Huis moet potdicht afgesloten zijn als niemand thuis is

(Kifid-uitspraak GC 2024-0558) Er is ingebroken in de woning van de consumenten. De dader is de woning binnengekomen via het slaapkamerraam dat op een kleine kier openstond. De consumenten waren op dat moment niet aanwezig in de woning. De verzekeraar heeft dekking onder de verzekering afgewezen omdat de consumenten onvoldoende voorzorgsmaatregelen hebben getroffen. De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeraar mag bepalen binnen welke grenzen hij dekking wil bieden. De verzekeraar mag de dekking afwijzen. De klacht van de consumenten is ongegrond en de vordering wordt afgewezen.
De commissie "De consumenten hebben nog gesteld dat het onredelijk is dat de verzekeraar zich op de uitsluiting in de voorwaarden beroept. Daarbij hebben zij aangevoerd dat hun tuin volledig ingesloten is en het raam van een afstand niet zichtbaar was. De commissie benadrukt dat alleen in hele bijzondere omstandigheden een beroep van de verzekeraar op de voorwaarden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar kan zijn. De commissie vindt dat de omstandigheden die de consumenten aanvoeren niet zo bijzonder zijn dat zij een beroep van de verzekeraar op de polisvoorwaarden onaanvaardbaar maken. Ondanks die omstandigheden is de inbreker de woning binnengekomen via het openstaande raam dat hij zonder braaksporen heeft kunnen openen."
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo 12 juli 2024
Onzin, zolang er geen braakclausule op de polis staat. Verzekeraars hebben die ruimte gecreeerd en kunnen dat niet zomaar terugdraaien met een uitspraak van het Kifid. Die hiermee haar onbekwaamheid weer eens aantoont. Als verzekeraars dit risico willen uitsluiten dan zullen ze op elke polis de braakclausule moeten plaatsen.
Viva Las Vegas maar niet heus...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0134) De consumenten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli 2024 vond er een wereldwijde...
Verzekeraar moet reden geven voor opzegging schadeverzekering tegen einddatum
(Kifid-uitspraak GC 2025-0111) Een verzekeraar mag een schadeverzekering tegen de afgesproken einddatum opzeggen mits de wettelijke opzegtermijn van twee maanden...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0123) De zoon van de consument is als bromfietsbestuurder betrokken geweest bij een aanrijding met een fietser. De verzekeraar heeft de...

Bank mocht notariskosten niet bij klant neerleggen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0128) De consumenten hebben van de gemeente Vlaardingen een aanbod ontvangen om het tijdelijke erfpachtrecht dat zij hebben op een perceel...
Kifid Kennis: 'Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?'
Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?’ In dit...
Mede dankzij duikersknoop normale voorzichtigheid in acht genomen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0101) De consument is slachtoffer geworden van een afleidingsmanoeuvre waarbij haar camera is gestolen. De verzekeraar wil de diefstal niet...
Adviseur moet zorgen voor goede afhandeling
(Kifid-uitspraak GC 2025-0104) De adviseur had na het bericht van de consument dat zij de klantrelatie stop wilde zetten, moeten zorgen voor een goede afhandeling....
Uitvaartverzekeraar mocht uitkering weigeren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0096) Een familielid van de consument heeft op 15 september 2022 een uitvaartverzekering gesloten bij de verzekeraar. Op [datum] 2023 is...

Kifid publiceert themadocument over wanbetaling
Aan de reeks Kifid Kennis op op de site een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Mag de verzekeraar mijn schadeverzekering beëindigen als ik te...
Diefstal handtas met veertien mille eigen schuld
(Kifid-uitspraak 2025-0091) De handtas van de partner van de consument is uit de hal van hun woning gestolen. De verzekeraar heeft dekking geweigerd omdat de partner...