Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving
De AFM moedigt de sector aan te bepalen welke drempels niet te laag mogen worden om impulsgedrag op risicovolle momenten te voorkomen en Gen Z actief te betrekken bij het ontwerp van processen en communicatie.
Gen Z (1997-2010) wordt als nieuwe generatie geconfronteerd met financiële uitdagingen. Ze oriënteren en informeren zich namelijk wezenlijk anders op de financiële markt dan eerdere generaties. Dit blijkt uit het AFM-rapport ‘Gen Z: financiële keuzes in een veranderende wereld’. De AFM wil een dialoog stimuleren tussen financiële ondernemingen, beleidsmakers en toezichthouders "met als doel om nieuwe generaties beter te ondersteunen in hun toetreding tot de financiële markten om zo het klantbelang optimaal te waarborgen".
Volgens Kantar-onderzoek in opdracht van de AFM gebruikt Gen Z vooral de website van de aanbieder zelf en familie of vrienden als informatiebron voor financiële producten. Bij studieleningen (overheidsproduct) is het gebruik van overheidssites relatief hoger, voor cryptovaluta en beleggingen worden social media relatief vaker gebruikt. Opmerkelijk: het woord adviseur valt nergens in het onderzoek.
Snel en gemakkelijk
De AFM: "Gen Z blijkt financieel kwetsbaarder te zijn vergeleken met voorgaande generaties. Deze kwetsbaarheid uit zich niet alleen in termen van inkomen en betalingsproblemen, maar wordt in belangrijke mate versterkt door gedragsmatige kenmerken zoals impulsiviteit, (online) sociale vergelijking, en een neiging naar snel en gemakkelijk. Het is daarom wenselijk dat de sector bij het ontwikkelen van producten, processen en communicatie rekening houdt met deze factoren om de kwetsbaarheid te ondervangen.
"Gen Z zoekt informatie voor een groot deel op de sociale media. Sociale media en YouTube zijn het populairst. Ook wordt veel informatie verkregen via leeftijdsgenoten. Gen Z is kritisch, maar ook ontvankelijk voor content die ‘oprecht’ en betrouwbaar lijkt, maar dat niet altijd is. De AFM spoort de sector aan om niet alleen begrijpelijk en transparant te communiceren, maar dit ook te doen via de kanalen die aansluiten bij het mediagebruik van Gen Z."
Reactie toevoegen
Meer over
Banken en verzekeraars kunnen gedragsexpertise breder inzetten
Uit een AFM-verkenning blijkt dat het belang van gedragsexpertise binnen verzekeraars en banken groeit. Ze hebben gedragsexperts met uiteenlopende achtergronden...
Vertrouwen is goed, controle is beter
Elke financieel dienstverlener kan onbedoeld of zonder het te beseffen bij hypotheekfraude betrokken raken. Aldus de AFM eerder deze week (zie ook het bericht 'Voorkomen...
AFM: "Voorkomen hypotheekfraude vraagt alertheid financieel dienstverleners"
De AFM ontvangt in toenemende mate signalen die wijzen op hypotheekfraude. Elke financieel dienstverlener kan hier, ook onbedoeld of zonder het te beseffen,...
VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"
De nieuwe pensioenregels vergroten het risico voor nabestaanden. De AFM waarschuwde hier al voor in haar rapport 'Sector in beeld Pensioenen' (mei 2025) en verder...
ABN AMRO lanceert neobank BUUT
Tikkie, de betaalapp van ABN AMRO, ontwikkelde in twaalf maanden een volwaardige bank voor een nieuwe generatie: BUUT. "Simpel in gebruik, interactief,...
Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt
"2035 zal de tijd zijn van ‘one click away’: alles kan overal en direct, interactief en digitaal. Kredietverstrekkers zullen hier zo veel mogelijk naar...
AFM-webinar voor financieel dienstverleners
De AFM organiseert 26 juni een webinar voor financieel dienstverleners waarin zij ingaat op belangrijke wettelijke normen voor bedrijfsvoering. De toezichthouder:...
Handreikingen voor pensioenuitvoerders voor betere digitale informatieverstrekking
In het rapport ‘Uitdagingen en kansen bij digitale verstrekking van pensioeninformatie’ geeft de AFM pensioenuitvoerders vijf handreikingen om er voor...
Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt
"Het gedrag van kredietverstrekkers, adviseurs en taxateurs moet voorkomen dat de woningmarkt verder oververhit raakt." Aldus de AFM in haar jongste Rapportage Financiële...
Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten
Minister Heinen van Financiën wil zich niet bemoeien met de AFM-oproep 'Geef loyale klanten een eerlijke premie'. De minister in antwoord op Kamervragen: "Ik...