Hypotheek Visie gaat werk maken van AFM-aanbevelingen

Persfoto Uriel Ballast

Hypotheek Visie gaat de aanbevelingen in de AFM-verkenning 'Kwaliteit Hypotheekadvies 2024' op een rijtje zetten voor de ruim zestig aangesloten hypotheekadvieskantoren. "De verkenning is een waardevolle spiegel voor de branche op het eigen functioneren", aldus Uriël Ballast, marketing director van Hypotheek Visie Centrale.

“De wetgever heeft een aantal eisen gesteld waaraan een hypotheekadvies minimaal moet voldoen. Deze minimumnormen geven echter veel ruimte om als adviseur méér te doen, waardoor een consument uiteindelijk een nog beter advies krijgt. In haar publicatie geeft de AFM hiervoor waardevolle voorbeelden."

Een belangrijk item in de verkenning is dat bij beëindiging van relaties de vrouw vaak door de breuk de grootste financiële schade oploopt. "Ik vind het heel positief dat de AFM in haar publicatie hiervoor opnieuw aandacht vraagt en oproept om in het adviestraject met de relaties ook het scenario van relatiebreuk indringend te bespreken. Dat dit misschien niet direct door de wetgever als minimumvoorwaarde wordt geëist, zou voor een adviseur die zijn vak serieus neemt, geen reden mogen zijn om dit onderwerp onbesproken te laten."

Ook positief volgens Ballast is de aandacht die de AFM vraagt om de focus niet alleen te richten op de vraag of een lening past binnen de leennormen, maar ook of de lening past bij het gewenste uitgavenpatroon van de consument. "Daarmee betreed je het terrein van adviseren op basis van netto besteedbaar inkomen of adviseren op basis van consumptief besteedbaar inkomen. Ik denk dat ook hier de adviseur een waardevolle gesprekspartner
kan zijn voor de consument om te zorgen dat deze echt de consequenties van zijn of haar besluit doorziet."

“Wij zien dat vanuit verschillende kanten allerlei verwachtingen worden uitgesproken over wat een goed adviseur zou moeten doen. Bijvoorbeeld klantidentificatie, aandacht voor het verduurzamen van de woning, aandacht voor relatiebreuk en ouderdom, de problematiek van aflossingsvrije leningen, etc. Ergens is dit natuurlijk complimenteus voor de waarde die steeds meer partijen aan professioneel adviseurs toekennen. Tegelijkertijd
komt er steeds meer op het 'bordje' van deze adviseurs terecht. Dit bordje is inmiddels erg vol en voor veel adviseurs te vol. Met elkaar zullen wij moeten nadenken hoe wij aan deze maatschappelijke behoefte tegemoet kunnen komen. Voor een deel kan de technologie ons daarbij helpen, zoals wij nu merken bij proactief klantbeheer. Voor een deel zullen er ook andere aanpassingen nodig zijn. Daar moeten wij met elkaar in de sector, maar ook met de toezichthouder over praten.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Banken en verzekeraars kunnen gedragsexpertise breder inzetten

Banken en verzekeraars kunnen gedragsexpertise breder inzetten

Uit een AFM-verkenning blijkt dat het belang van gedragsexpertise binnen verzekeraars en banken groeit. Ze hebben gedragsexperts met uiteenlopende achtergronden...

Vertrouwen is goed, controle is beter

Vertrouwen is goed, controle is beter

Elke financieel dienstverlener kan onbedoeld of zonder het te beseffen bij hypotheekfraude betrokken raken. Aldus de AFM eerder deze week (zie ook het bericht 'Voorkomen...

AFM: "Voorkomen hypotheekfraude vraagt alertheid financieel dienstverleners"

AFM: "Voorkomen hypotheekfraude vraagt alertheid financieel dienstverleners"

De AFM ontvangt in toenemende mate signalen die wijzen op hypotheekfraude. Elke financieel dienstverlener kan hier, ook onbedoeld of zonder het te beseffen,...

VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"

VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"

De nieuwe pensioenregels vergroten het risico voor nabestaanden. De AFM waarschuwde hier al voor in haar rapport 'Sector in beeld Pensioenen' (mei 2025) en verder...

Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving

Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving

De AFM moedigt de sector aan te bepalen welke drempels niet te laag mogen worden om impulsgedrag op risicovolle momenten te voorkomen en Gen Z actief te betrekken...

Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt

Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt

"2035 zal de tijd zijn van ‘one click away’: alles kan overal en direct, interactief en digitaal. Kredietverstrekkers zullen hier zo veel mogelijk naar...

AFM-webinar voor financieel dienstverleners

AFM-webinar voor financieel dienstverleners

De AFM organiseert 26 juni een webinar voor financieel dienstverleners waarin zij ingaat op belangrijke wettelijke normen voor bedrijfsvoering. De toezichthouder:...

Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt

Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt

"Het gedrag van kredietverstrekkers, adviseurs en taxateurs moet voorkomen dat de woningmarkt verder oververhit raakt." Aldus de AFM in haar jongste Rapportage Financiële...

Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten

Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten

Minister Heinen van Financiën wil zich niet bemoeien met de AFM-oproep 'Geef loyale klanten een eerlijke premie'. De minister in antwoord op Kamervragen: "Ik...

Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd

Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd

De AFM wil dat financiële ondernemingen harder lopen bij het voldoen aan duurzaamheidswetgeving voor consumenten. In het bijzonder op vier belangrijke thema’s:...