Hoffelijk presenteert leren door te ervaren

HOFFELIJK PRESENTEERT LEREN DOOR TE ERVAREN

Opleider Hoffelijk Financieel heeft een Virtual Reality-omgeving gecreëerd, waarin adviseurs worden geconfronteerd met de gevolgen van gebrekkige financiële adviezen.

Het gaat daarbij niet alleen over de mogelijke consequenties voor henzelf, maar vooral over de gevolgen voor hun klanten.
Wesley van ’t Hof, algemeen directeur van Hoffelijk: “Er wordt vaak gesproken over het klantbelang centraal stellen. We zouden dat als branche meer moeten doen. Maar in opleidingen is daar nauwelijks aandacht voor. We wilden daar iets aan doen door (startende) financieel adviseurs bewust(er) te maken van de impact die hun adviezen hebben op het leven van hun klanten.”
 

Immersive learning
Van ’t Hof vervolgt: “Om dat écht goed te doen, dient een adviseur zich meer in te leven in een adviseur die geconfronteerd wordt met een adviesfout maar ook in de klant die getroffen is. Welke leermethode leent zich daar het meest voor, was toen de vraag. We stuitten op artikelen over ‘immersive learning’. Wat, kortgezegd, neerkomt op leren door je te verplaatsen in een ander. Een onontgonnen gebied, maar dat schuwen we als vernieuwende opleider natuurlijk niet. We doken in de wereld van virtual reality en 360 graden video’s waarna ons ontwikkelteam de afgelopen maanden hard heeft gewerkt aan het creëren van een zo impactvol mogelijke leerervaring, gebaseerd op werkelijke situaties."
In de ontwikkelde VR-omgeving -een replica van het kantoor van Hoffelijk- "presenteren we gesprekken met boze en teleurgestelde klanten. Dat negatieve gevoel is terug te voeren op het advies dat de klant in het verleden heeft gehad. De deelnemer wordt vanuit het perspectief van de adviseur die de adviesfout heeft gemaakt, geconfronteerd met de gevolgen van deze fout. Dat komt in een VR-omgeving véél indringender over dan het kijken naar een filmpje".

Van ’t Hof: “Het zijn best confronterende situaties en dat is ook precies de bedoeling. Daarmee bereiken we ons doel: het creëren van meer inlevingsvermogen, bewustzijn van de belangrijke rol die een adviseur speelt en in het verlengde daarvan, hogere alertheid tijdens de klantadviesgesprekken in de realiteit.”
Om meer inzicht te geven wat er precies allemaal in de app zit, heeft Hoffelijk een animatie ontwikkeld.
De Immersive Learning game is als app kosteloos te downloaden in de Google Play Store. Voor iOS-gebruikers volgt publicatie in de App Store over enkele dagen. "In de eerste gepubliceerde game kruip je in de huid van een adviseur Hypothecair Krediet. Ook voor de overige beroepskwalificaties heeft Hoffelijk inmiddels klantsituaties ontwikkeld. Deze games worden binnenkort in beide stores gepubliceerd.

 

Hoffelijk cardboards als giveaway
Donderdag 6 oktober, tijdens het FFP-congres met als toepasselijk thema 'Omhels de toekomst', biedt Hoffelijk bezoekers cardboards (VR-brillen) aan, waarmee een virtueel kijkje in de toekomst van het leren kan worden genomen.

Reactie toevoegen

 
Taxiservice, kinderopvang en uitlaatservice voor examenkandidaten Hoffelijk

Taxiservice, kinderopvang en uitlaatservice voor examenkandidaten Hoffelijk

Hoffelijk gaat een taxiservice aanbieden aan examenkandidaten. Ook biedt Hoffelijk een kinderopvang en uitlaatservice. De Hoffelijk Examenservice kent drie onderdelen:...

Specialist worden

Specialist worden

Voldoende kennis van de woningverhuurmarkt is wat Woonfonds vraagt van de adviseurs die de Woningverhuur Hypotheek aanbieden. Wilt u ook specialist worden en dit...

Hoffelijk en FOI werken samen bij PA zakelijk adviseur

Hoffelijk en FOI werken samen bij PA zakelijk adviseur

De opleidingsinstituten Hoffelijk en FOI bundelen hun krachten om Permanent Actueel aan tebieden aan de zakelijk adviseur. Permanent Actueel vanuit FOI en Hoffelijk...

Samenwerking Woonfonds en Hoffelijk

Samenwerking Woonfonds en Hoffelijk

Woonfonds en Hoffelijk gaan gezamenlijk PE-sessie organiseren. De eerste (Woningverhuur in de adviespraktijk) is op 15 februari. De sessies worden maandelijks georganiseerd...

Hoffelijk reikt eerste certificaten Examen Klantintegriteit uit

Hoffelijk reikt eerste certificaten Examen Klantintegriteit uit

Hoffelijk heeft de eerste certificaten uitgereikt van haar nieuwe Examen Klantintegriteit. Het examen is, naast Privacy en Informatiebeveiliging, één...

Hoffelijk introduceert Wft Winter Crush

Hoffelijk introduceert Wft Winter Crush

"Dit geeft adviseurs de kans om tijdens de koude winterdagen op een laagdrempelige manier extra te oefenen voor hun Wft- of PE-examen(s)." Aldus Hoffelijk bij de...

Dynamisch Dashboard van Hoffelijk voorspelt slagingskans

Dynamisch Dashboard van Hoffelijk voorspelt slagingskans

Met het Dynamisch Dashboard kunnen opdrachtgevers de slagingskansen van individuele deelnemers beter volgen, aldus Hoffelijk. De opdrachtgever ziet waar de deelnemers...

Hoffelijk zet in op aantoonbare beheersing kennis

Hoffelijk zet in op aantoonbare beheersing kennis

Hoffelijk heeft drie examens ontwikkeld om kennis op het gebied van klantintegriteit, privacy en informatiebeveiliging te toetsen. Focus ligt vooral op de aantoonbare...

Hoffelijk ziet nog genoeg advieskansen

Hoffelijk ziet nog genoeg advieskansen

"Wat opvalt is dat het kabinet, zowel voor consumenten als het bedrijfsleven, belastingtarieven verlaagt en tegelijkertijd aftrekposten beperkt." Aldus Hoffelijk...

Hoffelijk neemt klanten over van EBFS

Hoffelijk neemt klanten over van EBFS

Hoffelijk Examens neemt per 1 september de klanten over van Stichting Exameninstituut Beroepsonderwijs Financiële Sector (EBFS). EBFS is sinds jaar en dag hét...