Hartenkreet adviseur Dorthe Verheijden: "Laat ons ondernemen!"
“Wij zijn dé vertrouwenspersoon van onze klanten en dit wordt nog wel eens ontkend door aanbieders en toezichthouder. Ik ben blij dat de rotte appels in onze sector zijn verwijderd, maar de wet- en regelgeving en de starre houding van aanbieders werkt averechts.” Dit zegt Dorthe Verheijden van Advieskantoor Bij Verheijden uit Neer in VVP 4-2024.
Over ondernemerschap gesproken. Dorthe kwam direct in actie toen CZ eerder dit jaar aankondigde de provisie op individuele portefeuilles en mantelcontracten af te gaan afbouwen. De afbouw leidt ertoe dat CZ per 2027 geen provisie meer betaalt op individuele portefeuilles. Alleen als er sprake is van een “schaalbare digitale adviespropositie” wil CZ provisie blijven betalen. Adviseurs dienden te voldoen aan een door CZ opgestelde checklist met vereisten voor de site van de ondernemer. Het ging onder meer om een productvergelijker en verplichte informatie over zorgverzekeringensproducten.
Adfiz reageerde furieus, ook al leidde dit niet tot andere inzichten bij CZ. Dorthe wachtte het echter niet af en kwam direct in actie. “Als ondernemer vind ik dat het niet kan bestaan dat een aanbieder als CZ mij oplegt hoe ik mijn ondernemerschap moet invullen. Tegelijkertijd eisten zij het onmogelijke. Een goed werkende zorgvergelijker op je site kost een adviseur al gauw zo’n 10.000 euro per jaar. Daarnaast ben je verplicht informatie op te nemen over zorgpolissen. Dit staat echter haaks op mijn visie op ondernemerschap. Wij zijn adviseurs, geen verkopers van producten. Bijna dertig adviseurs reageerden op mijn oproep om hier een oplossing voor te vinden. Ik heb een ict-bedrijf bereid gevonden om een professionele zorgvergelijker te bouwen en met die dertig adviseurs zouden we de kosten kunnen delen. Maar mijn voorstel is afgewezen door CZ. Dat werd wel een heel korte gesprek. Juridisch gezien heeft CZ het gelijk aan haar zijde, maar het voelt onrechtvaardig, juist omdat het invloed heeft op de bedrijfscontinuïteit van adviseurs. En mijn vraag is vervolgens: welke streken haalt een volgende aanbieder uit?“
Ook is Dorthe niet te spreken over de vele regelgeving van de AFM. “Ik ben blij dat wet- en regelgeving ertoe heeft geleid dat de rotte appels uit de sector zijn verwijderd, maar als toezichthouder mag je er anno 2024 wel eens wat meer vanuit gaan dat wij adviseurs dé vertrouwenspersoon zijn van onze klanten. Het holt het ondernemerschap uit als een goed advies minder tijd gaat kosten dan het voldoen aan wet- en regelgeving. De eisen zijn inmiddels doorgeschoten.”
Lees haar heel verhaal in VVP 4-2024.
Reactie toevoegen
Reacties
Geurt van Kooten - Van Kooten Financiële Raadgevers 7 oktober 2024
100% mee eens. Ik had een gesprek van anderhalf uur met een senior van de AFM over mijn zorgen over de markt, de vinkjescultuur en het grote gevaar. De betreffende man begon het gesprek met de opmerking: ‘we hebben een tegengesteld belang.’ Sorry? We hebben toch hetzelfde belang, namelijk de zorg voor onze relaties en het zoeken naar het beste? Dat zag ik blijkbaar verkeerd, want een aanzienlijke groep zou geldgedreven zijn? Bizar. Voor het snelle geld zou ik voor een andere branche kiezen, een markt die minder intensief is, met minder regels en zonder verplichtingen voor nazorg. Dat kwam niet echt over. Blijkbaar zag ik het toch niet goed.
Meer over
(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 4-2024) Meer ruimte om te ondernemen, in zijn hoofd en in zijn kantoor. Daarnaar is Thomas van Uunen (Thomas verzekert, Nijverdal)...
(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 4-2024) Bouwen, iets nieuws neerzetten, dat vindt Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners, HypotheekCompany) het leukst aan...
(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 4-2024) “Wij zijn dé vertrouwenspersoon van onze klanten en dit wordt nog wel eens ontkend door aanbieders en...
Frisse wind door de adviessector
(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Leef je oprecht in in je klant, verplaats je in zijn of haar situatie en wees volstrekt transparant in je...
(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Mijn oproep aan starters en kleinere kantoren is: zoek elkaar op. Twee weten meer dan één.”...
(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) Is de consument geholpen met de grote adviseursclubs die nu ontstaan? Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'
VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...
(Rubriek Uit de Adviespraktijk, VVP 5-2023) “Het gaat goed met Juffrouw Polis. Daar ben ik trots op. Het blijft af en toe onwerkelijk dat vanuit een relatief...
(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 5-2023) Normaal staat André van Luijk centraal in deze rubriek, maar dit keer laat VVP vooral zijn broer Peter, transportondernemer...
Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland
De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...