Huren studentenverblijf valt niet onder begrip ‘boeken’
(Kifid-uitspraak GC 2022-0655) Partijen verschillen van mening of de geclaimde diefstalschade door de consument onder de dekking van de reisverzekering valt. Naar het oordeel van de Geschillencommissie is dit niet het geval, omdat in het algemeen spraakgebruik met het boeken/reserveren van een kamer, plaats of reis niet het huren van een studentenverblijf wordt bedoeld. Daarmee is niet voldaan de voorwaarden. Daarnaast concludeert de commissie dat de consument op basis van de melding dat zijn geclaimde schade verzekerd is in het online schade meldsysteem van de verzekeraar er niet op mocht vertrouwen dat dit ook daadwerkelijk het geval was.
Op 5 november 2021 is de koffer met kleding van de zoon van de consument tijdens zijn treinreis van Maastricht naar Utrecht gestolen. De zoon was vanuit Maastricht, waar hij doordeweeks vanwege zijn studie woont in een studentenverblijf op basis van een huurcontract, onderweg naar zijn ouderlijk huis.
Voor een objectieve uitleg van de voorwaarde ‘De overnachting is van tevoren geboekt’ acht de commissie de taalkundige uitleg van het begrip ‘boeken’ aan de hand van de Van Dale en het algemeen spraakgebruik van belang.
De commissie: “In de online-versie van de Van Dale wordt ‘boeken’ omschreven als ‘(een kamer, plaats, reis) reserveren’. In het algemeen spraakgebruik wordt met het reserveren van een kamer, plaats of reis niet het huren van een studentenverblijf op basis van een huurcontract bedoeld. Uit niets blijkt dat in afwijking hiervan onder het begrip ‘boeken’ (reserveren van een kamer, plaats of reis) ook het huren van een studentenverblijf valt. Naar het oordeel van de commissie is de lezing van de consument van het eerste vereiste van artikel 8 van de voorwaarden dan ook geen redelijke lezing. Dit betekent dat de commissie niet toe komt aan de contra proferentem-regel van artikel 6:238 lid 2 BW.”
De vordering bedroeg 1.426 euro.
Reactie toevoegen
Grotere eigen onderzoeksplicht bij execution only
(Kifid-uitspraak GC 2023-0005) Hoezeer de Geschillencommissie ook begrip heeft voor de verdrietige situatie waarin de consument en haar echtgenoot zich bevinden,...
Kostenverhoging afschriften van 2,50 naar vier euro redelijk en billijk
(Kifid-uitspraak GC 2023-0002) De consument ontvangt wekelijks papieren afschriften van de bank en moet daar sinds kort vier euro per maand voor betalen. Voor de...
(Kifid-uitspraak GC 2022-1109) In de woning van de consument is waterschade ontstaan. Na onderzoek is uiteindelijk gebleken dat de schade is veroorzaakt doordat...
(Kifid-uitspraak GC 2022-1112) Door omstandigheden moest de consument langer in Spanje blijven dan de periode waarvoor de verzekering dekking bood. Dit heeft er...
(Kifid-uitspraak GC 2022-1117) De consumenten stellen dat hun hypotheekaanvraag door toedoen van de adviseur te laat is ingediend. Zij vorderen dat de adviseur hen...
Schade niet aannemelijk gemaakt
(Kifid-uitspraak GC 2022-1107) In 2021 is de recreatiewoning van de consument verzakt. De schade is door de door de gevolmachtigde ingeschakelde expert vastgesteld...
Consument verzaakte onderzoeksplicht
(Kifid-uitspraak GC 2022-1105) De consument stelt dat ze er gerechtvaardigd op heeft mogen vertrouwen dat de overlijdensrisicoverzekering gekoppeld was aan leningdeel...
"Er stond niet: let op, is niet voor laag geschoolde mensen"
(Kifid-uitspraak GC 2022-1084) De consument heeft bij de aanvraag van een autoverzekering de vraag naar de hoogst afgeronde opleiding niet naar waarheid beantwoord....
Bank had beleggersprofiel moeten aanpassen wegens werkloosheid
(Kifid-uitspraak GC 2022-1055) Het feit dat de consument in 2012/2013 werkloos werd, had voor de bank aanleiding moeten zijn om te inventariseren of het beleggingsprofiel...
Kifid laat Waarborgfonds incidentenregistraties doorhalen
(Kifid-uitspraak GC 2022-1047) De Geschillencommissie is van oordeel dat het Waarborgfonds niet bewezen heeft dat de consument heeft gefraudeerd. De incidentenregistraties...