Huisdierenverzekeraar was duidelijk genoeg

(Kifid-uitspraak GC 2025-0722) De consument klaagt erover dat bij het afsluiten van de huisdierenverzekering niet helder is gecommuniceerd dat er alleen een ongevallendekking is. De Geschillencommissie oordeelt dat deze klacht ongegrond is. De commissie stelt vast dat de verzekeraar wel voor verwarring heeft gezorgd bij de consument door de verschillende genoemde afwijsgronden. Dat brengt echter niet mee dat de verzekeraar alsnog dekking moet verlenen voor kosten die geen verband houden met een ongeval. De vordering van de consument wordt afgewezen.
De commissie: "De consument heeft niet betwist dat de verzekeraar hem hij bij het afsluiten van de verzekering heeft geïnformeerd over de verschillende dekkingsvormen (Totaalpakket, Pluspakket, Basispakket of een Ongevallenpakket), waaruit hij vervolgens zelf voor het Ongevallenpakket heeft gekozen. De consument heeft ook niet betwist dat hij per e-mail het polisblad heeft ontvangen waarop bij de verzekeringsgegevens is vermeld: “Ongevallenpakket” en dat hij daarbij ook de verzekeringsvoorwaarden heeft ontvangen waarin per pakket is aangegeven wat er wel of niet wordt vergoed. Van een consument mag in beginsel worden verwacht dat hij de aan hem verstrekte informatie aandacht leest en dat hij indien dat hij deze informatie onvoldoende of onduidelijk vindt, daarover vragen stelt. Dit heeft hij niet gedaan. De klacht van de consument dat het bij het afsluiten niet helder of opvallend is vermeld dat de verzekering alleen een ongevallendekking biedt, is daarom
ongegrond."
Reactie toevoegen
Meer over
Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen
Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over niet toegestane betalingen met de titel 'Er is geld van mijn rekening geboekt, maar ik heb niet...
Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....
Beroep op verjaring behaagt Kifid niet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...
Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....
Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...
'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...
Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...
Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...
CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken
CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...


