Hypotheekadviseur hoorde beleidsregel bank te kennen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0547) De consumenten wilden voor de aankoop van hun nieuwe woning optimaal gebruikmaken van de vrijstelling van overdrachtsbelasting. Daarom heeft hun adviseur bij de bank een aanvraag ingediend met een eigendomsverhouding van 1/99. De consumenten vernamen pas kort voor de overdracht van de woning dat de bank die eigendomsverhouding niet toestaat, omdat de consumenten dat niet in huwelijkse voorwaarden hebben vastgelegd. Zij beklagen zich erover dat de bank hen niet eerder geïnformeerd heeft, zodat zij daar een oplossing voor hadden kunnen vinden. Zij vorderen vergoeding voor de betaalde belasting en kosten van hun adviseur. De bank heeft benadrukt dat haar beleid al jaren geldt en dat de adviseur van de consumenten hiermee bekend had moeten zijn. Het was volgens de bank niet aan haar om de consumenten hierop te wijzen na ontvangst van de aanvraag. Daar was te weinig aanleiding toe. De Geschillencommissie stelt vast dat de bank haar zorgplicht niet geschonden heeft en wijst de vordering af.
De commissie: "De consumenten hebben hiertegen ingebracht dat het acceptatiebeleid regelmatig wijzigt en dat adviseurs daar dan slechts korte berichten over krijgen. Acceptanten van de bank worden vollediger geïnformeerd. De bank heeft hierop aangegeven dat de relevante beleidsregel in elk geval al sinds januari 2015 geldt, dat heeft zij onderbouwd met de tekst uit die tijd. De adviseur bemiddelt sinds 2016 voor hypothecaire geldleningen van de bank en het beleid geldt dus al die tijd al.
"Gelet op het voorgaande staat voor de commissie vast dat het beleid van de bank kenbaar is voor de adviseur en daarmee voor de consumenten. De commissie volgt de bank in haar stelling dat de adviseur geacht wordt op de hoogte te zijn van het beleid van de bank en dat zijn advies binnen de beleidskaders moet passen."
Reactie toevoegen
Verzekeraar moet reden geven voor opzegging schadeverzekering tegen einddatum
(Kifid-uitspraak GC 2025-0111) Een verzekeraar mag een schadeverzekering tegen de afgesproken einddatum opzeggen mits de wettelijke opzegtermijn van twee maanden...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0123) De zoon van de consument is als bromfietsbestuurder betrokken geweest bij een aanrijding met een fietser. De verzekeraar heeft de...
Bank mocht notariskosten niet bij klant neerleggen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0128) De consumenten hebben van de gemeente Vlaardingen een aanbod ontvangen om het tijdelijke erfpachtrecht dat zij hebben op een perceel...
Kifid Kennis: 'Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?'
Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?’ In dit...
Mede dankzij duikersknoop normale voorzichtigheid in acht genomen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0101) De consument is slachtoffer geworden van een afleidingsmanoeuvre waarbij haar camera is gestolen. De verzekeraar wil de diefstal niet...
Adviseur moet zorgen voor goede afhandeling
(Kifid-uitspraak GC 2025-0104) De adviseur had na het bericht van de consument dat zij de klantrelatie stop wilde zetten, moeten zorgen voor een goede afhandeling....
Uitvaartverzekeraar mocht uitkering weigeren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0096) Een familielid van de consument heeft op 15 september 2022 een uitvaartverzekering gesloten bij de verzekeraar. Op [datum] 2023 is...
Kifid publiceert themadocument over wanbetaling
Aan de reeks Kifid Kennis op op de site een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Mag de verzekeraar mijn schadeverzekering beëindigen als ik te...
Diefstal handtas met veertien mille eigen schuld
(Kifid-uitspraak 2025-0091) De handtas van de partner van de consument is uit de hal van hun woning gestolen. De verzekeraar heeft dekking geweigerd omdat de partner...
Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille
(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...