Hypotheek Visie gaat werk maken van AFM-aanbevelingen

Persfoto Uriel Ballast

Hypotheek Visie gaat de aanbevelingen in de AFM-verkenning 'Kwaliteit Hypotheekadvies 2024' op een rijtje zetten voor de ruim zestig aangesloten hypotheekadvieskantoren. "De verkenning is een waardevolle spiegel voor de branche op het eigen functioneren", aldus Uriël Ballast, marketing director van Hypotheek Visie Centrale.

“De wetgever heeft een aantal eisen gesteld waaraan een hypotheekadvies minimaal moet voldoen. Deze minimumnormen geven echter veel ruimte om als adviseur méér te doen, waardoor een consument uiteindelijk een nog beter advies krijgt. In haar publicatie geeft de AFM hiervoor waardevolle voorbeelden."

Een belangrijk item in de verkenning is dat bij beëindiging van relaties de vrouw vaak door de breuk de grootste financiële schade oploopt. "Ik vind het heel positief dat de AFM in haar publicatie hiervoor opnieuw aandacht vraagt en oproept om in het adviestraject met de relaties ook het scenario van relatiebreuk indringend te bespreken. Dat dit misschien niet direct door de wetgever als minimumvoorwaarde wordt geëist, zou voor een adviseur die zijn vak serieus neemt, geen reden mogen zijn om dit onderwerp onbesproken te laten."

Ook positief volgens Ballast is de aandacht die de AFM vraagt om de focus niet alleen te richten op de vraag of een lening past binnen de leennormen, maar ook of de lening past bij het gewenste uitgavenpatroon van de consument. "Daarmee betreed je het terrein van adviseren op basis van netto besteedbaar inkomen of adviseren op basis van consumptief besteedbaar inkomen. Ik denk dat ook hier de adviseur een waardevolle gesprekspartner
kan zijn voor de consument om te zorgen dat deze echt de consequenties van zijn of haar besluit doorziet."

“Wij zien dat vanuit verschillende kanten allerlei verwachtingen worden uitgesproken over wat een goed adviseur zou moeten doen. Bijvoorbeeld klantidentificatie, aandacht voor het verduurzamen van de woning, aandacht voor relatiebreuk en ouderdom, de problematiek van aflossingsvrije leningen, etc. Ergens is dit natuurlijk complimenteus voor de waarde die steeds meer partijen aan professioneel adviseurs toekennen. Tegelijkertijd
komt er steeds meer op het 'bordje' van deze adviseurs terecht. Dit bordje is inmiddels erg vol en voor veel adviseurs te vol. Met elkaar zullen wij moeten nadenken hoe wij aan deze maatschappelijke behoefte tegemoet kunnen komen. Voor een deel kan de technologie ons daarbij helpen, zoals wij nu merken bij proactief klantbeheer. Voor een deel zullen er ook andere aanpassingen nodig zijn. Daar moeten wij met elkaar in de sector, maar ook met de toezichthouder over praten.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM benadrukt schokbestendigheid financiële sector in snel veranderende omgeving

AFM benadrukt schokbestendigheid financiële sector in snel veranderende omgeving

De AFM constateert dat onzekere economische vooruitzichten en monetaire verkrapping niet hebben geleid tot grote onrust op de financiële markten. Wel kunnen...

AFM richting pensioenfondsen: informeer deelnemers tijdig over overbruggingsplan

AFM richting pensioenfondsen: informeer deelnemers tijdig over overbruggingsplan

Pensioenfondsen die gebruik willen maken van de tijdelijke regels van het transitie-ftk moeten voor 1 juli 2024 een overbruggingsplan indienen bij DNB. De tijdelijke...

AFM heeft been bij te trekken op gebied digitalisering

AFM heeft been bij te trekken op gebied digitalisering

De AFM heeft "een ‘been heeft bij te trekken’ op het gebied van digitalisering om de ontwikkelingen in het de AFM-werkveld bij te houden". Aldus minister...

Ook in tweede en derde pijler vragen naar duurzaamheidsvoorkeuren

Ook in tweede en derde pijler vragen naar duurzaamheidsvoorkeuren

De AFM zou graag zien dat de pensioenadviseur bij klanten altijd informatie over de duurzaamheidsvoorkeuren inwint. Dit is bij andere beleggingsproducten nu al verplicht,...

AFM start publiekscampagne 'checkjeaanbieder'

AFM start publiekscampagne 'checkjeaanbieder'

De AFM ziet een toename in het aantal signalen en consumentenvragen over oplichting en fraude. De toezichthouder start daarom met de online publiekscampagne checkjeaanbieder.nl...

Datapositie AFM versterkt

Datapositie AFM versterkt

"Consumenten merken bij financiële producten of diensten vaak pas laat dat die slecht voor hen uitpakken. De AFM kan met de gegevens sneller en beter zien welke...

Transparantie aanbrengvergoedingen ook op zakelijke markt

Transparantie aanbrengvergoedingen ook op zakelijke markt

Om het gelijke speelveld te borgen, komen er - naast de actieve provisietransparantie voor adviseurs en bemiddelaars - ook aanvullende verplichtingen voor directe...

Interpretatie AFM van actieve provisietransparantie vooral duidend

Interpretatie AFM van actieve provisietransparantie vooral duidend

De donderdag gepubliceerde interpretatie van de AFM van actieve provisietransparantie zet vooral de feiten op een rij. De toezichthouder gaat niet in op de CFD-interpretatie:...

Begrijpelijke informatie en passend productaanbod essentieel voor duurzame beleggingen

Begrijpelijke informatie en passend productaanbod essentieel voor duurzame beleggingen

De meeste financiële ondernemingen geven in AFM-onderzoek aan dat zij voldoen aan de basisvereisten van de SFDR, een deel loopt achter. Er is nog werk te doen...

Overleg over verdeling toezichtskosten en nieuw kostenkader AFM

Overleg over verdeling toezichtskosten en nieuw kostenkader AFM

Het Besluit bekostiging financieel toezicht 2019 wordt gewijzigd in verband met de doorwerking van de verordening cryptoactiva (MiCAR) in het AFM-toezicht. Klik...