Hogere straf voor ernstige verkeersdelicten

Vrachtwagens op snelweg via Pixabay

De wet van minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) die hogere straffen mogelijk maakt voor ernstige verkeersdelicten, is woensdag door de Eerste Kamer aanvaard en treedt op 1 januari 2020 in werking. Allereerst gaat de maximale straf voor gevaarlijk rijden van twee naar zes maanden gevangenisstraf, ook in zaken zonder letsel of schade.

Daarnaast komt er een gevangenisstraf van maximaal twee jaar te staan op zeer gevaarlijk rijgedrag waarbij automobilisten opzettelijk de verkeersregels ernstig overtreden zonder acht te slaan op de veiligheid van anderen. Daarvoor is meer nodig dan een enkele verkeersovertreding. Het gaat om een combinatie van gedragingen. Bijvoorbeeld een forse overschrijding van de maximumsnelheid, het negeren van rode lichten, op de verkeerde weghelft rijden en ook nog een mobiele telefoon vasthouden, terwijl zeer goed voorstelbaar was dat een ongeval kon plaatsvinden. Alleen door toeval of geluk vallen er geen slachtoffers.

Dolleman

Veroorzaken zij met dit roekeloos rijgedrag wél een ernstig ongeluk, dan is straks een gevangenisstraf tot maximaal zes jaar mogelijk. In de wet is duidelijker vastgelegd wanneer sprake is van roekeloos rijden. Dit verruimt de mogelijkheden om automobilisten te vervolgen die onaanvaardbare risico’s nemen en de zwaarste ongelukken veroorzaken. En dan gaat het niet alleen om snelheidswedstrijden, maar bijvoorbeeld ook om een bestuurder die als een dolleman aan het verkeer deelneemt, meerdere verkeersdelicten begaat en een ongeval met dodelijke afloop of zwaar letsel veroorzaakt.

Verder gaan de strafmaxima voor verkeersdelicten als rijden onder invloed, doorrijden na een ongeval en rijden zonder (geldig) rijbewijs omhoog van drie maanden gevangenisstraf naar een jaar. Dit werkt door in de straffen voor recidive. Als iemand zich binnen vijf jaar weer schuldig maakt aan rijden onder invloed kan de straf met een derde omhoog.

In ernstige gevallen van doorrijden na een ongeval, met letsel of erger tot gevolg, krijgt de politie meer opsporingsbevoegdheden om de dader op te sporen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Administratieve verlenging alle verlopen rijbewijzen?

Administratieve verlenging alle verlopen rijbewijzen?

Minister Van Nieuwenhuizen overweegt adminstratieve verlenging van alle rijbewijzen tijdens de coronacrisis. Dat schrijft ze in antwoord op Kamervragen. De minister:...

"Autoverzekeraars moeten kritischer kijken naar polisvoorwaarden"

"Autoverzekeraars moeten kritischer kijken naar polisvoorwaarden"

“Het is hoog tijd dat autoverzekeraars hun polisvoorwaarden kritisch tegen het licht houden.” Aldus Autoverzekering.nl en onderzoeker Fred de Jong in...

Overgangstermijn maatregelen keyless entry verlengd

Overgangstermijn maatregelen keyless entry verlengd

De overgangstermijn voor de aangescherpte eisen van het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging wordt met een half jaar verlengd, aldus het  Centrum voor Criminaliteitspreventie...

Rijden met verlopen rijbewijs tijdelijk toegestaan

Rijden met verlopen rijbewijs tijdelijk toegestaan

Er geldt in verband met corona een coulance voor alle rijbewijshouders van wie de geldigheidsduur van het rijbewijs is verstreken of verstrijkt in de periode van...

Registervergelijking APK-2 tijdelijk opgeschort

Registervergelijking APK-2 tijdelijk opgeschort

De RDW heeft in overleg met het Openbaar Ministerie de registervergelijking op de APK-plicht bij lichte voertuigen (APK-2) tijdelijk opgeschort in verband met corona....

Jonge mannen kiezen vaker voor alleen WA-verzekering

Jonge mannen kiezen vaker voor alleen WA-verzekering

Mannen hebben vaker en eerder een eigen auto dan vrouwen. Dit blijkt uit een analyse van een groep van zo’n 30.000 mensen, tussen 18 en 24 jaar, die een autoverzekering...

Meer dan 100.000 volledig elektrische auto's

Meer dan 100.000 volledig elektrische auto's

Het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland is voor het eerst de 100.000 gepasseerd. Op 1 januari 2020 stonden er 107.000 volledig elektrische auto’s...

Roy-data...

Roy-data...

(Kifid-uitspraak GC 2020-290) De schadevrije jaren bij aanvang van de verzekering waren voor verzekeraar niet te controleren in Roy-data. Als gevolg hiervan heeft...

Nader onderzoek naar opbouw dubbele schadevrije jaren

Nader onderzoek naar opbouw dubbele schadevrije jaren

Verzekeraars lopen volgens minister Hoekstra niet warm als het gaat om opbouw van dubbele schadevrije jaren. Dat schrijft in zijn antwoord op Kamervragen. Hoekstra:...

Minister gaat niet pleiten voor kunnen meenemen 'pure schadevrije jaren’ in EU

Minister gaat niet pleiten voor kunnen meenemen 'pure schadevrije jaren’ in EU

Minister Hoekstra gaat zich niet inzetten voor het kunnen meenemen van 'pure schadevrije jaren’ binnen de lidstaten. De minister: "Het is de vraag of het...