Hans Groenhuijsen likes & unlikes

Hans Groenhuijsen 2

"Tijd voor verandering, anders word je veranderd." Aldus Hans Groenhuijsen (Advies in Automotive en Mobiliteit) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online.

 Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"n 30 jaar zijn de verhoudingen tussen de verzekeraars en de schadebedrijven geprofessionaliseerd en verbeterd. Mooi dus. Van wantrouwen naar vertrouwen. Van 'ieder voor zich' naar samenwerking, ja zelfs partnership. Kwaliteit is naar een hoog niveau getild, en de klant is een volwaardige partij in de driehoek verzekeraar-schadebedrijf-verzekerde.

"De verzekeringssector had in deze transitie een belangrijke rol (schadebedrijven en veel andere marktpartijen natuurlijk ook). Beide sectoren, verzekeraars en schadebedrijven, hadden het regelmatig zwaar, maar hielden elkaar in zekere zin overeind."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Ook deze markten staan sterk onder druk van digitalisering, data-dominantie, en verschuivende business modellen. Rode cijfers zijn gewoon geworden. De balans is wat zoek geraakt. Partnership is vervangen door scherpe marktverhoudingen, dominantie van de lage kosten focus van inkopers, en gebruik van marktmacht.

"De delicate balans tussen kosten, marge, technische kwaliteit en service raakt uit het zicht.
Overcapaciteit en inefficiency door de keten heen worden niet of vanuit een beperkt eigen belang geadresseerd.

"Noem het cross-sectoraal denken, vrij denken en met een open mind, partnership en
die beruchte 'win-win' : tijd voor verandering, anders word je veranderd.

"De automotive sector staat op zijn kop: technologie, connectiviteit en data, andere machtsverhoudingen, ander consumentengedrag.

"De wereld van autoverzekering gaat op de helling: Pay As You Drive en Pay How You Drive, directe verzekering, verschuivende schadelast (immaterieel/letsel, complexe technologie in auto’s), dalende
frequentie met een hoger gemiddelde.

"Wie denkt dat je de huidige business overeind kan houden met wat cosmetische ingrepen, zit er naast.  Disruptie is een toverwoord maar hier wel van toepassing. Een klein kunstje voor nieuwe spelers (daar zijn ze weer: Google, Amazon en vele anderen) om de disruptie in deze markt in eigen voordeel om te buigen.  De verzekering gaat naar de autofabrikant (die toch al aansprakelijk is) of naar een derde, schadebedrijven en garages mogen als provider optreden in een service model dat wordt gedomineerd door die grote platform-jongens.

"Tijd dus om over de schutting te kijken, uit de loopgraaf te komen, en samen nieuwe business te ontwikkelen. Verzekeraars en herstellers, Verenigt U!"

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Edwin Herdink likes & unlikes

Edwin Herdink likes & unlikes

"Alleen wanneer we met elkaar solidair zijn, kunnen we de willekeur van politiek en aanbieders het hoofd bieden." Dat stelt Edwin Herdink, voorzitter CFD, in de...

Michiel Brandt likes & unlikes

Michiel Brandt likes & unlikes

Deze keer in de nieuwe rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP Michiel Brandt (SVC, Opvolgingsbegeleider en Coach). "De wetgeving was een zure appel,...

John Barkmeijer likes & unlikes

John Barkmeijer likes & unlikes

Dit keer in de nieuwe rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP John Barkmeijer (Besems verzekeringen en hypotheken, Alblasserdam). "Verzekeraars moeten...

Maurice van den Hemel likes & unlikes

Maurice van den Hemel likes & unlikes

Dit keer in de nieuwe rubriek Like & Unlike van VVP Online Maurice van den Hemel van All-Insure uit Wemeldinge, dat onlangs het 10-jarig bestaan vierde. "De...

Rens van den Boom likes & unlikes

Rens van den Boom likes & unlikes

Deze keer in de nieuwe rubriek in de nieuwsbrief van VVP: Rens van den Boom (Halbertsma van den Boom). “Intermediair over paar jaar dankzij ict adviseur in...

Jurjen Oosterbaan likes & unlikes

Jurjen Oosterbaan likes & unlikes

Deze keer in de nieuwe VVP-rubriek Like & Unlike: Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). "Ik vind dat we als sector nog beter moeten communiceren met de samenleving." Wat...

Bertjan Scheepbouwer likes & unlikes

Bertjan Scheepbouwer likes & unlikes

Nieuw in de nieuwsbrief van VVP: de rubriek Like & Unlike, waarin branchegenoten zeggen wat ze momenteel goed en minder goed vinden aan de sector. Dit keer Bertjan...

Wilfred Mooij likes & unlikes

Wilfred Mooij likes & unlikes

Nieuw in de nieuwsbrief van VVP: de rubriek Like & Unlike, waarin branchegenoten zeggen wat ze momenteel goed en minder goed vinden aan de sector. Nadat Rutger...

Rutger Westenburg likes & unlikes

Rutger Westenburg likes & unlikes

Nieuw in de nieuwsbrief van VVP: de rubriek Like & Unlike, waarin branchegenoten zeggen wat ze momenteel goed en minder goed vinden aan de sector. Rutger Westenburg...