zit er naast. Disruptie is een toverwoord maar hier wel van toepassing. Een klein kunstje voor nieuwe spelers (daar zijn ze weer: Google, Amazon en vele anderen) om de disruptie in deze markt in eigen voordeel om te buigen. De verzekering gaat naar de autofabrikant (die toch al aansprakelijk is) of naar een derde, schadebedrijven en garages mogen als provider optreden in een service model dat wordt gedomineerd door die grote platform-jongens.
"Tijd dus om over de schutting te kijken, uit de loopgraaf te komen, en samen nieuwe business te ontwikkelen. Verzekeraars en herstellers, Verenigt U!"
Reactie toevoegen
Meer over
"Pas wanneer de angst over het actief delen van klantdata met het intermediair weggenomen wordt, zal er sprake kunnen zijn van echte partners in business." Dat zegt...
"Het is goed dat er de laatste tijd in de media en in de politiek meer aandacht is voor het belangrijke thema onverzekerbaarheid." Dat stelt Paul Robbe (directeur...
Jeroen Oversteegen likes & unlikes
"Geldverstrekkers en verzekeraars zouden binnen de mogelijkheden van het provisieverbod intermediairs vaker kunnen belonen voor de uitbesteding van nazorg." Dat...
Tim Schoonbergen likes & unlikes
"Veel verzekeringsvormen hebben heel wat meer maatschappelijke relevantie dan allerlei 'hippe' producten/diensten van nog hippere bedrijven met astronomische winstmarges",...
Ivo Valkenburg likes & unlikes
"Het is de hoogste tijd voor herziening van alle vastgelopen elementen in het financiële systeem." Aldus verbinder en auteur Ivo Valkenburg ('Spirit in Finance')...
"De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan." Dat zegt Gert Vasse (director bij Yellowtail) in de...
"De traditionele levenmarkt ontwikkelt zich onvoldoende, met alle gevolgen van dien." Aldus Ron Bavelaar, directievoorzitter Yarden, in de rubriek Like & Unlike...
Arjen Gielen (NHG) likes & unlikes
“Deze tijd vraagt om meer variatie en maatwerk in woonfinanciering. Dat is mogelijk, maar het gaat niet vanzelf”, stelt Arjen Gielen, directeur van NHG,...
"Er zou meer scheiding moeten komen tussen het aanbieden van hypotheken en het adviseren van hypotheken." Dat stelt commercieel directeur Menno Luiten van MUNT Hypotheken...
Jeanette Hadderingh likes & unlikes
"Marktwerking is goed, maar het moet wel in balans blijven met de maatschappij waarin we leven." Aldus Jeanette Hadderingh, directeur NIBE-SVV, in de rubriek Like...