Hypotheekadviseur hoorde beleidsregel bank te kennen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0547) De consumenten wilden voor de aankoop van hun nieuwe woning optimaal gebruikmaken van de vrijstelling van overdrachtsbelasting. Daarom heeft hun adviseur bij de bank een aanvraag ingediend met een eigendomsverhouding van 1/99. De consumenten vernamen pas kort voor de overdracht van de woning dat de bank die eigendomsverhouding niet toestaat, omdat de consumenten dat niet in huwelijkse voorwaarden hebben vastgelegd. Zij beklagen zich erover dat de bank hen niet eerder geïnformeerd heeft, zodat zij daar een oplossing voor hadden kunnen vinden. Zij vorderen vergoeding voor de betaalde belasting en kosten van hun adviseur. De bank heeft benadrukt dat haar beleid al jaren geldt en dat de adviseur van de consumenten hiermee bekend had moeten zijn. Het was volgens de bank niet aan haar om de consumenten hierop te wijzen na ontvangst van de aanvraag. Daar was te weinig aanleiding toe. De Geschillencommissie stelt vast dat de bank haar zorgplicht niet geschonden heeft en wijst de vordering af.
De commissie: "De consumenten hebben hiertegen ingebracht dat het acceptatiebeleid regelmatig wijzigt en dat adviseurs daar dan slechts korte berichten over krijgen. Acceptanten van de bank worden vollediger geïnformeerd. De bank heeft hierop aangegeven dat de relevante beleidsregel in elk geval al sinds januari 2015 geldt, dat heeft zij onderbouwd met de tekst uit die tijd. De adviseur bemiddelt sinds 2016 voor hypothecaire geldleningen van de bank en het beleid geldt dus al die tijd al.
"Gelet op het voorgaande staat voor de commissie vast dat het beleid van de bank kenbaar is voor de adviseur en daarmee voor de consumenten. De commissie volgt de bank in haar stelling dat de adviseur geacht wordt op de hoogte te zijn van het beleid van de bank en dat zijn advies binnen de beleidskaders moet passen."
Reactie toevoegen
Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille
(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...
Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen
(Rechtspraak) Het hof komt tot het oordeel dat [geïntimeerden] door de beroepsfout van de adviseur de kans hebben verloren om goed geïnformeerd over hun...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....
Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering
(Rechtspraak) Aansprakelijkheid van assurantietussenpersoon voor onderverzekering. Geen aansprakelijkheid voor rubriek bedrijfsschade omdat er geen sprake is van...
Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd
(Rechtspraak) Tussenpersoon verstrekt offerte voor uitbreiding verzekeringsdekking. Voordat de uitbreiding aanvaard is door de verzekeraar, ontstaat schade. Appellant...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....