Hof: "Zeer hoge provisie voor enkel invullen aanvraagformulier"

Euro's 2

"De stelling van verzekeraars dat bij het afsluiten van woekerpolissen kosten niet gespecificeerd hoefden te worden en dat kon worden volstaan met een rekenvoorbeeld, wordt door het hof van tafel geveegd." Aldus ConsumentenClaim naar aanleiding van de uitspraak dinsdag van het gerechtshof Den Bosch in een woekerpoliszaak tegen a.s.r.

Volgens het hof was de door a.s.r. verstrekte informatie bij het afsluiten van de polis onjuist en misleidend en heeft de verzekeraar onrechtmatig gehandeld door hoge verborgen kosten in te houden. A.s.r. moet van de rechter ruim 8.000 euro terugbetalen aan verborgen kosten, wettelijke rente en proceskosten. 

Rol tussenpersoon

Ook de rol van de tussenpersoon blijft niet onbesproken. Volgens het hof heeft de tussenpersoon van een zeer hoge provisie ontvangen, terwijl hij niets anders heeft gedaan dan het invullen van het aanvraagformulier. 

De rechters maken a.s.r. een lange serie aan verwijten. ConsumentenClaim: "A.s.r. heeft de werking van het product en de bijbehorende kostenstructuur niet uitgelegd. A.s.r. wist van tevoren welke kosten zij zou inhouden, maar heeft bewust niets verteld en vooral de nadruk gelegd op de mogelijke opbrengsten. Het rendementspercentage van 13 procent waarmee in de offerte werd gerekend, hield geen rekening met de fondsbeheerskosten. Het rendementspercentage was bovendien niet in overeenstemming met de door de klant gekozen beleggingen. Er werden hoge verborgen kosten ingehouden, die door de complex geformuleerde polisvoorwaarden voor klanten niet te doorgronden waren."

Eerder dit jaar werd op 2 mei in een andere zaak van ConsumentenClaim een vergelijkbare uitspraak door het gerechtshof gedaan. Toen baseerde het hof de uitspraak op de richtlijn oneerlijke bedingen. "Doordat a.s.r. de zaak niet aan de Hoge Raad heeft voorgelegd, staat die uitspraak inmiddels definitief vast", schrijft ConsumentenClaim.

Reactie toevoegen

 
Woekerpolisaffaire onderschat?

Woekerpolisaffaire onderschat?

Opmerkelijk: terwijl miljardenclaims als een zwaard van Damocles boven verzekeraars hangen, constateert het Financieel Stabiliteitscomité dat de woekerpolisaffaire...

"los woekerpolisaffaire op met noodwet"

"los woekerpolisaffaire op met noodwet"

Financieel consulent Peter Beszelzen pleit op Over Geld van De Telegraaf voor een Noodwet Woekerpolis, om eindelijk af te rekenen met de woekerpolisaffaire.  ...

"iedereen verantwoordelijk voor woekerpolisaffaire"

"iedereen verantwoordelijk voor woekerpolisaffaire"

Als er één ding duidelijk wordt uit het interview van de gedupeerde woekerpolishouder en Volkskrant-redacteur Toine Heijmans met levendirecteur Seada...

Wakkerpolis.nl blijft inzetten op Kifid tegen NN

Wakkerpolis.nl blijft inzetten op Kifid tegen NN

Wakkerpolis.nl toont zich niet onder de indruk van de dagvaarding door de Vereniging Woekerpolis.nl van Nationale-Nederlanden. Wakkerpolis.nl houdt vertrouwen in...

Nieuw hoofdstuk in woekerpolisaffaire

Nieuw hoofdstuk in woekerpolisaffaire

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening heeft bepaald dat de eerste kosten ten goede moeten komen aan de waardeontwikkeling van een beleggingsverzekering...

"branche te traag in woekerpolisaffaire"

"branche te traag in woekerpolisaffaire"

Verzekeraars moeten harder lopen om de 'woekerpolisaffaire' af te ronden. Dat stelt woensdag AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren in Het Financieele Dagblad. Kockelkoren...

De jager eist snelle oplossing woekerpolisaffaire

De jager eist snelle oplossing woekerpolisaffaire

“Er moet nu snel een einde gemaakt worden aan de onzekerheden waarin klanten zich bevinden én voor de toekomst moeten goede (verbeterings)mogelijkheden...

Ombudsman stopt bemiddeling in woekerpolissen

Ombudsman stopt bemiddeling in woekerpolissen

Nol Monster, Ombudsman Financiële Dienstverlening, ziet geen mogelijkheid om succesvol te bemiddelen in de woekerpolisaffaire. Volgens Monster heeft Kifid klachten...