Huis moet potdicht afgesloten zijn als niemand thuis is
(Kifid-uitspraak GC 2024-0558) Er is ingebroken in de woning van de consumenten. De dader is de woning binnengekomen via het slaapkamerraam dat op een kleine kier openstond. De consumenten waren op dat moment niet aanwezig in de woning. De verzekeraar heeft dekking onder de verzekering afgewezen omdat de consumenten onvoldoende voorzorgsmaatregelen hebben getroffen. De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeraar mag bepalen binnen welke grenzen hij dekking wil bieden. De verzekeraar mag de dekking afwijzen. De klacht van de consumenten is ongegrond en de vordering wordt afgewezen.
De commissie "De consumenten hebben nog gesteld dat het onredelijk is dat de verzekeraar zich op de uitsluiting in de voorwaarden beroept. Daarbij hebben zij aangevoerd dat hun tuin volledig ingesloten is en het raam van een afstand niet zichtbaar was. De commissie benadrukt dat alleen in hele bijzondere omstandigheden een beroep van de verzekeraar op de voorwaarden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar kan zijn. De commissie vindt dat de omstandigheden die de consumenten aanvoeren niet zo bijzonder zijn dat zij een beroep van de verzekeraar op de polisvoorwaarden onaanvaardbaar maken. Ondanks die omstandigheden is de inbreker de woning binnengekomen via het openstaande raam dat hij zonder braaksporen heeft kunnen openen."
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo 12 juli 2024
Onzin, zolang er geen braakclausule op de polis staat. Verzekeraars hebben die ruimte gecreeerd en kunnen dat niet zomaar terugdraaien met een uitspraak van het Kifid. Die hiermee haar onbekwaamheid weer eens aantoont. Als verzekeraars dit risico willen uitsluiten dan zullen ze op elke polis de braakclausule moeten plaatsen.
Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP
De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...
Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid
Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...
Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant
(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...
Premiestijging van negentien procent geoorloofd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1037) De verzekeraar heeft de maandelijkse premie voor de autoverzekering van de consument verhoogd met negentien procent. De consument...
Klacht van zes ton niet gehonoreerd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom...
VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken
VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken. De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Financieringsvoorbehoud Op dit moment worden...
Klant maakt schending zorgplicht niet hard
(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...
Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is
(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...
Schade door babbeltruc niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-1002) De consument is het slachtoffer geworden van een zogenoemde babbeltruc. Oplichters hebben de consument gebeld en haar verteld dat...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1005) Waterschade nadat water via de koekoeken het souterrain is binnengedrongen. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar...