Hans Groenhuijsen likes & unlikes
"Tijd voor verandering, anders word je veranderd." Aldus Hans Groenhuijsen (Advies in Automotive en Mobiliteit) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online.
Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?
"n 30 jaar zijn de verhoudingen tussen de verzekeraars en de schadebedrijven geprofessionaliseerd en verbeterd. Mooi dus. Van wantrouwen naar vertrouwen. Van 'ieder voor zich' naar samenwerking, ja zelfs partnership. Kwaliteit is naar een hoog niveau getild, en de klant is een volwaardige partij in de driehoek verzekeraar-schadebedrijf-verzekerde.
"De verzekeringssector had in deze transitie een belangrijke rol (schadebedrijven en veel andere marktpartijen natuurlijk ook). Beide sectoren, verzekeraars en schadebedrijven, hadden het regelmatig zwaar, maar hielden elkaar in zekere zin overeind."
Wat kan er beter in de financiële sector?
"Ook deze markten staan sterk onder druk van digitalisering, data-dominantie, en verschuivende business modellen. Rode cijfers zijn gewoon geworden. De balans is wat zoek geraakt. Partnership is vervangen door scherpe marktverhoudingen, dominantie van de lage kosten focus van inkopers, en gebruik van marktmacht.
"De delicate balans tussen kosten, marge, technische kwaliteit en service raakt uit het zicht.
Overcapaciteit en inefficiency door de keten heen worden niet of vanuit een beperkt eigen belang geadresseerd.
"Noem het cross-sectoraal denken, vrij denken en met een open mind, partnership en
die beruchte 'win-win' : tijd voor verandering, anders word je veranderd.
"De automotive sector staat op zijn kop: technologie, connectiviteit en data, andere machtsverhoudingen, ander consumentengedrag.
"De wereld van autoverzekering gaat op de helling: Pay As You Drive en Pay How You Drive, directe verzekering, verschuivende schadelast (immaterieel/letsel, complexe technologie in auto’s), dalende
frequentie met een hoger gemiddelde.
"Wie denkt dat je de huidige business overeind kan houden met wat cosmetische ingrepen, zit er naast. Disruptie is een toverwoord maar hier wel van toepassing. Een klein kunstje voor nieuwe spelers (daar zijn ze weer: Google, Amazon en vele anderen) om de disruptie in deze markt in eigen voordeel om te buigen. De verzekering gaat naar de autofabrikant (die toch al aansprakelijk is) of naar een derde, schadebedrijven en garages mogen als provider optreden in een service model dat wordt gedomineerd door die grote platform-jongens.
"Tijd dus om over de schutting te kijken, uit de loopgraaf te komen, en samen nieuwe business te ontwikkelen. Verzekeraars en herstellers, Verenigt U!"
Reactie toevoegen
Meer over
"De wereld wordt niet digitaal, de wereld ís digitaal." Aldus Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...
"Goed nieuws, geen boetes”, zegt Ewald Bary (Lindenhaeghe) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP. Wat gaat er momenteel goed in...
Bert Sonneveld likes & unlikes
"Wij zien de kwaliteit van de dienstverlening door assurantieadviseurs omhoog gaan", zegt Bert Sonneveld (de Vereende) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...
Ron van Kesteren likes & unlikes
"Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht." Dat stelt Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars)...
Antoinette Kalkman likes & unlikes
"We moeten blijven oppassen dat automatisering niet leidend wordt, maar echt ondersteunend blijft aan de klantbenadering." Aldus Antoinette Kalkman (FlexFront) in...
Het besef dat de financiële sector uit moet gaan van de behoeften van de klant in plaats van alleen het aanbieden van producten is echt ingedaald. Dat zegt...
"Er gaat een moment komen dat de consument zelf de overregulering in de financiële sector afstraft." Dat stelt Michel Schaft (mede-oprichter we are sure) in...
"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving...
Richard Meinders likes & unlikes
"Ik zou graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan...
De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur...