Harrie-Jan van Nunen: marketingles Black Friday

Black Friday

U kent ze vast wel; inhaakreclames. Reclameboodschappen die inhaken op een actueel thema en gebeurtenis in een land, zoals Kerstmis, Valentijnsdag of het winnen van een kampioenschap. Het zal u daarom ook niet ontgaan zijn dat het afgelopen vrijdag Blackfriday was. Een Amerikaanse traditie voor een uitverkoopdag op de vrijdag na Thanksgiving. Dit evenement heeft echter niets met ons land te maken. Het is overgewaaid uit Amerika. Maar toch ‘vieren’ wij inmiddels ook Blackfriday (en aansluitend Cybermonday, de aansluitende maandag voor online winkels).

Hoewel Blackfriday formeel één dag is, word je in de week voor en na deze dag haast doodgegooid met inhaakreclames. Mijn mailbox zit al meer dan een week vol met allerlei Blackfriday-deals en om te voorkomen dat een deal me zou ontgaan, zorgen de verschillende bedrijven ervoor dat ik iedere deal zo ongeveer dagelijks opnieuw ontvang. Toen ik vorige week op een ochtend naar kantoor reed, hoorde ik de radioreclames. Werkelijk iedere reclame was ingehaakt, wat resulteerde en zestien keer: ‘Profiteer nu van onze Blackfriday-deal’. Ik werd er een beetje flauw van. Kan het niet wat origineler, ging het door me heen. Weten we echt niets beters?

Op kantoor aangekomen kwamen de medewerkers van onze Marketing en Control-afdeling naar me toe. Ze hadden een goed idee. U raadt het al: VCN HypotheekService moest ook een Blackfriday-deal maken. Vier dagen lang zou iedere klant 25 procent korting krijgen op onze tarieven. Ik verzuchtte het voorstel en deelde bovenstaande ervaring. Vertwijfelde blikken bij onze marketeers. Dan maar afblazen?

“Vind jij het niet leuk om korting te krijgen?”, probeerden ze nog.

Ik denk zeker dat mijn relaties blij zullen zijn met deze aanbieding. Sterker nog, mijn (online) koopgedrag was de afgelopen week, als gevolg van de Blackfriday-deals, echt toegenomen. Het was zelfs zo erg dat ik vrijdagnacht nog snel een bestelling had gedaan, omdat de korting nog maar tien minituten geldig was!

ze leerde me weer een belangrijke (marketing)les. Het gaat er helemaal niet om wat ik ervan vind, het gaat erom wat mijn klanten ervan vinden. Zij zijn blij met deze extra korting... Vol enthousiasme drukte ik op de verzendknop om onze Blackfridaydeal-mail te verzenden!

Deze column verscheen eerder op het New Financial Forum.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

"In december deelde de stichting New Financial Forum een artikel van mijn hand op LinkedIn. In dit artikel hield ik een pleidooi om na jaren van aandacht voor de...

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

"Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde mogelijkheden van technologie. Nu is er een fundamentelere...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

Carola Wijkamp-Hermsen, sinds 1 november 2023 directievoorzitter van de Vereende, staat centraal in de vijfde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Karin Polman: "Hollandse blue zones"

Karin Polman: "Hollandse blue zones"

"Mensen in blue zones doen veel samen, verbouwen deels hun eigen voedsel en hebben taken die bijdragen aan de gemeenschap. Met andere woorden: ze hebben een reden...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

Geert Bouwmeester, sinds 2017 bestuursvoorzitter van De Goudse, staat centraal in de vierde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...

"Uitdagingen van deze tijd vragen om allianties"

"Uitdagingen van deze tijd vragen om allianties"

"De uitdagingen van deze tijd vragen om allianties waarin begrip, gelijkgerichte doelstellingen en het gezamenlijke grotere belang vooropstaan. Als tegengif voor...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (3): Ron Bavelaar

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (3): Ron Bavelaar

Ron Bavelaar, voorzitter Raad van Bestuur Univé, staat centraal in de derde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...

It's the economy stupid...

It's the economy stupid...

"Waar sommigen de schuld geven aan de economie en de macht van het geld, schuilt daarin ook juist de oplossing", zo betoogt Robert van den Broek van Financieel Zeker...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (2): Faisal Setoe

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (2): Faisal Setoe

In deel 2 van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners in transitietijd’ gaan Willem Vreeswijk (stichting New Financial Forum) en...