Huren studentenverblijf valt niet onder begrip ‘boeken’

Koffer reizen via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0655) Partijen verschillen van mening of de geclaimde diefstalschade door de consument onder de dekking van de reisverzekering valt. Naar het oordeel van de Geschillencommissie is dit niet het geval, omdat in het algemeen spraakgebruik met het boeken/reserveren van een kamer, plaats of reis niet het huren van een studentenverblijf wordt bedoeld. Daarmee is niet voldaan de voorwaarden. Daarnaast concludeert de commissie dat de consument op basis van de melding dat zijn geclaimde schade verzekerd is in het online schade meldsysteem van de verzekeraar er niet op mocht vertrouwen dat dit ook daadwerkelijk het geval was.

Op 5 november 2021 is de koffer met kleding van de zoon van de consument tijdens zijn treinreis van Maastricht naar Utrecht gestolen. De zoon was vanuit Maastricht, waar hij doordeweeks vanwege zijn studie woont in een studentenverblijf op basis van een huurcontract, onderweg naar zijn ouderlijk huis.

Voor een objectieve uitleg van de voorwaarde ‘De overnachting is van tevoren geboekt’ acht de commissie de taalkundige uitleg van het begrip ‘boeken’ aan de hand van de Van Dale en het algemeen spraakgebruik van belang.

De commissie: “In de online-versie van de Van Dale wordt ‘boeken’ omschreven als ‘(een kamer, plaats, reis) reserveren’. In het algemeen spraakgebruik wordt met het reserveren van een kamer, plaats of reis niet het huren van een studentenverblijf op basis van een huurcontract bedoeld. Uit niets blijkt dat in afwijking hiervan onder het begrip ‘boeken’ (reserveren van een kamer, plaats of reis) ook het huren van een studentenverblijf valt. Naar het oordeel van de commissie is de lezing van de consument van het eerste vereiste van artikel 8 van de voorwaarden dan ook geen redelijke lezing. Dit betekent dat de commissie niet toe komt aan de contra proferentem-regel van artikel 6:238 lid 2 BW.”

De vordering bedroeg 1.426 euro.

Reactie toevoegen

 
Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0702) De kredietverstrekker heeft de aanvaarding van het renteaanbod niet tijdig ontvangen, zodat geen overeenkomst tot stand is gekomen....

Rijbewijs niet accepteren als geldig identificatiemiddel mag

Rijbewijs niet accepteren als geldig identificatiemiddel mag

(Kifid-uitspraak GC 2023-0690) De Geschillencommissie oordeelt dat de bank van de consument mocht verlangen dat hij zich bij de aanvraag van een bankspaarrekening...

Niet zomaar recht op smartengeld

Niet zomaar recht op smartengeld

(Kifid-uitspraak GC 2023-0686) De consumenten hebben aangevoerd dat zij door het handelen van de adviseur veel stress hebben ervaren en het voor onrust heeft gezorgd...

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

(Kifid-uitspraak GC 2023-0671) Gelet op de vele fouten die de adviseur heeft gemaakt, dienthij de advies- en bemiddelingskosten ad 1.894 euro volledig aan de consumenten...

Kifid kan leed niet verzachten

Kifid kan leed niet verzachten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0666) De consument heeft een claim bij de verzekeraar ingediend omdat schade aan de vinylvloer van zijn recreatiewoning is ontstaan doordat...

Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door

Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door

(Kifid-uitspraak GC 2023-0663) De adviseur heeft nagelaten het ondertekende renteaanbod (tijdig) naar de bank te sturen, waardoor dit renteaanbod is komen te vervallen....

Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0659) De adviseur heeft de consumenten in het vooruitzicht gesteld dat zij een hypothecaire geldlening konden verkrijgen van 300.000 euro....

Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering

Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0651) Een adviseur moet ruim 2.000 stormschade aan cliënten vergoeden omdat hij te afwachtend was bij het regelen van de opstalverzekering. De...

Twee keer niet genoten…

Twee keer niet genoten…

(Kifid-uitspraak GC 2023-0644) De echtgenote van de consument heeft zich verstapt tijdens hun rondreis in Thailand en daardoor rugpijn gekregen. In overleg met de...

Klacht te laat ingediend

Klacht te laat ingediend

(Kifid-uitspraak GC 2023-0640) De adviseur heeft de consumenten in zijn definitieve standpunt van 1 februari 2022 niet gewezen op de mogelijkheid een procedure te...