Hoe creëer je meerwaarde met collectieve zorgverzekeringen?

Adfiz

Hoe creëer je meerwaarde met collectieve zorgverzekeringen? Deze vraag beantwoordt Adfiz in een kennisartikel voor de VVP-nieuwsbrief 'Ken je vak op vrijdag!'.

De tijd dat het bij collectieve zorgverzekeringen vooral om de korting draaide, ligt al even achter ons. Al in 2016 nam Adfiz een Gedragscode ‘Onafhankelijk collectief zorgadvies’ aan waarin - onder andere - werd vastgelegd dat zorgcollectiviteiten goede zorginhoudelijke afspraken moeten kennen. En eind vorig jaar schreef minister Bruins aan de Tweede Kamer dat “de korting via collectiviteiten echt iets teweeg moet brengen in de zorg: er moet – aantoonbaar – verschil worden gemaakt in de zorg(kosten) voor de groep verzekerden van het collectief”.

Medio dit jaar heeft de minister bekend gemaakt dat de maximale korting vanaf 1 januari 2020 verlaagd wordt naar 5%, maar dat de collectiviteitsmarkt in ieder geval tot 1 januari 2021 in stand blijft. Daarbij heeft minister overigens nogmaals bevestigd dat hij af wil van de zogenaamde ‘gelegenheidscollectiviteiten’. Dat houdt de vraag actueel: wanneer is een collectief waardevol?

Criteria van NZa

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) biedt een eerste handvat. Zij heeft een advies uitgebracht waarin ze drie criteria formuleert waaraan zorginhoudelijke afspraken zouden moeten voldoen, zodat het geven van korting aan de klant kan worden gerechtvaardigd:

  1. De zorginhoudelijke afspraak moet leiden tot een verlichting van de schadelast binnen de basisverzekering.
  2. De zorginhoudelijke afspraak moet specifiek toegespitst zijn op de populatie van de collectiviteit.
  3. Afspraken, die op grond van andere wet- en regelgeving al vereist zijn, worden uitgesloten.

Deze criteria zijn bewust open normen, omdat elk collectief vraagt om maatwerk. Van belang is ook dat de verlichting van de schadelast (criterium 1) door de zorgverzekeraar ‘aannemelijk’ moet worden gemaakt. In de praktijk blijkt dat gezondheid bevorderende maatregelen vaak effect hebben, maar is de beperking van de schadelast lastig te kwantificeren.

Adfiz Gedragscode

Een tweede handvat kun je uit de gedragscode van Adfiz halen, die ook aansluit bij de criteria die de NZa heeft geformuleerd. In de gedragscode vind je belangrijke uitgangspunten voor een toekomstbestendige adviespraktijk voor zorgcollectiviteiten:

  1. Een zorgcollectiviteit bevat naast eventuele premiekorting altijd een zorginhoudelijke afspraak.
  2. Bij de advisering ligt de focus op duurzame inzetbaarheid en vitaliteit.
  3. Nadat de zorgcollectiviteit tot stand is gekomen, blijft de onafhankelijk financieel adviseur het aanspreekpunt van de contractant.
  4. De adviseur maakt altijd een heldere vergelijking tussen verschillende producten en aanbieders.
  5. De adviseur is transparant over zijn advieswerkzaamheden en beloning in een Dienstenwijzer.

Voorbeelden van zorginhoudelijke afspraken

Tot slot heeft Adfiz nog voorbeelden opgesomd om meer grip te krijgen op het idee van zorginhoudelijke afspraken. Bij het maken van zorginhoudelijke afspraken kun je denken aan afspraken op het gebied van:

  1. Preventie: denk aan open spreekuren, preventief keuren, het ontmoedigen van slechte gewoonten (verkeerde houding, roken, stress, etc.), vitaliteitsprogramma’s.
  2. Maatwerk aanvullende dekkingen afgestemd op kenmerken van het collectief.
  3. Doelgroepcommunicatie die aansluit op niveau en risico’s van de doelgroep, waardoor voorkomen wordt dat verzekerden in vroeg stadium onnodig beschikbare zorg mijden.
  4. Bekostigen van een zorgadviseur die bijdraagt aan preventie en tijdige doorverwijzing naar de juiste zorgverlener.
  5. Bekostigen van centraal ingekochte bedrijfszorg.

Bovenstaande handvatten en voorbeelden helpen je bij het creëren van waardevolle zorgcollectiviteiten. Wetende dat de minister paal en perk wil stellen aan gelegenheidscollectiviteiten is het belangrijk dergelijke collectiviteiten te 'upgraden’ om zo de kortingen voor relevante zorgcollectiviteiten op de lange termijn te behouden.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...